Reeve Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 At det var mange forskjellige fagfolk som visste at jorden var rund, er riktig. Men poenget var at disse fagfolkene holdt tett om det lenge, i frykt for sin karriere og sine liv, inntil en amatør var modig nok til å fortelle sannheten. Nei, det var flere som gikk frem med det flere ganger, men det var ikke mange som turte å gå frem med påstandene, uten tilstrekkelig bevis. Når vi fikk greie teleskop og kunne følge banene til indre planeter som Venus og Merkur (som av og til går baklengs, sett fra Jorden), måner rundt andre planeter osv., så hadde de nok til å vinne frem med. Dessuten hadde (ja, du har rett, i hovedsak den katolske kirke, men de var fortsatt kristne, selv om du mener de mistolket kristendommen) kirken så mye makt på denne tiden, at det var umulig å vinne frem, med noe annet enn sterke objektive bevis. Lenke til kommentar
Baltazar94 Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Og beklager, men en nettside som kaller seg holisticmed vet jeg at det er bortkastet tid å lese. Slike folk tror akkurat det de vil tro. De fleste tror jo det de selv vil. Bortsett fra sosialister da, som tror det myndighetene vil de skal tro. Lenke til kommentar
Baltazar94 Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 du har rett, i hovedsak den katolske kirke, men de var fortsatt kristne Den katolske kirke er ingen kristen kirke. Det er den babylonske mysteriereligionen kamuflert som kristendom. Men at det fins kristne i den katolske kirke som er blitt forført til å tro at det er en kristen kirke, er nok riktig. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 (endret) Jeg stoler på min naturlige skepsis til syntetiske stoff når det kommer til aspartam, det er ikke et naturlig stoff som kroppen er laget for å ta opp. Men jeg tror ikke det er nok forskning enda for å fastslå om aspartam faktisk er farlig eller ikke. AspartaMafiaen betaler nok en del penger til forskere for å promotere middelet, akkurat som SukkerMafiaen betaler forskere for å slå ned på aspartam, eller hva psilocybe? Vel, aspartam er vel egentlig ganske naturlig. Stoffene som aspartam brytes ned til finner du i andre matvarer også. Leste at både phenylalanin og metanol er naturlige stoffer som håndteres av enzymer i kroppen vår og brytes ned. Endret 11. oktober 2009 av Plecto Lenke til kommentar
SML Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Jeg stoler på min naturlige skepsis til syntetiske stoff når det kommer til aspartam, det er ikke et naturlig stoff som kroppen er laget for å ta opp. Men jeg tror ikke det er nok forskning enda for å fastslå om aspartam faktisk er farlig eller ikke. AspartaMafiaen betaler nok en del penger til forskere for å promotere middelet, akkurat som SukkerMafiaen betaler forskere for å slå ned på aspartam, eller hva psilocybe? Vel, aspartam er vel egentlig ganske naturlig. Stoffene som aspartam brytes ned til finner du i andre matvarer også. Leste at både phenylalanin og metanol er naturlige stoffer som håndteres av enzymer i kroppen vår og brytes ned. Henviser til wikipedia: "Aspartam er et kunstig, ikke-karbohydrat-type intenst søtningsstoff. Aspartams systematiske navn er aspartyl-fenylalanin-1-metyl ester. Stoffet er et dipeptid sammensatt av aminosyren asparaginsyre og en modifisert (metylert) utgave av den essensielle aminosyren fenylalanin." Skal sies at den mengden metanol som blir brutt ned i kroppen er så liten at du må konsumere latterlige mengder aspartam for at det skal være farlig Lenke til kommentar
formann Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Når det gjelder kosthold velger jeg å høre på asiatene. Aspartam er forbudt i feks Japan, og det er vel ikke helt uten grunn. Siden alle disse kunstige stoffene ikke smaker noe godt uansett, ser jeg ingen grunn til å dytte det i meg. Det finnes naturlige alternativer som smaker mye bedre. Per i dag er det umulig å vite om aspartam er skadelig eller ikke med mindre man er forsker og kan gjennomføre en seriøs undersøkelse selv. Frem til vi vet noe mer vil jeg personlig anbefale alle å styre unna så godt det lar seg gjøre. Det er tross alt ingen nødvendighet. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Når det gjelder kosthold velger jeg å høre på asiatene. Aspartam er forbudt i feks Japan, og det er vel ikke helt uten grunn. Siden alle disse kunstige stoffene ikke smaker noe godt uansett, ser jeg ingen grunn til å dytte det i meg. Det finnes naturlige alternativer som smaker mye bedre. Per i dag er det umulig å vite om aspartam er skadelig eller ikke med mindre man er forsker og kan gjennomføre en seriøs undersøkelse selv. Frem til vi vet noe mer vil jeg personlig anbefale alle å styre unna så godt det lar seg gjøre. Det er tross alt ingen nødvendighet. Nå har det seg gjerne slik at forskere som gjennomfører seriøse undersøkelser gjerne publiserer arbeidet sitt, så det er langt fra umulig å få god informasjon om det. Og den tyder på at det ikke er noe problem. AtW Lenke til kommentar
formann Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Nå har det seg gjerne slik at forskere som gjennomfører seriøse undersøkelser gjerne publiserer arbeidet sitt, så det er langt fra umulig å få god informasjon om det. Og den tyder på at det ikke er noe problem. AtW Å finne informasjon og studier er ikke noe problem, men å vite hvilke man kan stole på og ikke er nok litt værre. Det finnes mange som mener at aspartam er kreftfremkallende over tid, og det finnes også studier som tyder på at det ikke er sunt. Nå har jeg ikke noen eksempler i farten, men det ble lagt ut noen linker i en annen tråd her. En annen ting er at det ennå ikke har gått 40-50år, så langtidseffektene lar seg vanskelig studere. Bare de siste 10 årene har forbruket av aspartam steget kraftig, så det vil ta noen år før evt. skadelige langtidsvirkninger kan påvises. Som sagt, jeg liker ikke smaken, og jeg er litt skeptisk til kunstige tilsetningsstoffer. Skeptisk, ikke mer. Får jeg lyst på et glass Cola Light, så drikker jeg det med god samvittghet. Jeg kan ikke se noen fare i å råde folk til å holde seg unna så godt det går. Aspartam er ikke akkurat en nødvendig del av kostholdet vårt. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Per i dag er det umulig å vite om aspartam er skadelig eller ikke med mindre man er forsker og kan gjennomføre en seriøs undersøkelse selv. Frem til vi vet noe mer vil jeg personlig anbefale alle å styre unna så godt det lar seg gjøre. Det er tross alt ingen nødvendighet. Som nevnt tidligere i tråden så må man velge hva man skal tro på ja. Nå er det en overveldende andel som mener aspartam ikke har noen helsekader bl.a. av massive internasjonale studier av både FDA og EUs Scientific Committee on Food hvor samtlige forskningsrapporter om aspartam er tatt til betrakning. Aspartam er blitt sett på som ikke helseskadelig i over 90 land verden over. Aspartam har også lenge vært offer for konspirasjon og bløff fra nettsider som mener aspartam har en rekke forferdelige bieffekter. Activism and internet rumorsAn elaborate hoax disseminated through the internet attributes deleterious medical effects to aspartame. This conspiracy theory claims that the FDA approval process of aspartame was tainted[4][5][23] and cites as its source an email based upon a supposed talk by a "Nancy Markle" at a "World Environmental Conference."[4][5][24] Specifically, the hoax websites allege that aspartame is responsible for multiple sclerosis, systemic lupus, and methanol toxicity, causing "blindness, spasms, shooting pains, seizures, headaches, depression, anxiety, memory loss, birth defects" and death.[7] The dissemination of the Nancy Markle letter was considered so notable that the Media Awareness Network featured one version of it in a tutorial on how to determine the credibility of a web page. The tutorial implied that the Markle letter was not credible and stated that it should not be used as an authoritative source of information.[7] Betty Martini, who posted similar messages to Usenet newsgroups in late 1995 and early 1996,[5] claims that an unknown person combined her original letter with other information and redistributed it as Nancy Markle.[25] [26] She believes that there is a conspiracy between the FDA and the producers of aspartame. This conspiracy theory has become a canonical example discussed on several internet conspiracy theory and urban legend websites.[5][27][28] Although most of the allegations of this theory contradict the bulk of medical evidence,[4] this misinformation has spread around the world as chain emails since mid-December 1998,[5] influencing many websites[27] as an urban legend that continues to scare consumers.[4] For meg er det absolutt ingen tvil om hvilken "side" jeg skal ta. Hvis man mener aspartam er usundt mener jeg man kan setter fingeren på samtlige stoffer du putter i munnen og også mene det er usundt uavhengig av hva eksperter sier. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 (endret) Henviser til wikipedia: "Aspartam er et kunstig, ikke-karbohydrat-type intenst søtningsstoff. Aspartams systematiske navn er aspartyl-fenylalanin-1-metyl ester. Stoffet er et dipeptid sammensatt av aminosyren asparaginsyre og en modifisert (metylert) utgave av den essensielle aminosyren fenylalanin." Stoffet aspartam er selvfølgelig kunstig Men hvis man ser på hva produktet av det blir når det blir fordøyd så blir det mer naturlig. Aspartam brytes ned til fenylalanin, asparaginsyre og metanol som du skrev. Fenylalanin er en viktig aminosyre som finnes i en rekke matvarer (er også mye av det i brystmelk). Asparaginsyre er ikke en aminosyre som er viktig for oss, men den er det for enkelte planter. Asparaginsyre får vi derfor også i oss naturlig fra kjøtt og grønnsaker. Og som nevnt tidligere kan det være mer metanol i juice og frukt enn i pepsi max. Endret 12. oktober 2009 av Plecto Lenke til kommentar
JeanDietrich Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Hvor skadelig er aspartam? Noen sier det er veldig skadelig. Spørs hva du legger i "etsing av hjerneceller", en formening jeg antar varierer fra person til person etter hvor mange (eller få...) som er i behold fra før. Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Når det gjelder kosthold velger jeg å høre på asiatene. Aspartam er forbudt i feks Japan, og det er vel ikke helt uten grunn. I stedet bruker de Stevia, et søtningsmiddel som har en kjent bivirkning i å nedsette fruktbarheten. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 (endret) Det er vel bare bra for asia? Endret 30. november 2009 av Zeke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå