Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Rettslære 2 hjelp

Anbefalte innlegg

Hei ;)

Eg skal ta rettslære 2 som privatist.

Det er avansert stoff, og eg vil ha minst 5 i karakter. Eg har eit helt år på å forbrede meg og eg vil høre litt frå de som er erferne og har jobbet med faget.

Eg trenger litt tips om ka eg bør gjere for å få en topp karakter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan anbefale deg å skaffe jusleksikon.

Kan også anbefale boken "Innføring i juss - Juridisk tenkning og rettskildelære" av Erik Boe.

Hele jussen ligger i denne sistnevnte boken.En bok man egentlig aldri blir ferdig med.

Til sist kan jeg også anbefale boken "Knophs oversikt over Norges rett".

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Vil si at å kunne det som står i læreboken/bøkene bør være topp prioritet. Gå grundig gjennom hvert kapittel, plukk med deg så mange faguttrykk som du kan og lær deg å bruke dem. Er sikkert oppgaver i slutten av hvert kapittel som du kan løse? I den boken jeg hadde var det både kunnskaps oppgaver og litt mer avanserte oppgaver. Å løse alle kunnskapsoppgavene er en god måte å sikre at du har fått med deg det viktigste i kapittelet. Etter hvert kapittel vil jeg i den grad det er mulig anbefale å løse et case (litt større oppgave hvor du må anvende teorien du har lært i kapitlet på en "virkelig" sak, referere til lover osv.).

Tviler egentlig litt på at du vil tjene så mye på å begynne å kaste deg over universitetsbøker, i så tilfelle gjør heller det etter at du har kommet gjennom og mener du kan det som står i læreboken.

Lenke til kommentar

Løse praktikumsoppgaver er et must.Juss ER et praktisk fag,derfor må man prioritere praktisk trening man kun får ved å løse oppgaver.Men jeg kan av erfaring si at det er skrekkelig lett å låse seg fast til bøkene og nesten glemme skrivinga,dette kaller man en "typisk studentfelle".Hva er vel all teorien god for,når du ikke klarer å anvende den på en riktig og god måte?.Altså se litt opp av bøkene og løs praktikum.

Om ikke annet så anbefaler jeg avlikvel at du skaffer jusleksikonet som noe ekstra i tillegg til dine pensumbøker.Svært nyttig vil jeg si,spesielt på vgs nivå.

Men om man har tid til å lese universitetsbøker som "Innføring i juss - Juridisk tenkning og rettskildelære" av Erik Boe,så vil ikke dette ødelegge for å si det slik.Snarere ta TS sin juss til et nytt nivå.

Pensumbøker kommer man ikke utenom,hva jeg anbefaler er kun et ekstra tiltak for den som har tid og ork.Men man vil være godt tjent ved å lese noen universitetsbøker da disse er langt mer utdypende enn rettslære bøkene.Har man tid til dette så er det anbefalt.Dersom ikke,hold deg kun til pensumbøker og glem alt annet.

Kommer selvfølgelig ann på om man har tid til dette.Dersom TS går på skolen og derfor har andre fag ved siden av så vil det bli for mye.Dersom TS ikke har andre fag å ta seg av dette året,så ville det være en veldig lur idee å lese litt mer utdypende bøker.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...