Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Data som slår seg brått av?!

Anbefalte innlegg

Hei Hardware.no

Jeg noen problemer med datan min fortiden, og dette er hva jeg kjører med nå:

- - - Asus 680i Striker Extreme Motherboard

- - - Intel Core 2 Quad CPU Q6600 2,41GHz

- - - NVIDIA GeForce 8800 GTS

- - - 2,00 GB RAM

- - - Windows XP 32x

- - - SP3

Hoved problemet mitt er at datan brått henger seg, dette skjer oftest når jeg spiller.

Hva som vil skje er at lyden henger seg for 10sekunder, mens skjærmen blir sort og det står "NO-CONNECTION".

Selv når skjærmen er sort og lyden har stoppet å hakke kan jeg forsette å snakke på Skype med mine venner.

Og eneste kan gjøre er å slå av og på datan med strømknappen på datan.

En annen ting jeg syntes var mystisk var at i Bios står det at jeg kun har 2,10GHz CPU.

Jeg fikk med et program som heter PC Probe II ved hovedkortet hvor jeg kan se tempraturer også andre ting.

CPU temp lå på rundt 70grader så jeg ble litt redd, tok av siden på kabinettet å satt en hus vifte forran, nå er den stabil på 55-60grader. Det står også at 1.2VHT er over/under grensen og er på 1.50V, samme med SB CORE som står på 1.71V.

Jeg har lest REVIEW's ang. CPU'n min, og har lest at folk har OC den til rundt 2,9GHz - 3GHz med orginal alså Vifte som følger med CPU'n. Hvor min nå står på 2,1 og ligger på 70grader. (CPU vifte kjører på ~2100RPM)

Hva kan være glat her?

Jeg lurer også på om noen vet om SB CORE og 1.2VHT er riktig, eller om dette er noe som er feil på min data?

Jeg har ikke oppdatert min Bios på en stund (siden jeg kjøpte hovedkortet), hvor kan jeg finne nyere bios?

TAKK FOR ALLE SVAR

MVH CCCA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rens kjøling.

Hvordan skal jeg gjøre dette?

Har ikke ekstra kjølepasta, så vet ikke om jeg bør ta ut viften.

Er det en spesiel måte du tenker å da? Støvsuger f.esk?

Også tror du dette kan være feilen pga.? :) lav RPM?

TAKK FOR SVAR!

Lenke til kommentar

Høres litt likt problemene jeg hadde med mitt 8800 gts, kortet kunne plutselig slå seg av og hele systemet gikk i reboot.

Men det kan være andre årsaker også :

*Strømforsyning som er slitt og greier ikke å levere nok power.

*Varmeproblemer i kabinettet (få ut hybelkaniner og sjekk at alle vifter fungerer).

*Drivere som ikke fungerer som de skal.

Det kan gå greit å bruke en støvsuger i nærheten av pc, men anbefaler at du benytter deg av et munnstykke av plast og ikke fører dette inn i selve kabinettet. Vifter skal heller ikke utsettes for kraftig støvsuging og det kan være greit å sette på en plastbit så de ikke snurrer rundt hardt mens du rengjør dem.

Hovedproblemet er dog statisk elektrisitet, derfor er det lurt å blåse støvet bort med trykkluft på boks (eller om du har gode lunger og lite spytt med pusten) eller andre måter og benytte seg av at støvsugeren fanger opp alt støvet som flyr rundt i luften.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Takk for svar igjen.

Desverre har jeg et annet problem nå,

jeg downloadet ny BIOS fra ASUS siden (fant riktig driver til riktig kort)

Instalerte bios også nå når jeg slår på datan får jeg ikke noe signal med skjærm.

Datan går som den skal, eller alltid har godt, men jeg får ikke noe bilde på skjærmen,

off/on lyset på skjærmen står bare å blinker med 2sek mellomrom.

Tar jeg kabelen ut av SK, står det at den ikke er koblet i en data.

Jeg føler at dette ikke har noe med at jeg downloadet ny BIOS, siden det føles ut som et SK problem, men det er en for stor tilfeldighet om dette ikke har noe med den nye BIOS'n og gjøre.

Fra start har jeg også vist at min PSU er i minste laget, på 400W men har ikke skapt noe problemer siden jeg fikk datan 2år siden.

Er det noen ting dere kan tenkte på som kan være problemet nå?

Lenke til kommentar

Jeg tok ut alle delene av datan og satt den i et Cheftec BigTower, siden jeg liker det bedre, selv om jeg viste det ikke ville rette problemet mitt.

Jeg testet også om Skjærmkortet var defekt med å prøve et annet PCI-E kort jeg viste fungerte, men det funket ikke nå.

Da sitter jeg igjen med å tro at på grunn av at jeg installerte ny BIOS gikk alt dunndass, men jeg vet ikke hvordan jeg kan få tilbake den gamle BIOS'n når jeg ikke får noe skjærmbilde. Vet det går ann å resete BIOS til standard konfigurasjoner, men jeg har standard konfigurasjoner.

Noen tips her?

Lenke til kommentar

Du har muligens opplevd en feilflash av Bios.

Du skal kun flashe Bios når :

1 . At maskinen slår seg plutselig av.

2 . Pcen ikke er overklokket (dvs klokk ned til standard eller lavere).

3 : At alt er forholdsvis stabilt.

Av erfaring så er det ofte at en flash av bios kan gå veldig galt, noe det trolig har her...

Kjipt, men dette betyr som regel nytt hovedkort og det er godt mulig at hvis det faktisk er skjermkortet som er problemet at du må bytte dette om restartene fortsetter etter at du har fått byttet hk.

Prøvde du forresten å dra ut batteriet og resette jumperen på hovedkortet? Dvs Cmos reset?

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Hei igjen, hva jeg gjorde var å bruke ASUS sin update program, downloadet nyeste bios.

Jeg tok opp manualen, og det var anbefalt og bruke noe dem kaldte EZ Flash 2 som er i DOS/BIOS og som jeg har brukt før på andre HK'r.

Alt gikk som planlagt, det kom ikke noe error, og siste dem sa var noe i nerheten av: "The Install was a sucess, the computer will restart in 5 secounds".

Datan restartet seg etter 5 sekunder, men da kom det ikke noe skjærmbilde, og jeg har en beep warning på 3 beep, 1sek mellomrom mellom vær. Men jeg kan ikke finne "warning beep table" i manualen.

Jeg har også tatt ut batteriet osv (det vanlige der)

Har også fulgt manualen ang. Reseting av Bios, problemet er at jeg ikke får noe skjærmbilde, og jeg skal faktisk holde "DEL" når BIOS starter, noe som er litt vansklig når jeg ikke får skjærmbilde.

Nå sitter bror min med skjærmkortet mitt nede, så jeg vet at ikke det er noe galt med det.

Noen andre tips? Er det noen måte å fåtilbake gamle BIOS? Dem som er på HK når det blir solgt?

Lenke til kommentar
Du har et LCD Poster du kan koble til hk,hva står det på det(feil melding) når du prøver å starte pc'en?

Det er en LCD Screen på hovedkortet, men kommer ikke opp noe der samme hvor lenge jeg venter. Eneste som kommer er en 3x beep, men det finnes ikke beep code table til dette hovedkortet ser det ut som... :S

Og når vi er ført inne på det, noen tips til beste/billigeste side å kjøpe data deler :p?

Endret av CCCA
Lenke til kommentar

Sitter å leser i manualen din,så jeg er litt sein å svare.Fant ikke noe beep code table jeg heller,men på mitt asus hk,så finnes det ikke 3 like lange pipe koder,alle starter med et langt etterfulgt av 2,3 eller 4 korte pip.Det var litt rart du fikk feilflash av Bios(kan jo virke sånn,når LCD Poster er blank),når du brukte EZ Flash 2,som er veldig trygg.Jeg har sett man kan få reparert korrupt bios ved hjelp av support dvd'en på nyere asus hk,men kunne ikke se det gikk på ditt hk,så da vet ikke jeg noen måte.

Når det gjelder kjøp av nye deler,så se i Prisguide!

Lenke til kommentar

Takk for svar, er muligens det er et langt, deretter 2 korte.

Skal prøve og ta ut skjærmkort imorgen og høre da, selv om jeg har gjort det allerede men husker ikke hva som kom.

Og teste ram skal jeg også prøve imorgen, tenkte ikke at det kunne ha vært den i hele tatt men skader ikke.

Ang. clr CMOS knappen så har jeg allerede prøvd den, men som sakt skal man holde "DEL" når bios starter, og da er det ikke lett å bruke den når ikke BIOS starter.

Takk for svar igjen.

Lenke til kommentar
Jeg leste litt til i manualen din, hvis du ser 4.1.4 og 4.1.5 så kan man lagre bios på en floppy disk, som kan lastes hvis man får en korrupt bios ved flashing. Så kanskje det går med den bios filen du lastet fra Asus. Men dette har jeg aldri prøvd!

Jeg har nye BIOS på Floppy og USB-brikke. Men siden datan ikke booter i hele tatt kommer jeg ikke så langt.

Lenke til kommentar

Angående CLR CMOS :

Tror du må lese manualen litt grundigere neste gang, det lar seg selvsagt gjøre å resette bios uten at du må få opp noe på skjermen , husk at selve CLR CMOS knappen fungere ikke med mindre du setter jumper CLRTC_EN på enabled, dvs jumper capslen på 2 - 3 og ikke 1-2 (den står fra fabrikk på 1 - 2 ).

Du finner instruks om dette på side 2 - 21 og 2 - 27 i manualen.

Har du gjort dette og hovedkortet fortsatt ikke starter opp så høres det ut som du sliter fryktelig, da kan du jo prøve å koble ut så og si alt og plugge i en og en del for å se om du får start i vidunderet...

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Angående CLR CMOS :

Tror du må lese manualen litt grundigere neste gang, det lar seg selvsagt gjøre å resette bios uten at du må få opp noe på skjermen , husk at selve CLR CMOS knappen fungere ikke med mindre du setter jumper CLRTC_EN på enabled, dvs jumper capslen på 2 - 3 og ikke 1-2 (den står fra fabrikk på 1 - 2 ).

Du finner instruks om dette på side 2 - 21 og 2 - 27 i manualen.

Har du gjort dette og hovedkortet fortsatt ikke starter opp så høres det ut som du sliter fryktelig, da kan du jo prøve å koble ut så og si alt og plugge i en og en del for å se om du får start i vidunderet...

Fant ingen ting på side 2 - 27, men 2 - 21 var den siden jeg har lest på.

1. Turn OFF the computer and unplug the power cord. (DONE)

2. Move the jumper cap from pin 1-2 (default) to pins 2-3 to enable the CLRTC function. (DONE)

3. Press down the clr cmos and again to release it. (DONE)

4. plug the power cord and turn ON the computer. (DONE)

5. Hold down the <del> key during the boot process and enter BIOS to re-enter data. (Oi, holde delete under boot?? Er ingen boot, er ingen bios, er kund sort sort og sort.)

Takk for at du prøver å hjelpe og har tatt tiden til å lese igjennom manualen.

Skal prøve å teste RAM imorgen, siden har masse DDR2 hjemme som jeg vet funker.

Vet også at det ikke var noe galt med skjærmkort, siden min bror bruker det i hans data nå, og jeg har hans skjærmkort i min data uten noen forbedring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...