Hjalmar2 Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 (endret) Jeg har en SQL database som brukes til programmet Mamut Business Software, og forsøker å få tilgang til den ved hjelp av MSQuery i excel. Jeg får feilmeldinger som sier at jeg ikke får kontakt med databasen. Jeg har delt mappene på server, og ellers forsøkt alle triks jeg kan fra før. Noen som har vært borti dette? På server er det inntsallert MSSQL server. Endret 5. september 2009 av Hjalmar2 Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Hvordan forsøker du å få tilgang til denne databasen? Hovedsaklig så er det du trenger når du kobler til en database et vertsnavn, et brukernavn og et passord samt hvilken tabell i databasen du ønsker å bruke. Lenke til kommentar
Hjalmar2 Skrevet 6. september 2009 Forfatter Del Skrevet 6. september 2009 Hvordan forsøker du å få tilgang til denne databasen? Hovedsaklig så er det du trenger når du kobler til en database et vertsnavn, et brukernavn og et passord samt hvilken tabell i databasen du ønsker å bruke. Hei! Jeg bruker Excel og "hent eksterne data". dette har jeg gjort mange ganger før, også med Mamut da de brukte Foxpro-database. De gikk over til SQL Server ved nyttår, og nå får jeg det altså ikke til. Excel har en veiviser hvor man oppretter ODBC koblinger (MS Query),men det ser ikke ut til at den finner databasen. Jeg mistenker at det er et eller annet på nettverket, fildeling, settings på server eller noe slikt. Har f.eks SQL Server instillinger for hvilke brukergrupper, brukere eller maskiner som skal kunne hente data fra database på server? Who knows? Maybe you? :-) Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Det er mulig å sette opp en databasetjener slik at den kun lytter etter tilkoblinger fra den lokale verten. Isåfall så må du få tilgang til SQL-tjenesten på tjeneren du forsøker å koble til og sjekke dette. MSSql-tjenesten skriver sannsynligvis en logg (Event viewer?) hvor det kan stå nyttig informasjon. Brannveggen er også en mulighet. MSSql lytter etter tilkoblinger på port 1433, så denne må være åpen for tilkoblinger. Utgående tilkoblinger på denne porten må også godtas på maskinen(e) Excel kjører. Lenke til kommentar
Hjalmar2 Skrevet 19. september 2009 Forfatter Del Skrevet 19. september 2009 Det er mulig å sette opp en databasetjener slik at den kun lytter etter tilkoblinger fra den lokale verten. Isåfall så må du få tilgang til SQL-tjenesten på tjeneren du forsøker å koble til og sjekke dette. MSSql-tjenesten skriver sannsynligvis en logg (Event viewer?) hvor det kan stå nyttig informasjon. Brannveggen er også en mulighet. MSSql lytter etter tilkoblinger på port 1433, så denne må være åpen for tilkoblinger. Utgående tilkoblinger på denne porten må også godtas på maskinen(e) Excel kjører. hei! vet du mer nøyaktig hvordan man sjekker dette siste med de portene? Det sto også noe i en feilmelding om "settings" i SQL server på serveren, uten at jeg fant disse innstillingene..:-/ Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 hei!vet du mer nøyaktig hvordan man sjekker dette siste med de portene? Det sto også noe i en feilmelding om "settings" i SQL server på serveren, uten at jeg fant disse innstillingene..:-/ Tro det eller ei, men dette "noe" i disse feilmeldingene er veldig ofte en god pekepinn på hva som er galt. En gjengivelse av disse feilmeldingene vil hjelpe utrolig mye med en eventuell feilsøking. For alt jeg vet så kan feilmeldingen ha sagt at du har stukket joysticken din i feil port... Lenke til kommentar
Hjalmar2 Skrevet 23. september 2009 Forfatter Del Skrevet 23. september 2009 hei!vet du mer nøyaktig hvordan man sjekker dette siste med de portene? Det sto også noe i en feilmelding om "settings" i SQL server på serveren, uten at jeg fant disse innstillingene..:-/ Tro det eller ei, men dette "noe" i disse feilmeldingene er veldig ofte en god pekepinn på hva som er galt. En gjengivelse av disse feilmeldingene vil hjelpe utrolig mye med en eventuell feilsøking. For alt jeg vet så kan feilmeldingen ha sagt at du har stukket joysticken din i feil port... "SQL State: '28000' SQL Server Error: 18456 Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 (endret) http://blogs.msdn.com/sql_protocols/archiv.../21/536201.aspx Endret 23. september 2009 av BlueEAGLE Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå