LFL Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Jeg er på jakt etter en multimediamaskin som IKKE skal brukes til spill. Ser for meg en pris på 10.000,- og kan nok strekke meg til 11.000,- Maskinen skal brukes til å se en del film, både DVD og blu-ray, og må derfor ha blu-rayspiller og helst full-hd skjerm. Skjermstørrelse har jeg tenkt alt over 15" er greit (synes ikke at 18" blir for stort heller). Bilde- og videoredigering skal jeg også bruke den til i tillegg til vanlig dokumentarbeid og surfing. Maskinen kommer antakeligvis til å bli brukt til en del multitasking. Minst 320 gb harddisk, 4 gb RAM, godt batteri og en skikkelig prossessor. Vil gjerne ha greie nok høytalere Med tanke på film, men dette er ikke det viktigste. I tillegg må den ha HDMI. http://www.datakjeden.no/PartDetail.aspx?q=p:2502071;c:36159 http://www.expert.no/product/product.aspx?...ifier=HPDV61245 Er noen av disse maskinene noe for meg eller bør jeg satse på en helt annen maskin? Takknemlig for alle svar Lenke til kommentar
pkg_inc Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 (endret) Hei Ser ut som om du har funnet to gode pc'er til dit behov. Asus'en ser bedre ut, siden den har mer lagringsplass (som jeg regner med du kommer til å trenge til redigeringen), og dobbelt så mange piksler (full HD). Når du først kjøper pc med blu-ray, blir det tullete om du ikke skal kunne se dem i full HD på pc'en din eller på tv'en din gjennom en kabel. Ser imidlertid ut som om den ikke er på lager. For et alternativ, har jeg gravd frem denne: Multicom KHLB2 - 15.6" Wide-LED skjerm 1920x1080 Full-HD (noe leveringsproblemer, ukjent levering) - Intel® Core™2 Duo P8700 processor, 2.53GHZ 1066MHz FSB 3MB cache 25W - 320GB SATA 7200RPM 2.5" - 4GB DDR3 SO-DIMM 1066MHz (2x2GB) - Sony Nec Optiarc BC-5500S Blu-Ray spiller og DVD brenner - Windows Vista Home Premium 64-bit inkl. oppgradering til Windows 7 Home (engelsk) Total pris 11 170,- Den er dyrere, men har også litt bedre prosessor enn de to du fant, som kommer til å gi *litt* bedre ytelse når du driver med tung redigering. Ellers er det mindre, men raskere harddisk (dvs, ser ikke helt hva slags harddisk de to andre har, men det betyr sikkert at de har en litt tregere en 5400rpm, ikke 7200rpm), som igjen gjør at ting går raskere når du redigerer store filer. Men igjen, den er dyrere, og er kanskje litt dårligere kvalitet enn Asus'en (spesielt høytalerne har fått pepper, om du har tenkt å se film på pc'en uten eksterne høytalere/hodetelefoner). Jeg ville valgt mellom Asus'en og KHLB2'en. Siden ingen av dem er på lager, ville jeg ringt og spurt om når de kommer på lager, og valgt utifra det. Lykke til! edit: Hvis størrelse ikke har noe å si, har Asus'en bedre skjermkort også, ville kanskje valgt den da. Endret 6. september 2009 av pkg_inc Lenke til kommentar
LFL Skrevet 6. september 2009 Forfatter Del Skrevet 6. september 2009 (endret) Takk for svar På skjermen min står det at det er 3 av Asusen på lager, vet ikke helt hva som står på din men... Jeg hadde også sett på multicomen, men slo den fra meg grunnet den usikre leveringstiden med full-hd skjermen. Slik som jeg forstår deg så er asusen og multicomen så og si like gode. Testene jeg har lest av asusen sier at den er en veldig god maskin, spesielt til mitt bruk og jeg ser det som en stor fordel med 18,4" skjerm. Tror jeg går for asusen jeg, hvis ingen har noe kjempenegativt å si om den eller vet om en bedre laptop til mitt bruk i den samme prisklassen. Jeg slipper jo å vente kjeeeempelenge på å få asusen i forhold til asusen. takk for hjelpen pkg_inc edit: batteriet på asusen holder vel gjennom en film med vanlig lengde?? Endret 6. september 2009 av LFL Lenke til kommentar
pkg_inc Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 (endret) Ifølge denne testen holder Asus'en i nesten to timer med film-titting. Står ikke hva slags video det er (om det blu-ray krever det sikkert mer av maskinen + spinning av disken tar litt batteri). Sånn sett tror jeg KHLB2 er bedre på film (se her). Spm er hvor viktig batteri er. Du har vel tilgang til strøm der du skal være hvis du er villig til å gå for en 18"? edit: joda, det står 3 på lager her også, ble bare så opptatt av alle de røde kryssene Endret 6. september 2009 av pkg_inc Lenke til kommentar
LFL Skrevet 6. september 2009 Forfatter Del Skrevet 6. september 2009 Jeg har tilgang til strøm der jeg skal være, det var bare om batteriet var godt nok til å se igjennom en vanlig film (1t30min-2t) uten at jeg måtte "stresse" med å koble i strømmen. Siden det ser ut som batteriet holder til dette tror jeg at jeg går for asusen Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå