Gå til innhold

Høyfrekvent lyd fra PSU ved belastning

Anbefalte innlegg

Hepp, har bygd meg en ny rigg her, og da har det kommet en høyfrekvent lyd fra PSU

(PSU og kabinett ble ikke byttet, så under oppgraderingen står den som den gjorde før.)

Lyden kom etter oppgraderingen, og var ikke til stede i det hele tatt før.

Når jeg er på skrivebordet er det ikke så ille, og man hører det ikke så godt, men med en gang jeg belaster maskinen grafisk (starter spill, i mitt tilfelle WoW) så blir lyden noen hakk høyere (volum, ikke frekvens).

det er en Mist 1000W som er 3-4 mnd gammel, modulær med 4x 12V utganger (1 reservert hovedkortet)

Skjermkortet bruker 2 kabler (GTX 275), og jeg har kobblet disse i hver sin 12V utgang, som kun driver skjermkortet.

i den siste er det vifter, DVD brenner og en enkel SSD som står, lite belastning altså på denne.

jeg har forsøkt de fleste mulighetene med å flytte på kontaktene, kjørt skjermkortet fra kun en utgang og koblet fra resten, men uten at dette gjør saken noe bedre.

Kobblet fra skjermkortet helt, og da forsvant lyden, men og selvfølgelig bildet, så det er ikke en løsning :p

Har heller ingen strømforsyning liggende som har 2 6pin PCIe kontakter eller slikt.. så får ikke testet det..

Er det noe jeg kan prøve for å fikse dette? lyden er ganske høy og skjærende når man sitter og spiller.

Edit: Kan nevne resten av hardwaren og, i7 920, 12gb patriot minne, asus p6t hovedkort

Edit2: HW monitor sier at 12V = 11.99V 3.3V = 3.36V

5V er det ikke måling på av en eller annen grunn..

Sjekka 12V på de 3 andre 12V utgangene med multimeter nå, 12.2V på alle

Edit3: Ser via HW monitor at CPU bruker 50W ca når jeg minimerer WoW, når jeg da maksimerer wow igjen fyker dette opp til 150W

Edit4: https://prisguiden.no/product.php?p...1646#userReview

Kjent problem visstnok, får sende på microplex en mail til uka da

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er årsaken til "hyling" i strømforsyninger er spolene som benyttes. hvis produsenten av spolene ikke gjør en god nok jobb, så vil disse på en måte "slite seg" og vibrere i takt med strømmen.

En mulig måte å løse dette på er å fylle lim rundt trådene på den eller de spolene som genererer lydene. Problemet da er at varmen kan bli innestengt med påfølgende brannfare.

Eller evt å bytte ut spolene med nye av bedre kvalitet. Dette er det selvfølgelig produsenten (les merkeverkstedet) og ikke du som må gjøre.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Dette er veldig typisk for Mist sin 1000w, spesielt på x58 chipsetet. Dette er nok grunnen til at netshop/microplex har tatt Mist 1000w av webshoppene sine (står som utsolgt), men kan kjøpes om du ringer til dem. Snakket med Joakim på netshop senest i dag, da jeg selv etterlyser om Microplex kommer med en ny mist1000w hvor denne pipe/ulelyden er utbedret.

Etter å ha sett nærmere på oppsettet ditt (hvet ikke så mye om hvor mange disker og evt usb'er som er i bruk), men tror nok at du vil få mere enn nok utnyttelse av en Mist 800w.

Evt høre om du kan bytte den i Corsair sin hx1000 (mot kanskje et lite mellomlegg)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...