Gå til innhold

Leica M9 brosjyre med bittelitt X1 info

Anbefalte innlegg

Her er en kopi av brosjyren: http://www.wuala.com/ergates/Documents/m9_...sh_RZ_low.1.pdf

M9 er jo greit med hele 09.09.09 09:09:90 hypen kan vi vel anta at det e den som kommer.

Mye rykter om hva X1 er, her antydes samme brikkestørrelse som mange DSLR kameraer.

Det kan jo være MFT? Ville jo nesten være underlig om det var APS størrelse, eller? Enda et format Leica skulle lage objektiver til?

Endret av haakonts
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her er en kopi av brosjyren: http://www.wuala.com/ergates/Documents/m9_...sh_RZ_low.1.pdf

M9 er jo greit med hele 09.09.09 09:09:90 hypen kan vi vel anta at det e den som kommer.

Mye rykter om hva X1 er, her antydes samme brikkestørrelse som mange DSLR kameraer.

Det kan jo være MFT? Ville jo nesten være underlig om det var APS størrelse, eller? Enda et format Leica skulle lage objektiver til?

09..09 ganger X - noen ganger er man bare blind ....

Spesifikasjonene til M9 tror jeg er ganske fastspikret; og de trorjeg vil være greie. Det er lettere å shoppe en sensor som passer Leica idag.

Men hva er X1? En µ4/3 gjort riktig synes jeg ville vært snasent. Men det hadde vel drept M9 før den kom i butikken ...

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Det hadde vært veldig veldig underlig å lage noe sånt, og ikke basere seg på µ4/3. Med Panasonics nye Leica-macro i bakhodet hadde jeg liksom sett for meg at deres samarbeid levde i beste velgående. Det er ingen grunn til at Leica ikke skulle kunne bygge så gode kameraer de vil innenfor standarden. De kunne for eksempel laget en påkostet optisk zoom-søker for de som ikke liker de elektroniske variantene. På objektivfronten kunne de holdt seg til alvorlig lyssterke normaler og vidvinkler

Men, jeg er nok for bitter, pessimistisk og generelt desillusjonert til å virkelig tro at noe såpass artig skulle kunne skje.

Lenke til kommentar
Det hadde vært veldig veldig underlig å lage noe sånt, og ikke basere seg på µ4/3.

Her må jeg beklage at jeg var særdeles uklar. All sunn fornuftig tilsier at X1* er en µ4/3 varaiant. Det burde jeg påpekt i min første tråd.

Tom

*) Det som bekymrer meg er at Leica ikke allltid benytter seg av sunn fornuft. Men det er lov å håpe.

Lenke til kommentar
*) Det som bekymrer meg er at Leica ikke allltid benytter seg av sunn fornuft. Men det er lov å håpe.

Enig, µ4/3 virker som et veldig bra format for kompaktkameraer. Men Leica har så vidt jeg har forstått sagt at de ikke satser på (µ)4/3, men om det gjelder bare systemkameraer, eller også modeller med fast optikk vet jeg ikke. Det går jo også rykter om R-adapter fra Leica til 4/3 og da vile jo et kamera med (µ)4/3 vært fornuftig.

Uansett ryktene sier APS-C for X1, for eksempel her:

http://leicarumors.com/

Lenke til kommentar

Fornuftig tenkt, Tom, men om relativt sikre kilder går foran fornuft når det kommer til Leica, sier de at Sigma DP-1 får en konkurrent med APS-C-brikke og en 35/2.8 (efl) . Og der starter mine bekymringer. Sigmaen er ikke den kjappeste boksåpneren i skuffen, og uten søker/avstandsmåler er også X1 avhengig av autofokus og liveview. En omdøpt GF-1 hadde definitivt vært mer logisk..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...