Gå til innhold

Hva slags kamera og objective er brukt I disse bildene?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et lite prosjekt paa gang her. Liten hobby/bedrifts ide. Jeg prOver aa 'kopiere' en annen fotografs oppsett. Hun heter Dana Patrick og tar veldig flotte portrett bilder. Jeg haaper aa kunne ta lignende bilder. Hva slags oppsett tror dere hun bruker?

Se her:

http://www.danapatrick.com/headshots/men02.html

og her:

http://www.danapatrick.com/headshots/women02.html

Hun er selvfOlgelig veldig hemmelighetsfull rundt hva slags kamera og objektiv hun bruker, saa jeg haaper noen her kan gi meg en pekepinne rundt hva hun bruker?

Det jeg er sikker paa saa langt er:

Hun skyter I skygge, naturlig sollys, rundt mitt paa dagen, med et lite SLR film kamera - saa det fra litt avstand. Tror det er et Nikon kamera. Hun skyter mellom 40-70mm og helt ned i F.2.8, tror jeg?

Saa nettopp litt nermere paa bildene, og det ser litt ut som om alle bildene er tatt med samme linselengde. Husker hun hadde en liten linse, med kun et hjul paa, saa hun drev vel kun aa justerte fokus.

Hvilken lengde linse ser det ut som om disse bildene er tatt med.

Tror ikke hun hadde autofokus.

Hun skyter med Fuji pro400H film.

Hva slags kamera tror dere det kan vaere, eller, hva slags kamera har samme kvalitet? Hva slags pris ligger disse paa?

Vil det vaere mulig aa ta disse bildene uten stativ uten autofokus? Usikker paa om hun hadde autofokus eller ikke.

Hva slags objektiv kan det vaere? Hva slags pris ligger disse paa?

Tusen takk all hjelpen!

Hilsen

Daniel

Endret av gabbago
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kamera kan være hva som helst hvis du ikke finner noe mer info. Alt fra manuellfokus F til F5/F6. Objektiv vil være f.eks 85mm F/1.4, men det er rimelig umulig å vite. Når hun skyter film så er det spesielt vanskelig, for da går det ikke ann å sjekke exif informasjon, og hvordan bildene blir seende ut har mer med filmen å gjøre.

Lenke til kommentar

Ok. Har gjort litt research, og er rimelig sikker paa at ikke har en zoom linse.

Er rimelig sikker paa at hun enten bruker en 50mm linse, eller, som du foreslo, 85mm.

Noen andre som ved litt matematisk ferdighet eller sylskarpt Oye kan se paa bildet og se hvilken lense lengde som er brukt?

Tusen takk for all hjelpen!

Lenke til kommentar

Det er ikke noe veldig hokuspokus med disse bildene. Jeg tror derimot ikke at det er hovedsaklig dagslys som benyttes slik du tror - i så fall er det i kombinasjon med reflektorer. Mange av dem ser ut som studiobilder - eventuelt 'studio på location' (medbragte lysskilder). Mye ligger også i etterbehandlingen; hun foretrekker en litt 'matt' look og det er ikke noe du nødvendigvis får rett ut av kameraet.

Putt på en god 50mm eller 85mm eventuelt en god og lyssterk mid-range zoom og du vil fint kunne ta lignende bilder hvis du kan litt om foto. Vet du ikke hva du driver med kan du derimot ha identisk eller langt bedre utstyr og ikke klare å ta noe i nærheten.

Jeg tror du begynner litt i feil ende her; det blir akkurat som folk som sier 'oi, så bra bilder du tar - du må ha et godt kamera/bra utstyr' ;)

Husk at de fleste 'ordentlige' fotografer ikke kjører samme oppsett på alt; de tilpasser utstyr og lys etter forholdene. Så et oppsett som funker fint i en situasjon kan gi helt feil resultater i andre situasjoner.

Endret av Transponder79
Lenke til kommentar

hehe. jo du har helt rett. Jeg begynner i helt feil ende...

men satser paa at jeg finner ut av det med litt trening ;)

kjOpte nettopp en nikon f3 og kanskje en nikon mf 85, F1.4

oog ja, du har rett, hun bruker reflektorer, men eneste lyskilde er sollys - ihvertfall i standard oppsettet hennes.

Endret av gabbago
Lenke til kommentar

Jeg tror det er noe du har missforstått her.

Fra hjemmesiden:

"The studio is located at 922 North Formosa Ave. in West Hollywood.."

De bildene du viser til er vel primært studiobilder.

Det å ta bilder utenfor studio (og uten blits), handler som nevnt om å kontrollere lyset. gjerne med reflektorer.

Du er veldig opphengt i kamera og objektiv. Det du skal henge deg opp i er lys, lys, og atter lys. En som har utstyr og god kunnskap om lys, får bedre resultater med et middelmådig kompaktkamera, en hva du ville gjort med hennes kamera og objektiv.

Lenke til kommentar

oyoy. heh. joda jeg er klar over at jeg er hOres helt amatOr ut.

Jeg har tatt bilder med henne, og standard oppsettet hennes er uten reflektorer, hvor modellen plasseres ca 4 meter i en garasje hvor garasjedOren er aapen og sollys reklekteres inn naturlig, uten reflektorer. Hun har et par reflektorer som hun bruker av og til for aa fjerne skygger, etc.

hun bruker ingen blits og ingen lamper i standard oppsettet.

har funnet ut hva hun bruker, saa naa shopper jeg litt paa ebay.

nikon f3, med nikon 85mm F1.4. Blir vel ikke bedre en det ;)

naa maa jeg bare laere meg aa fotografere... er vel bare a trykke paa knappen ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...