phpnuke Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 (endret) Er i den situasjon at jeg til flere ganger har fått tilbud fra min far om å ta over garden. Dette atpå at jeg kun er 20 år. Men også fordi min far er første generasjon på gården på over 400 år uten å ha dyrehold eller drive gårdsdrift. Noe som jeg syntes er trist, noe som jeg også vil tro min far også gjør. Men pga. den situasjon han er i, og den generasjonen er var det ikke gårdsdrift som gjaldt. Det er jo forståelig. Men jeg ønsker så svært med tiden å gjenoppta gårdsfriten og holde tradisjon på gården. Men det ser svart ut. I denne tiden er ikke akkurat gårdsdrift inn og det er ikke noe å holde det gående på. Planen min er å faktisk gjenoppstå både tradisjoner og dyrehold her. Som i flere hundre år har blitt gjort. Som sagt så står jeg i den knipen at jeg har fått tilbud, og ønsker selvfølgelig å ta over. Men er tiden inne nå? Jeg bor tildelvis borte, ca 30 min fra gården, og jobber der. Er i helgene hjemme, såfremst jeg får mulighet til det(!) Etter en samtale med min far i dag så fortalte jeg om både planer og ønsker på gården, men det sees svart på ønskene framover. Ettersom hvordan tiden endrer seg. Når jeg tenker på å overta så er det i både til utlegg på vedlikehold av byggninger, forsikringer og ellers utlegg, for å ha gården. Håper dere forstår problemet her. Jeg ønsker så svært å få gjort noe her. Men vil tro min far skjønner at tiden ikke er inne akkurat nå, med tanke på både min alder og formue. Men jeg vet ikke helt. Et annet problem er også at det jeg har to til søsken, jeg er altså minstemann. Broren min(han er eldst) er i den situasjon at det er uakutelt å drive/eie noe. Og min søster kan være interessert.. Men det er jo det å eie en gård med en viss hensyn...Ikke bare eie for å eie, da er det heller bedre å drive den og holde det ved like.. Noe jeg ikke tror min søster er i stand til.. Altså drive gård. Endret 5. september 2009 av phpnuke Lenke til kommentar
innie Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 (endret) "men det sees svart på ønskene framover" - er det du eller din far som sier det ? du er veldig ung til å skulle ta et sånt valg, du sier ikkeno om hva du holder på med nå, jeg tror du er stresset, til de grader også, og at du kanskje ikke skal binde deg til noe som helst, det du må gjøre er å få avklart alt om eieforhold/skifte melllom søsken - du må få klare svar og ikke binde deg opp i noe du kanskje angrer på. Ikke tenk på din fars ønsker, det er ditt liv, og du er som sagt veldig, veldig ung. kanskje du vil noe helt annet med livet ditt, men skjønner at det er vanskelig. har solgt en gård selv, var vondt men nødvendig. klem til deg Endret 5. september 2009 av innie Lenke til kommentar
phpnuke Skrevet 6. september 2009 Forfatter Del Skrevet 6. september 2009 Ja, det jeg mener med framover er at min far vet hvordan gårdsbruk/liv er siden han er vokst opp med det. Men jeg har ikke noe direkte erfaring med det. Jeg derimot ønsker. og er svært interessert i gamle dager, hvordan det var på gården. OG ikke minst å holde tradisjonen igang. Ettersom min fars generasjons er den første på IALLEFALL 250-300 år at det ikke drives med gårdsbruk, men det er jo nåtidens som gjør det. Men jeg personlig ønsker på sikt å gjennopta all gårdsdrift, til og med når jeg og ikke minst min far innser at det er "umulig". Både næring og livnæring. Er ikke livnæring for gårdsbruk idag. Men vil tro at både jeg og mine søsken(søster på 25 år) og jeg på 20 år er for unge til å avgjøre våres tid framover. Men jeg føler for å få liv i gården før eller siden. Men innser at det ikke bare er bare idag i en alder av 20 år, og drive en gård. Føler selv for å tjene opp og jobbe i livet til jeg passerer 40-50 år før jeg driver med dyrhold igjen. Jeg har anbefalt min far å gjennopta med dyrhold når han blir pensjonist(om en 5-6-7 år), for å holde det ved "like"... Men han er ikke direkte oppmuntrende når det gjelder det. Man har jo jobb med det, men hver man får bestemme. Jeg har iallefall en drøm om å gjenoppstå gården. Lenke til kommentar
innie Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 (endret) jeg synes du skal ta ta det med ro og fortelle din far at du ikke kan ta standpunkt. han må dessuten hvis han tilbyr deg eller din søster gården sørge for avklaring av det økonomiske aspekt ved det hele. hvis din far er såpass gammel må han sørge for at du ikke sitter igjen med svarteper ved et skifte med søsken. det er veldig dyrt å kjøpe ut medarvinger. jeg er litt usikkerpå hva slags råd jeg skal gi, sikkert glad i din far og glad i gården, glad i dyr er du visst også, men du må ikke binde deg uten å ha klarhet i forhold til søsken/arveoppgjør når den tiden kommer. er jeg for kynisk synes du ? hva slags utdannelse eller arbeid driver du med, hvilket dyrehold er du interessert i, hva har man gjort på gården før, er den vedlikeholdt/driftsbygninger osv. uansett behøver ikke gårdsdrift være heltidsbeskjeftigelse. avhenger helt av hva slags dyrehold/besetning man velger og andre jobbmuligheter Endret 6. september 2009 av innie Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Vel, du kommer nok borti odelsrettighetene; å overta uten å ha klarlagt utfallet av det er fåfengt; da kan du plutselig få problemer senere. Om du tar over uten at alt er 100% klarlagt kan du i værste fall ende opp med at din bror kjøper deg ut til odelstakst engang i framtiden, etter at du har overtatt og begynt med dyr igjen. Hva slags forutsetninger har du for å klare å starte opp driften på en økonomisk forsvarlig måte? Det er bedre å innse det nå at det kan være greit å ha litt kunnskap enn om noen år etter at du er gjeldsslave og sliter med å få det til å gå rundt. Nå som du ennå er ung er det også mulig å ta relevant utdanning; f.eks landbruksskole eller litt økonomi. Husk at bedriftsøkonomi er et viktig moment om man skal klare å få en gård til å gå rundt idag; kan man litt selv kan det utgjøre mye. Selv er jeg odelsgutt uten ønske om å drive med gårdsbruk; og for noen år siden ble dyreholdet ved gården lagt ned og pappa fant seg jobb andre steder. Nå blir fjøset bygd om til stall. Om du får avklart det juridiske med fremtidig arveoppgjør, odelsrettigheter og lignende; se også på hva slags dyrehold som er økonomisk gunstig og ønskelig. Det er jo sånn at gårder har forandret seg oppgjennom for å føye seg etter hva som var lønnsomt. F.eks har det vært høns, gris og rev her på gården før, selv om det har vært primært melkedyr i de siste tiårene med aktiv drift. Lenke til kommentar
innie Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Ojsann - glemte å nevne odelsretten - bra at en annen husket det. skal du overta trenger du skriftlig fra din bror at han frasier seg odelsrett. tenkte det innbakt i hva jeg sa om skifte men sa det ikke eksplisitt. fint siste kommentator nevnte det tydelig og klart. Høner er bra men ikke særlig lønnsomt i småskala tror jeg - kanskje du bør tenke på preferanser, hva slags dyr du vil leve med. jeg håper det ikke blir pelsoppdrett, nå har jeg avslørt meg. Kennel ? åja, eller hester ? ser for meg gården for deg allerede, men alt må være på plass med papirer før du går for det. din far burde være i stand til å sørge for alt det der, koster penger med papirer, tinglysing osv. og det burde du spares for Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Hva slags produksjon har vært drevet før? Høns, sau, geit, ku, gris, pelsdyr osv?? Driftsbygninger er tilpasset en bestemt dyreart, å begynne med noe nytt og forskjellig kan bety store bygningskostnader. For å drive med melk (ku eller geit) trenger du melkekvote, er denne solgt? Det er blitt mulig å få tildelt ny kvote som nyoppstartet ung gründer, men det er sikkert et nåløye og en kostnad, uten at jeg har satt meg inn i de reglene. Hvordan er bygningsmassen på gården; behov for store investeringer i nybygg/renovering? Hvordan er maskinparken, finnes de maskinene du trenger? Hvor gamle og utslitte er de? Om du må både bygge ny eller totalrenovere/ominnrede driftsbygning og kjøpe/bytte ut mange maskiner, så vil jeg nok dessverre anbefale deg å la det være, ut fra dagens landbrukspolitikk (og om det skulle bli en borgerlig regjering på mandag, blir det garantert enda verre) Du kan jo alltids overta eiendommen og bo der, og oppfylle driveplikten ved å leie bort jorda til naboer, og legge deg opp endel penger fra annen jobb, (slik jeg forstår det, så jobber du ikke lengre unna enn at du kan bo på gården i stedet for der du bor nå?) mens du vurderer om og hva du vil drive med slags produksjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå