Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Reise til USA med "pirat-PC"

a-z

Anbefalte innlegg

Som i Norge er man i USA pliktig til å oppgi passord/dekryptere på forespørsel.

Er det ikke en lov som sier at du ikke er pliktig til å oppgi det hvis du selv kan bli straffet for det?

Høyesterett i USA avgjorde for ikke så lenge siden at man ikke trenger å oppgi passord til krypterte disker.

Men om du står på flyplassen og begynner med den typen helt lovlig, dog mistenkelig oppførsel, så har tollere/politi en veldig enkel løsning. Du plasseres på første mulige fly tilbake til opprinnelseslandet for egen regning og får et pent notat som dukker opp hver gang du søker visum i fremtiden.

Endret av TEE
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke en lov som sier at du ikke er pliktig til å oppgi det hvis du selv kan bli straffet for det?

Høyesterett i USA avgjorde for ikke så lenge siden at man ikke trenger å oppgi passord til krypterte disker.

Temaet har ikke nådd amerikansk Høyesterett ennå. En dommer i Vermont (i 2007) har basert avgjørelsen på at passordet er "in your mind" (og derfor innenfor beskyttelsen mot self-incrimination) og ikke "a key to a safe" (som ikke er det). Spørsmålet er altså ennå åpent.

(I Norge er man dog noe mer beskyttet -- man kan ikke straffes for å nekte å inkriminere seg selv ved å ikke utlevere passord.)

Lenke til kommentar

Det har aldri skjedd meg at de har sett på innholdet på disken. Da må du nok allerede være blinket ut som potensiell terrorist. Men jeg har blitt bedt om å starte maskinen, så de kan se at det faktisk er en fungerende maskin og ikke noe annet skummelt.

Jeg har også blitt hevet ut en gang av en vrang immigration officer, og som TEE sier, etterpå er det svare strev å komme inn i landet. Nå har jeg riktignok fått meg et visum som overprøver utkastelsen, men når du kommer til passkontrollen og de ser navnet ditt blinke på skjermen foran seg, så sender de deg rutinemessig til 2. level sjekk, og der blir du sittende i kø sammen med alle de andre uten papirer. Det kan fort ta sin tid...

Geir :)

Lenke til kommentar

Temaet har ikke nådd amerikansk Høyesterett ennå. En dommer i Vermont (i 2007) har basert avgjørelsen på at passordet er "in your mind" (og derfor innenfor beskyttelsen mot self-incrimination) og ikke "a key to a safe" (som ikke er det). Spørsmålet er altså ennå åpent.

(I Norge er man dog noe mer beskyttet -- man kan ikke straffes for å nekte å inkriminere seg selv ved å ikke utlevere passord.)

My mistake.

Ganske stor forskjell på Federal Court og Supreme Court :)

Lenke til kommentar

Det er sant som en del av dere sier, sjansen for at jeg i det hele tatt blir stoppet er veldig liten. Er bare utrolig redd for at de skal da den eller noe, laptopen kostet 20 000 kr.

I tillegg har min kriminelle karriere vært forholdsvis kort, tror det eneste jeg noensinne har stjålet var en lego-ape på SFO da jeg var sånn 6 år, tror faktisk jeg leverte den tilbake etter en tid og :p Så det at jeg blir sent inn for videre avhør, er også veldig usannsynlig.

Har forresten bestilt billettene nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...