-kga- Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Starta å lese litt om teknisk analyse for noen uker siden, men det fintes jo udørvelig mange forskellige teknikker. Så det jeg lurte på er om noen er statistisk bedre en andre. Hvilken teknikker liker folk å bruke? Har lest om det grunnlegende innen en del ting, feks. Trend linnjer, glidene gjennomsnitt (2,3 crossover, eksponensiel), boilinger band, Dow Theori, Elioth Wave, MACD, gaps, Revercal patterns(icland reversal, head and shoulders, dobbel and trippel topp/bottom), triangler(symetriske, acending, decending, expanding, flags, litt diverse om volum, div Momentum teknikker... Det er det jeg husker sån på stående fot. Hvis du skulle velge ett lite utvalg av teknikker, hvilken ville du da valgt? Hvem burde jeg sette meg sikkelig inn i først om jeg vil låre de mest nyttige først slik at jeg kan begyne og bruke det fortest mulig? Siden det er flere som burde brukes sammen med andre så kom gjærne med kombinasjoner. Av div. grunner så vil jeg ikke ha altfor mange i starten, gjør ikke noe om de er vriene å forstå eller regne ut, vil bare ikke ha for mange, og derfor ville jeg helst brukt de som er best om det er mulig og avklare. Lenke til kommentar
KS Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 tviler sterkt på at du vil finne noen statistikk som kan underbygge teknisk analyse. Hele retningen er finansfagets svar på astrologi. Lenke til kommentar
investor Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Volum er kanskje mer fundamentalt (tilbud og etterspørsel) og sikkert blant det viktigste å forstå av det du ramser opp.. Ellers er det vel bare å starte på basic som Trend linjer, glidene gjennomsnitt osv... og se på flere teorier. Det er ikke 1 oppskrift som alltid virker... Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 6. september 2009 Forfatter Del Skrevet 6. september 2009 Skal ikke bruke kunn teknisk analyse og er heller ikke på jakt etter en vidunder oppskrift. Er kun på jakt etter ca. 10 teknikker i første omgang, skal utvide med fler senere, men har ikke tid til å sette meg dypt inn i eller bruke fler her og nå. Jeg skal ikke trade penger på det, skal bruke det til noe annet. Men jeg ville helst hatt noen som er statistisk bedre eller at folk fører de er bedre er også nokk. Eller kan jeg bare plukke ut 10 tilfeldige fra en liste over teknikker? Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Kjenner noen til en teknikk som fungerer bedre enn andre, holder de det for seg selv. Ville ikke du kanskje? Lenke til kommentar
investor Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Poenget er at det er mange teknikker som virker i aksjemarkedet. Man har tallknusere som fokuserer på forskjellige tall, tekniske analytikere som fokuserer på forskjellige streker og mønstre, makrotradere osv.. Folk finner sine metoder og spisser de og tilpasser dem. Noe virker for en person og dårlig for en annen. Man må bare starte å teste ut teknikker og finne noe man selv er fortrolig og komfortabel med og tilpasse dette. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 18. september 2009 Forfatter Del Skrevet 18. september 2009 Så dere sier at jeg like godt kan trekke 10 helt tilfeldige teknikker fra en liste med tekniske analyse teknikker. Det har absolut ingen ting å si hvilken jeg velger? Lenke til kommentar
investor Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Så dere sier at jeg like godt kan trekke 10 helt tilfeldige teknikker fra en liste med tekniske analyse teknikker. Det har absolut ingen ting å si hvilken jeg velger? 10 tilfeldige vil nødvendigvis ikke passe sammen og du vil kanskje heller ikke være i stand til å følge dem. Jeg vil anbefale deg å finne noen du forstår og prøve dem ut etter sin hensikt se om dem virker og etterhvert kombinere flere og justere dem etter utfall. Når man bygger en investeringsstrategi er det smart å ikke starte med for mye på en gang sånn at man systematisk kan rett opp feil man gjør. Det enkleste er nok å starte med det de fleste gjør når de starter med tekniskanalyse: Trend linjer, glidene gjennomsnitt, volum og liknende. Så bygger man på eller bytter ut med erfaringene man får med de forskjellige metodene. Lenke til kommentar
superinvestoren Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 (endret) tviler sterkt på at du vil finne noen statistikk som kan underbygge teknisk analyse. Hele retningen er finansfagets svar på astrologi. Og det er vel nettopp derfor nesten samtlige av de aller beste investorene de siste 100-150 årene UTELUKKENDE har basert seg på teknisk analyse? Som aksjespekulant og trader er teknisk analyse det desidert viktigste. Selvsagt finnes det statistikk som underbygger teknisk analyse. Nå er det noen år siden jeg leste boken, men jeg tror man vil finne dette i boken "Aksjekjøp og Daytrading". Endret 1. oktober 2009 av Godseieren Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Og det er vel nettopp derfor nesten samtlige av de aller beste investorene de siste 100-150 årene UTELUKKENDE har basert seg på teknisk analyse? Som aksjespekulant og trader er teknisk analyse det desidert viktigste. For ordens skyld, er du ironisk nå? Warren Buffett har jo f.eks. gjentatte ganger gjort narr av de som driver med det, og ser man på historien til Berkshire Hathaway er ingen tvil om at han lever som han lærer. De som lever av å selge bøker som sier at man kan tjene penger på den måten vil derimot selvsagt si at det virker. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Naranek: Han snakker om tradere. På kort sikt har en ikke noe annet enn analyse å forholde seg til, da sier det seg nesten selv at det er folks psykologi som avgjør prisen. Det å analysere folks handlemønster er teknisk analyse. Du snakker om en som sitter long, og det er en helt annen sak. Da spiller analyse mindre rolle mens det fundamentale er det viktige. Lenke til kommentar
investor Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Jeg må si som en annen kjent fundamentalist. "I haven't met a rich technician" - Jim Rogers. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 (endret) Betyr det at de ikke finnes? edit: for å forklare litt bedre: Har en veldig mye penger, kan en ikke drive trading. Hvordan hadde aksjen sett ut, om en prøver å handle for 100 000 000 kr? En flink trader kan likevel tjene flere tusen daglig... Endret 1. oktober 2009 av apegryn Lenke til kommentar
investor Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Betyr det at de ikke finnes? edit: for å forklare litt bedre: Har en veldig mye penger, kan en ikke drive trading. Hvordan hadde aksjen sett ut, om en prøver å handle for 100 000 000 kr? En flink trader kan likevel tjene flere tusen daglig... Det har jeg ikke sagt... Men jeg kjenner ingen rene tradere som er noe særlig rike. Jeg kjenner derimot noen meglere som har levd fett på kurtasjen. Det er mange tradere gjennom historien som har blitt rike, men oftest veldig midlertidig. Det er selvsagt noen luringer også som overalt. Dette er bare sludder fra din side, har du mye penger kan du trade da også ja. Du må bare bevege deg til markeder med mer likviditet enn aksjer, eks. futures, opsioner eller valuta. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 En kan i svært få tilfeller daytrade aksjer med store summer penger. Markedene du referer til har ikke samme volatilitet, såvidt meg bekjent..(?) Jeg vil anta at årsaken til at tradere ikke er kjente har mange sider. Å være eier av et stort firma er ofte synonymt med å være kjent. Å være eier av valuta eller futures vil jeg ikke si kvalifiserer til det samme : ) Dessuten velger nok de rikeste å kjøpe selskaper fremfor å fortsette med trading. Lenke til kommentar
investor Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Nevn noen personer som har startet med +- 0 og har blitt rike på trading... lykke til. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 (endret) Det har jeg aldri påstått, så hvorfor skal jeg det? Du vet like godt som meg at trading handler om prosenter, ikke fast sum. edit: Hva med å legge vekk den frekke undertonen i innleggene dine..? Jeg skulle gjerne sett mer saklig argumentering for hva du mener.. Jeg vet ikke helt om jeg forstår hva du vil frem til i denne tråden.. (??) Det virker jo ikke som om du er blant disse som ikke 'tror' på TA. Endret 1. oktober 2009 av apegryn Lenke til kommentar
investor Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 "According to the Bank for International Settlements, average daily turnover in global foreign exchange markets is estimated at $3.98 trillion. " Nok av likviditet å trade på med store summer... I futures markedet er det flere enkelte index-kontrakter som har større trading volum og likviditet enn hele Nymex børsen og alle aksjer der til sammen, på gode dager. Så har du obligasjonsmarkedet... Hva tror du hedgefond med milliarder trader da? De har større summer enn du snakker om... Jeg bruker selv TA men ikke i trading, jeg har oftest noen mnd/år syn på ting. Bruker TA til å gjøre en sjekk av inngang /utgang. Men først og fremst fundamental analyser. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 driver hedgefond mye med daytrading? Lenke til kommentar
investor Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 (endret) driver hedgefond mye med daytrading? Hedgefond med driver alt mulig, noen driver daytrading også. Flere av de største gjør det, som bla bla citadel. Vet ikke om du har hørt om programtrading eller algoritmetrading. Kraftige datamaskiner med meget kraftige matematisk trading. Endret 1. oktober 2009 av investor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå