Bebbey Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Je ggår i 2. vgs nå, og har jo tenkt litt over hva jeg vil gjøre når videregående en gang tar slutt. Har veldig liten lyst til å starte rett på studier, så da er jo alternativene jobb, folkehøyskole, eller å gå førstegangstjeneste i militæret (noe man vel må i prinsippet uansett(?)). Saken er den at jeg har veldig lyst til å ta et år i militæret, men per dags dato har jeg noen "plager" som jeg ikke vet om gjør at militæret kanskje ikke er noe for meg. For det første har jeg klaustrofobi. Ikke av den aller verste sorten tror jeg, men for eksempel om noen legger seg oppå meg med en madrass merker jeg at panikken kommer krypende om jeg ikke kommer meg løs med det første. Det samme gjelder å ligge i en sovepose feil vei uten åpning i enden (der hvor jeg da har hodet). Aner ikke om dette kan bli et problem. Tenker at det kan det kanskje bli for ulike "jegere" (fallskjerm, marine) muligens, men jeg har ingen planer om å søke om å bli noe sånt. Jeg er mest keen på vanlig infanterist, tror jeg. Være i skogen og leke krig liksom. FOr det andre har jeg (per dags dato, muligens jeg blir kvitt det iløpet av året men det er ikke sikkert) kneproblemer som gjør at jeg bl a ikke kan jogge/løpe mye. Spiller fotball, så løping på gress funker åpenbart til en viss grad, men om jeg prøver å ta meg en joggetur på asfalt/grus/i skogen får jeg vondt i kneet etter kort tid. Dessuten klarer jeg ikke å sitte på knærne (sitte med bøyd knær slik at ræva hviler på hælene"), dels grunnet det kneet og dels grunnet en tidligere skade i det andre kneet. Så...hehe, da vet dere til en viss grad livssituasjonen min for øyeblikket Men hvordan vil det være å være i militæret med dette? "Sorry oberst, men jeg har vondt i kneet så jeg kan dessverre ikke gjøre det du ber meg om akkurat nå". Lenke til kommentar
xWeeNx Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Klaustrofobi kan nok bli et problem om du søker HJK eller MJK, men det skal du jo ikke. Om det kan være et problem som infanterist aner jeg ikke, men tviler. Men at du ikke kan jogge/løpe mye kan nok bli et problem, da det er MYE av det. Lenke til kommentar
c-c-cloud Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Trange telt, trange rom bak i CV90/M113/SISU osv.? Vet ikke om du får panikk av sånt, men det kan være noe å tenke over. Lenke til kommentar
Bebbey Skrevet 6. september 2009 Forfatter Del Skrevet 6. september 2009 Trange telt, trange rom bak i CV90/M113/SISU osv.? Vet ikke om du får panikk av sånt, men det kan være noe å tenke over. Får iallefall ikke klaus i vanlige (2-3 manns) telt, så det burde vel ikke bli noe problem, men jeg ville ikke likt meg inni en tanks/pansertruck, så om det er en mulighet å unngå slike kjøretøy hadde jo det vært kjekt. Skjønner at det er mye løping i militæret, så det blir jo det største ankepunktet mitt. Får håpe det blir bra innen den tid. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 (endret) det er trangt i telt, men ikke men er jo ikke slik at man er fast der, man kan jo sette seg opp, gå ut, strekke på seg osv. jeg har en gammel kne-skade som gjør at jeg ikke klarer å sitte på kne slik du forklarer, jeg løste dette ganske greit ved å ta ett kne nedi bakken, fikk aldri noe annet enn komentarer fra befalet om at jeg satt feil. skaden gjorde ta jeg sleit etter harde belastninger, men ingen veldig store problemer. man starter jo ikke med å gå 4 mil med 30kg på ryggen, man blir trent opp til slikt når man er der. kan anbefalle knestøtte eller lignende, det har hjulpet meg en del i ettertid når jeg har trent knærne(helt kvitt alt av smerte i knær nå) antagelig vil du klare deg bra, men kan anbefalle deg å trene knærne en del før du drar inn. ang. CV90, M113 og SISU, så har jeg lite erfaring, men på MB240 var vi ofte full bil(10 stk)med gru og sekk, da satt vi helt fast når døren var lukket, måtte presse igjen døren. mulig slikt kan være ett problem? Endret 6. september 2009 av aklla Lenke til kommentar
Bebbey Skrevet 9. september 2009 Forfatter Del Skrevet 9. september 2009 Det siste der kan bli et problem ja! Ang. kneskaden, er jo ikke slik at jeg ikke har gått til fysioterapeut eller noe. Har trent masse eksentrisk, men etter 3/4 år ga ikke det den store fremgangen. Mulig jeg nå skal operere eller sette sprøyter i kneet. Samma det, det kan jeg jo finne u tav selv Men, sendte en mail til en eller annen ved vernepliktsverket eller noe lignende, kan copy/paste meldingen: "Det er ingen spesifikke krav/ regler vedrørende klaustrofobi, da lidelsen sikkert gir veldig forskellig utslag fra person til person. Du nevner å sitte bak i trange rom som et problem. Det som er viktig når du møter på sesjon at du er ærlig om problemet overfor sesjonsoffiseren og legen. Dette for at de skal kunne vurdere ditt problem og sette deg opp til "best mulig" tjeneste for deg. Forsvaret ønsker å gjøre en best mulig fordeling av de vernepliktige sett i forhold til deres kompetanse/ kvalifikasjoner og Forsvarets behov " Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå