Lawliet Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 (endret) 1. The Fountain (Darren Aronofsky, 2006) What if you could live forever? Tom's kone Izzy har kreft og er døende. Tom prøver å finne en kur, men Izzy er instilt på å dø. Begge vil leve for alltid, men med to forsjellige betydninger. Tom nekter å gi slipp på det livet han har, mens Izzy ser på døden som en form for skapelse. Paralellt med denne historien får vi levert to historier til. En i fremtiden og en i fortiden. Begge handler om de samme karakterene, men med forsjellige perspektiv. I fortiden prøver Tom å finne mayanes hemlighet. Ett tre som vistnok skal gi evig liv. Finner han dette treet vil han få den kvinnen han elsker, nemlig Izzy, prinsessen av spania. Denne historien er skrevet av Izzy i nåtiden og er ren fiction. Den neste historien er fra fremtiden. Denne historien handler om Tom, som i hans «romskip» er på vei til shibalba, hvor stjernene blir gjennfødt. Med seg i skipet har han Izzy, bare denne gangen er hun ett tre. Om dette faktisk er i fremtiden eller om det bare er Tom's tanker kan diskuterest, men jeg står fast på mitt om at det bare er tankene hans. Ettersom historien utspeiler seg er det mye som sjer. Filmen er stappet med symboler og betydninger og Aronofsky har bevist laget slutten svært åpen. Selv om historien for mange kan virke svært forvirrende, så er budskapet tydlig. «Death is a part of creation». Vi er nødt til å gi fra oss vår plass på kloden til fordel for etterkommerene. Det går på bærekraftig utvikling. Dette har Izzy sjønt og hun ser på det som en naturlig ting. Tom derimot, nekter å gi slipp på sin kjære og sliter iherdisk med å finne en kur. Når Izzy dør, begynner ting å gå opp for han og han fullfører Izzy's bok om fortiden. Han fullfører den med at «han selv» finner og drikker fra dette spesielle treet. Det ender med at han oppnår evig liv, men ikke slik han selv hadde oppfattet det før. Han døde, ble til jord og derretter en plante. Derav utrykket «Death is a part of creation». Denne vrien likte jeg svært godt. Det hele ender da til slutt med at han planter ett frø over Izzy's grav, som ett symbol på at hun vil vokse å bli en del av treet. Det treet som Tom reiser med i fremtiden, er da selvsagt dette treet som han planter på slutten. Om vi ser bort ifra handlingen å tenker på det filmatiske, er The Fountain noe av det beste jeg har sett. Clint Mansell leverer nok ett vidunderlig soundtrack og visuelt sett er filmen helt magisk. Mange vil nok hevde at det hele bare er tøv og at ingenting henger i sammen, men det gjør det faktisk. Det ville faktisk vert en prestasjon om det ikke gjorde det, da Aronofsky faktisk brukte hele 6 år på denne filmen. Det er jo i seg selv en pekepinne på at dette faktisk er veldig godt gjennomtenkt. Aronofsky hevder selv at dette er hans beste film og jeg er helt enig. 2. The Matrix (Andy/Larry Wachowski, 1999) Denne filmen er vikelig knall og fortjener sin status på IMDB. Masse action, genialt konsept og herlig musikk. Hva mer kan man ønske seg? Filmen varte i over 2 timer, men føltest bare som en. Dette er tidenes mest underholdene film! 3. 2001: A Space Odyssey (Stanley Kubric, 1968) Kubrick's 2001 er noe for seg selv. Filmens oppbygging er så uortodoks at det finnes ikke maken selv den dag i dag. Måten Kubrick engasjerer deg med så lite dialog er ikke annent enn imponerende, men det som gir mest intrykk er faktisk hvordan filmen sitter igjenn i etterkant. Den sitter rett og slett fast i hodet mitt og dess mer jeg tenker på den dess mer fasinert blir jeg. Jeg sier bare: se den, og om du ikke liker den så se den om igjenn! 4. Mulholland Dr. (David Lynch, 2001) Her er spenning i fokus. Lynch tar deg med inn i filmen og du følger to unge damer som sitter fast i ett vrient mysterium. Ved første visning kan den kansje litt vel merkelig, men etter at bitene faller på plass og bildet kommer til synet*in progress* 5. Vozvrashcheniye (Andrei Zvyagintsev, 2003) 6. District 9 (Neill Blomkamp, 2009) Dette er rett og slett helt enormt. Jeg har sett utallige alien filmer men ingenting kan samenlignes med dette. Først og fremt vil jeg trekke frem konseptet. Det er rett og slett helt genialt. og ikke minst orginalt. Her snakker vi verken om snille eller onde alien, her snakker vi om en sivilasjon som kjemper for å overleve og som sakte men sikkert har tilpasset seg livet på jorden. En ting som jeg føler denne filmen tjener godt på er dens fokus på karakterer kontra bare human vs aliens. Her blir vi faktisk kjent med alien og det blir til at man til og med føler sympati for dem. En annen ting som kan nemnes er filmens hoved person. Her snakker vi herlig karakterutvikling. Når det kommer til det filmatiske er det svært lite å trekke. Selve filmingen i seg selv var svært stilig og den ga en veldig realistisk følelse. Ellers har filmen en perfekt oppbygging, glimrende slutt, og ett flott score. Alt i alt har denne filmen mye å by på og jeg har store problemer med å finne noe å trekke for. Anbefales! 7. The Godfather Part II (Francis Ford Coppola, 1974) 8. Se7en (David Fincher, 1995) 9. Lost Highway (David Lynch, 1997) 10. Fight Club (David Fincher, 1999) 11. Primer (Shane Carruth, 2004) Intelligent, enkelt og genialt konsept. Den er relativt vansklig å følge og jeg måtte se de siste 20 minuttene om igjen for å ta den. Stemningen er overaskende bra, og man blir klistret til sjermen gjennom hele filmen. Skikkelig bra og underholdene film. 12. Lock, Stock and Two Smoking Barrels (Guy Ritchie, 1998) 13. Bom Yeoreum Gaeul Gyeoul Geurigo Bom (Ki-duk Kim, 2003) Denne filmen handler om livets krestløp og hvordan å leve det vel. "The more you love, the more you hate". Filmen baserer seg rundt dette utrykket og hinter med flere anledninger til hvor viktig det er med selv kontroll. En visuell nytelse stappet med symboler, dype meninger og ikke minst humor. Helt fantastisk! 14. The Big Lebowski (Joel/Ethan Coen, 1998) 15. Offret (Andrei Tarkovsky, 1986) Mer tekst kommer etter vert. Endret 8. september 2009 av Lawliet Lenke til kommentar
salamiking Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Fin liste. Du har ihvertfall en variert filmsmak. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Det ser ut som vi har rimelig lik filmsmak, noe som gjør at jeg får lyst til å se mine usette på lista di. 1. The Fountain (Darren Aronofsky, 2006) 9/10 2. The Matrix (Andy/Larry Wachowski, 1999) 7/10 3. 2001: A Space Odyssey (Stanley Kubric, 1968) 3/10 4. Mulholland Dr. (David Lynch, 2001) 8/10 6. District 9 (Neill Blomkamp, 2009) 8/10 7. The Godfather Part II (Francis Ford Coppola, 1974) 10/10 8. Se7en (David Fincher, 1995) 10/10 9. Lost Highway (David Lynch, 1997) 10/10 10. Fight Club (David Fincher, 1999) 9/10 12. Lock, Stock and Two Smoking Barrels (Guy Ritchie, 1998) 8/10 14. The Big Lebowski (Joel/Ethan Coen, 1998) 7/10 Hadde jeg sett 2001: A Space Oddyssey igjen i dag, hadde jeg nok likt den mye bedre. Som sagt: jeg må virkelig sjekke ut om filmsmaken vår stemmer overens med de usette... Lenke til kommentar
Lawliet Skrevet 6. september 2009 Forfatter Del Skrevet 6. september 2009 Hadde jeg sett 2001: A Space Oddyssey igjen i dag, hadde jeg nok likt den mye bedre. Som sagt: jeg må virkelig sjekke ut om filmsmaken vår stemmer overens med de usette... Er klar over at filmsmaken vår stemmer bra overens. Primer vil du kansje ikke like da den er rettet mot et veldig spesielt publikum (folk med time-travel fetish), men resten burde falle ganske bra i smak vil jeg tro. Fin liste. Du har ihvertfall en variert filmsmak. Takk skal du ha Lenke til kommentar
Infenso Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 (endret) De jeg har sett på listen din har jeg gitt følgende ratinger på criticker: 1. The Fountain 62/100 2. The Matrix 74/100 3. 2001: A Space Odyssey 97/100 4. Mulholland Dr. 88/100 7. The Godfather: Part II 76/100 8. Se7en 80/100 9. Lost Highway 94/100 10. Fight Club 77/100 12. Lock,stock 77/100 14. The Big Lebowski 89/100 15. Offret 97/100 Ingen tvil om at dette er en fin og variert liste. Har du sett mer av Lynch enn disse to? Endret 7. september 2009 av Infenso Lenke til kommentar
Lawliet Skrevet 7. september 2009 Forfatter Del Skrevet 7. september 2009 Ingen tvil om at dette er en fin og variert liste. Har du sett mer av Lynch enn disse to? I tillegg til de på listen, så har jeg sett Blue Velvet og Eraserhead. Sistnemnte var veldig creepy og ekkel. Jeg sjønner jo at det er det den prøver på, men jeg har ikke så mye til overs for slike filmer. Blue Velvet likte jeg dog veldig godt og kunne gjerne tatt et gjennsyn med den i nærmeste fremtid. Lenke til kommentar
Infenso Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 (endret) Du må få sett Inland Empire. Spent på om den vil falle i smak. Twin Peaks også. Jeg syns alle Lynchs filmer er veldig bra, så det er ingen grunn til å ikke fullføre filmografien hans. Har ikke sett Dune enda da. Den står klar i hylla, men frister liksom ikke noe særlig. Endret 7. september 2009 av Infenso Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Lost Highway, Mulholland Dr. og The Straight Story er mine favoritter av Lynch. The Straight Story er fantastisk og rørende <3 Lenke til kommentar
Lawliet Skrevet 7. september 2009 Forfatter Del Skrevet 7. september 2009 Ser frem til å få sett mer av Lynch ja. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 District 9 såpass høyt oppe allerede ja, den ser fin ut den. Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Lista di har et snitt på 8,45 i min bok. Lenke til kommentar
Lawliet Skrevet 8. september 2009 Forfatter Del Skrevet 8. september 2009 District 9 såpass høyt oppe allerede ja, den ser fin ut den. District 9 tok meg på sengen. Jeg skal se den på nytt når den kommer på kino, så får vi se om den opprettholder plassen. Forresten, hvor finner folket screensa sine? Skulle gjerne hatt alle bildene i samme størrelse. Lenke til kommentar
Infenso Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Bruk denne siden. Lenke til kommentar
Lawliet Skrevet 8. september 2009 Forfatter Del Skrevet 8. september 2009 Bruk denne siden. Takk skal du ha. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå