Gå til innhold

Tanker om iPhone 3GS

Ducki

Anbefalte innlegg

Hei! Fikk tanker om ny mobil etter et par år med Nokias N95 og N95 8gb. Har aldri vært mer fornøyd med en telefon, som med N95 8gb, men nå vil jeg prøve noe nytt. Så har tenkt litt på iPhone, men har vært få som kunne gi meg tilbakemeldinger på hvordan opplevelser de har hatt med den. Så lurer litt på hva dere synes. Selv ble jeg litt skremt av nedsidene ved den, som amobil presenterte i testen. Men har ikke noen personelige erfaringer med den, så.

iphoneu.jpg

- Takk for svar på forhånd.

Endret av Ducki
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg har hatt iPhone 3GS en liten stund nå, og må si at jeg er STRÅLENDE fornøyd (og jeg er ingen apple-fanatiker!). Det som er så spesielt med telefonen, er at den ikke "hakker" eller lagger, når man f.eks. skroller seg nedover en nettside, eller bortover i menyen. Touchen er den beste jeg har prøvd så langt, og er overlegen i forhold til de fleste telefoner på markedet.

Mange av de ulempene som står beskrevet der, kan fikses hvis du jailbreaker telefonen din. D.v.s. bryter deg ut av Apple sitt fangenskap, "hacker" telefonen... dette er en meget enkel prossess som gjøres via PCen (er ulovlig, men hvis telefonen av en eller annen grunn skulle sendes inn på service kan du på nullkommaniks kjøre en reset av telfonen og få tilbake det originale og lovlige OSet uten et spor av jailbreakingen :) )

Hvis du jailbreaker får du blant annet:

- Multitasking

- Du kan låse opp telefonen

- Trenger ikke bruke Apples programvare

- Emulatorer til NES, playstation

- og mye annet snacks! (Google "jailbreaking", så får du opp massevis)

Jeg er enig at det til tider kan være litt dårlig dekning, men langt ifra sånn som amobil beskrev det... Batteriet holder vel så vidt ut dagen hvis jeg bruker den jevnlig, heldigvis kan det kladdlades!

Sjekk ut iPhone 3G og 3GS tråden hvor det står mye intressant og nyttig om iPhone! :)

Det er forøvrig stor etterspørsel etter telefonen, så skal du ha så burde du bestille snart :p

EDIT: Så at du hadde spotify i signaturen din, nå kommer jo Spotify til iPhone om under en uke! Koster 100,- måneden, men det tror jeg kan være verdt det :)

Andak :)

Endret av Andak
Lenke til kommentar

Jeg har ikke iPhone selv ennå (er i bestilling), men jeg gjorde meg disse tankene når jeg vurderte om jeg skulle kjøpe den eller ikke:

- Har jeg egentlig behov for multitasking? Svaret ble nei. iPhone kan uansett kjøre misikkspilleren i bakgrunnen om man driver med noe annet på telefonen, og mange aktive program suger som kjent strøm, så det er ikke nødvendig.

- Er det noe problemer ved å være "låst" til Apple? Nei, etter min vurdering er utbalget i appstore så bra, at jeg ikke ser noe behov for å jailbreake eller klage over at man ikke får grønn i stedet for rød farge på et program man sikkert ikke trenger ;).

- Er størrelsen noe problem? Sannsynligvis ikke. Mange mobiler i dag blir alt for små, så dette skal vel gå greit. Dessuten er den såpass stor at man kanskje ikke trykker den ned i en lomme hele tiden, og utsetter telefonen for masse unødvendige påkjenninger, samtidig som jeg selv slipper å få strålingen helt inntil kroppen.

- Kamera på iPhone er dårlig? Uansett er ikke et mobilkamera godt nok til å klare å matche et skikkelig kompaktkamera eller et speilrefleks. Optikken i en mobiltelefon kan ALDRI bli god nok til å ta gode bilder, så om det er 3 eller 8 mpix i telefonen har ikke så mye å si. jeg har hatt en 5800 xpressmusic et halvt år, denne skal ha like godt kamera som iPhone, og det er mer enn godt nok etter mitt bruk.

Nå har jeg ingen planer om å jailbreake min telefon når jeg får den, og det begrunner jeg i at batterilevetiden tydeligvis blir dårligere (på grunn av flere program som kjører i bakgrunnen). I tillegg hører jeg at erfaringene fra de som har iPhone er at alt fra APPLE er testet sammen, og alt fungerer slik det skal. Med såkalt uautorisert programvare er alltids faren for at den kan virke dårlig eller skape problemer med telefonen (er jo ikke akkurat et uvanlig fenomen på windows).

I tillegg er jo som kjent mulighetene med iPhone enorme, både med funksjoner og programmer. Og musikkspilleren er vel en av de bedre som kommer med en telefon? Nokia 5800 synes jeg ble litt vanskelig og treg, uten at jeg kan definere hvorfor eller hvordan..

Summa summarum ender jeg opp med å prøve meg på denne telefonen rett og slett fordi jeg har lyst til å prøve det. Om ikke annet kan jeg selge den igjen og forsette med min gode gamle nokia eller kjøpe noe annet kjedelig ;).. Kanskje det ender opp med at jeg går over til MAC en dag også, tiden vil vise :)

Lykke til.

Endret av kimroar
Lenke til kommentar
Nokia 5800 synes jeg ble litt vanskelig og treg, uten at jeg kan definere hvorfor eller hvordan..

Tenkte bare å nevne at Nokia 5800 ble merkbart raskere etter siste update.

Joda, det stemmer.. Men på en eller annen måte virket ikke touch-systemet til nokia helt optimalt.. Litt vanskelig å forklare hvordan, men det virket rett og slett som det ikke bar helt gjennomtenkt med funksjoner?

Men, bevares. 5800 er en ålreit telefon, og er vel den telefonen i disse dager man får mest for pengene :).. Men etter 10 år med nokia er det artig å prøve noe nytt og :)

Lenke til kommentar
Problemet med iPhone er at Apple har valgt å begrense den. De har alt for god kontroll på hvilke programmet som kan legges inn o.l. Dette kan jo egentlig Android takke Apple for, det er jo næmest derfor OSet har livets rett.

Men er ikke det egentlig greit da? Da vet man hvertfall at man får noe som fungerer... Blir jo litt på samme måte med en bil og det å kjøpe orginaldeler kontra noe på biltema (som i de aller fleste tilfeller fungerer likegreit)..

Problemet slik jeg ser det er at man aldri er helt fornøyd med mindre man kan få ting 100% sånn man selv vil, etter individuelle ønsker... Mulig jeg endrer syn på dette etterhvert som jeg får prøvd iPhonen over tid, men foreløpig ser jeg ingen grunn til å bruke andre program enn de som finnes på appstore, selv om det finnes masse fancy der ute i verden :)

Lenke til kommentar
Nå har jeg ingen planer om å jailbreake min telefon når jeg får den, og det begrunner jeg i at batterilevetiden tydeligvis blir dårligere (på grunn av flere program som kjører i bakgrunnen).

Selv om du jailbreaker telefonen din, betyr ikke det at du MÅ ha mange programmer kjørendes i bakgrunn? Du trenger ikke installere "backgrounder" i det hele tatt, og dermed har du heller ikke muligheten til å kjøre flere programmer samtidig som igjen betyr lengre batterilevetid :) Selv om jeg vil si at hvertfall jeg fikk MYE mer ut av iPhonen min etter jeg jailbreaka den.

I tillegg hører jeg at erfaringene fra de som har iPhone er at alt fra APPLE er testet sammen, og alt fungerer slik det skal. Med såkalt uautorisert programvare er alltids faren for at den kan virke dårlig eller skape problemer med telefonen (er jo ikke akkurat et uvanlig fenomen på windows).

Det er vel normalt at alt fungerer slik det skal når man får telefonen... og at Apple har testet det ut på forhånd. Det tror jeg egentlig er standard prosedyre hos de fleste produsenter (selv om man ikke skulle tro det :p ). Til slutt vil jeg si at det er mye bra "uautorisert programvare" der ute som det absolutt er verdt å sjekke ut. Jeg har installert slikt programvare i bøtter og spann og har foreløpig ikke truffet på et program som gjør at telefonen min virker dårlig eller har skapt problemer. I verste fall kan man jo bare ta en gjenoppretting, så er telefonen så god som ny!

Andak :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...