a-z Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 (endret) Hei Det er muligheter for at jeg skal til USA om ikke så lenge, og dermed har jeg også lyst til å ta med meg laptopen min dit. Men, jeg har hørt at dersom man blir stoppet i tollen der og de sjekker PCen din, og finner ut at du har et piratkopiert OS (eller noe annet på PCen som er piratkopiert), så kan de og vil de ta PCen ifra deg. Er dette sant, eller kan jeg dra til USA med min kjære laptop uten å frykte å få den fratatt på flyplassen i USA? Endret 5. september 2009 av a-z Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Svaret mitt er kanskje ikke det du leter etter, men fyrer løs likevel Litt problematisk hvis du har pirat OS, men med andre filer er det bare til å kopiere dem inn på en minnepinne, koster ikke all verden. Blir du tatt tar de minnepennen din hvis det er tilfelle at de beslaglegger noe da. Vet det var snakk om det, men tror nok ikke at de tar PC'en din, men at du kan få en salig bot for innholdet, kem vet? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 (endret) Det er sant, men du kan jo kryptere disken hvis du har Vista Ultimate. Forøvrig bør du huske at selv om det er lov i Norge å laste ned kopibeskyttet innhold, er det IKKE lov i USA, og det gjelder også import. Endret 5. september 2009 av tofagerl Lenke til kommentar
a-z Skrevet 5. september 2009 Forfatter Del Skrevet 5. september 2009 (endret) Svaret mitt er kanskje ikke det du leter etter, men fyrer løs likevel Litt problematisk hvis du har pirat OS, men med andre filer er det bare til å kopiere dem inn på en minnepinne, koster ikke all verden. Blir du tatt tar de minnepennen din hvis det er tilfelle at de beslaglegger noe da. Vet det var snakk om det, men tror nok ikke at de tar PC'en din, men at du kan få en salig bot for innholdet, kem vet? Er i hovedsak OSet som er piratkopiert, har ikke så mye annen piratvare på laptopen, bortsett fra litt musikk, er faktisk så ærlig at jeg kjøper det meste av musikken jeg liker, + at jeg har tenkt å kjøpe Windows 7 når det kommer Edit: takker for svar Endret 5. september 2009 av a-z Lenke til kommentar
Kris Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Forøvrig bør du huske at selv om det er lov i Norge å laste ned kopibeskyttet innhold, Det er ikke lov å laste ned. Før var det ulovlig å laste opp, men lov å laste ned, men den loven er endret nå. Så det er ulovlig å laste ned i Norge også. Lenke til kommentar
covah Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Det har vel alltid vært ulovlig å laste ned programvare? Mener loven som ble endret for noen år siden gjorde det ulovlig å laste ned andre ting, sånn som musikk/film i tillegg. Lenke til kommentar
a-z Skrevet 5. september 2009 Forfatter Del Skrevet 5. september 2009 Det har vel alltid vært ulovlig å laste ned programvare?Mener loven som ble endret for noen år siden gjorde det ulovlig å laste ned andre ting, sånn som musikk/film i tillegg. Alltid vært ulovlig å laste ned programvare? Så alt annet lovlig som lastes ned, nettlesere, gratis patcher til spill, flash-spillere osv. er og har alltid vært ulovlig? Lenke til kommentar
covah Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Morroklompen. De fleste med mer enn 2 hjerneceller skjønte at det var kopibeskyttet programvare jeg mente. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 (endret) Hvis PC'en din er blitt brukt til lovbrudd kan den bli konfiskert. Om de vil gjøre det? Ikke den fjerneste anelse. Det er sant, men du kan jo kryptere disken hvis du har Vista Ultimate. Som i Norge er man i USA pliktig til å oppgi passord/dekryptere på forespørsel. Endret 5. september 2009 av krikkert Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Ankommer du USA med tomt batteri, får ikke tollen sjekket PC`n din før de skaffer nytt strømadapter... Lenke til kommentar
a-z Skrevet 6. september 2009 Forfatter Del Skrevet 6. september 2009 Ankommer du USA med tomt batteri, får ikke tollen sjekket PC`n din før de skaffer nytt strømadapter... Genialt! Det enkle er ofte det beste Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Ankommer du USA med tomt batteri, får ikke tollen sjekket PC`n din før de skaffer nytt strømadapter... Og da setter de deg i varetekt inntil de får tak i det... Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Ta ut harddisken og send den i posten til dit du skal (evt send hele PCen i posten). Si at harddisken din ble ødelagt noen dager før du dro og harddisker til bærbare er billigere i USA. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Står det "This is a pirate copy" i klartekst når du skrur på maskinen eller? Da jeg var i USA sist (1 1/2 år siden) med PC, så sjekket de ihvertfall ikke noe. Bare ba meg åpne den opp før den gikk gjennom sikkerhetskontrollen. De var nøye på at bare jeg håndterte den, sikkert i tilfelle man påstår at de har plassert noe på den. Det kommer jo lassevis av mennesker hele tiden, de har ikke tid til å sjekke alle. Kan jo ha uflaks å bli tatt ut til kontroll da, men. :-) Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Ankommer du USA med tomt batteri, får ikke tollen sjekket PC`n din før de skaffer nytt strømadapter... Og da setter de deg i varetekt inntil de får tak i det... Mener du at en tilfeldig turist blir satt i varetekt, pga manglende 110V adapter til Lap Top`n? Det skal vel sterkere og mer konkret mistanke om kriminelle forhold til.... Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Hvis PC'en din er blitt brukt til lovbrudd kan den bli konfiskert. Om de vil gjøre det? Ikke den fjerneste anelse. Det er sant, men du kan jo kryptere disken hvis du har Vista Ultimate. Som i Norge er man i USA pliktig til å oppgi passord/dekryptere på forespørsel. Så da er kanskje Truecrypt en løsning? Der kan du lage en partisjon som ikke er mulig å bevise at finnes, dermed kan en nekte for at det finnes noe passord å oppgi. Men det er nok mye styr for å eliminere en risiko som i utgangspunktet synes minimal. Lenke til kommentar
Kris Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Som i Norge er man i USA pliktig til å oppgi passord/dekryptere på forespørsel. Er det ikke en lov som sier at du ikke er pliktig til å oppgi det hvis du selv kan bli straffet for det? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Anbefaler ikke å ta med slik elektronikk uten at den fungerer(feks. flatt batteri). De er ofte interessert i å se at det faktisk er en fungerende PC og ikke noe annet.Ellers tror jeg ikke det skal være noe problem. De har det nok altfor travelt med reelle sikkerhetskontroller til å drive med slikt tøys i tillegg. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Som i Norge er man i USA pliktig til å oppgi passord/dekryptere på forespørsel. Er det ikke en lov som sier at du ikke er pliktig til å oppgi det hvis du selv kan bli straffet for det? Men da får du ikke slippe inn i landet Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Ankommer du USA med tomt batteri, får ikke tollen sjekket PC`n din før de skaffer nytt strømadapter... Og da setter de deg i varetekt inntil de får tak i det... Mener du at en tilfeldig turist blir satt i varetekt, pga manglende 110V adapter til Lap Top`n? Det skal vel sterkere og mer konkret mistanke om kriminelle forhold til.... Det er lettere å sette noen i varetekt i USA enn i Norge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå