knut-eirik Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Mitt første forsøk på macro bilde av blomst/plante. Er det bra og hva kunne ha vært bedre? f/2.8 - 1/800s - ISO-100 - 90mm Lenke til kommentar
ferik Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Ikke så ille til å være første forsøk på makro av en blomst, men jeg vil ikke si bildet er spesielt interessant bildet, ingenting å feste blikket på. Lenke til kommentar
sttrons Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 som ferik sier så var det litt lite å feste blikket på, vil også være så dristig å si at det ikke er et makro, men snarere et nærbilde. syns blomsten dekker for lite av bildeflaten. Synns også du med fordel kunne hatt litt mere dybdeskarphet i bildet. ville da fått frem linjene fra stilken. og cropet det litt, slik at det ikke blir nesten midstilt, men mer mot det gylne snitt Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 6. september 2009 Forfatter Del Skrevet 6. september 2009 Ikke så ille til å være første forsøk på makro av en blomst, men jeg vil ikke si bildet er spesielt interessant bildet, ingenting å feste blikket på. Takk for komentarer. Jeg ønsket å gjøre selve blomsten og knoppen til blikkfang. som ferik sier så var det litt lite å feste blikket på,vil også være så dristig å si at det ikke er et makro, men snarere et nærbilde. syns blomsten dekker for lite av bildeflaten. Synns også du med fordel kunne hatt litt mere dybdeskarphet i bildet. ville da fått frem linjene fra stilken. og cropet det litt, slik at det ikke blir nesten midstilt, men mer mot det gylne snitt Så ved macro så bør forstørrelsen eller objektet være en større del av bildet? Uskarpheten i bakgrunnen er med vilje da jeg ønsket denne diffus, men skjønner hva du mener. Kunne du utdypet hva du mener med det gyldene snitt i dette bilde? Lenke til kommentar
Patience Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Minner om retningslinjene for bildekritikken, og at tråder i bildekritikken skal være tydelig merket med at de dreier seg om bildekritikk, fortrinnsvis med "BK:" eller "Bildekritikk:" i emnetittel. Moderator har lagt til "BK:" i emnetittel. Dette innlegget skal ikke kommenteres i tråden, eventuelle kommentarer kan tas på PM. Lenke til kommentar
sttrons Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Så ved macro så bør forstørrelsen eller objektet være en større del av bildet?Uskarpheten i bakgrunnen er med vilje da jeg ønsket denne diffus, men skjønner hva du mener. Kunne du utdypet hva du mener med det gyldene snitt i dette bilde? Det stemmer, ved makro så skal motivet gjengies 1:1 eller større. Makroobjektiver er på dette forumet ment som objektiv som kan gjengi 1:1, alt annet er "makro". å gjengi 1:1 vil si at noe som er 1 cm dekker 1 cm av sensoren sitert fra Mr.olsens makrofoto tråd. med det gylne snitt, eller 3delings reglen mener jeg at, selve motivet, ikke bør være midstilt. har gjort en liten crop. så si i fra hvis jeg skal fjerne Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 6. september 2009 Forfatter Del Skrevet 6. september 2009 Så ved macro så bør forstørrelsen eller objektet være en større del av bildet?Uskarpheten i bakgrunnen er med vilje da jeg ønsket denne diffus, men skjønner hva du mener. Kunne du utdypet hva du mener med det gyldene snitt i dette bilde? Det stemmer, ved makro så skal motivet gjengies 1:1 eller større. Makroobjektiver er på dette forumet ment som objektiv som kan gjengi 1:1, alt annet er "makro". å gjengi 1:1 vil si at noe som er 1 cm dekker 1 cm av sensoren sitert fra Mr.olsens makrofoto tråd. med det gylne snitt, eller 3delings reglen mener jeg at, selve motivet, ikke bør være midstilt. har gjort en liten crop. så si i fra hvis jeg skal fjerne Det forklarer litt mer vettu :-) Cropen så pen ut, har litt å lære om komposisjon og lese meg opp lit på denne tråden som mr olsen har laget. Takke for tilbakemelding :-) Lenke til kommentar
sttrons Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 ingen årak vettu Hvis jeg har forstått rett, så er vel bildekritikken til for å lære. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå