Salt kjeks Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 (endret) Hei Jeg har et spørsmål angående reklamasjon på en bil som er like over 5 år gammel. Den sluttet nylig å fungere (ville ikke starte), 2-3 måneder etter den passerte 5 år. Problemet var at det hadde kommet vann inn i en kontakt i en elektronikkboks ("datamaskinen"), slik at det hadde irret der, med de problemene det medfører. Her skal det være helt tett, og umulig for vann å komme inn. Jeg mener da at jeg har reklamasjonsrett på dette, siden det åpenbart har startet før bilen ble 5 år. Dette irrer ikke så mye på så kort tid, på et sted som skal være vanntett. Den egentlige skaden er jo at det på et tidspunkt ble mulig for vann å trenge seg inn her. En bilmekaniker jeg kjenner var helt enig med meg, og mente forhandler måtte ta ansvar for dette. Alle servicer er tatt her, så hvis de har montert noe feil i senere tid er det deres ansvar. Forhandler (Auto 2000 i Sandnes) fraskriver seg alt ansvar, men sier vi kan kontakte Citroën Norge. Disse svarer derimot verken på telefon eller via klagesjemaet på deres nettside. Har jeg eller Auto 2000 rett? Hva kan jeg kreve, og i såfall hvordan? Det er snakk om en boks til 12000 kr, og uten denne vil naturlig nok ikke bilen starte. Jeg setter veldig stor pris på all hjelp Endret: Rettet feil/upresis formulering Endret 6. september 2009 av grizzlyx Lenke til kommentar
Gjest member-63169 Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 bare mas på de til de gir seg. eller kontakt forbrukerrådet etc. men er det bare kontaktene som er irret er det ikke nødvendig med ny boks. kjøp elektronikrens og smør kontakten, prøv å få skrapt av irren på kontaktflatene (du kan plugge kontakten inn og ut mange ganger og smøre). er det selve kretskortet som er "gåent" kan du bade det i isopropanol i 1 time og så børste det godt med en esd sikker børste (tannbørste funker og men ville ikke tatt sjangsen). statisk el dreper nemlig komponentene. jeg fikset en mobiltelefon som hadde vert i vaskemaskinen på den måten vaskepulveret hadde irret på den og. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Som du ser er fristen på å reklamere 5 år. Du stiller ikke særlig sterkt her etter hva jeg kan se, uansett om mangelen oppsto før 5 år var gått. Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 6. september 2009 Forfatter Del Skrevet 6. september 2009 snip Jdet var litt feil og upresist formulert av meg. Det var en liten kontakt inni denne elektronikkboksen. Der var det en liten stift som hadde irret nedi en slags kontakt. Forhandler byttet denne, renset "kontakten" og tettet boksen, men sier dette kan vare alt fra et par uker til flere år. De mente at denne måtte byttes. Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Femårsfristen for reklamasjon er absolutt, som nevnt over. Dersom det ikke er en garantiordning på bilen blir du nødt til å ta den kostnaden selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå