Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tromsøværing tiltalt for å ha betalt for sex uten å ha fått det, har han egentlig brutt loven?

Kjeven

Anbefalte innlegg

Leste en sak for noen dager siden, som fikk meg til å tenke litt. Kort fortalt:

En kar fra Tromsø har forhåndsbetaltbetalt en prostituert for sex, men da de møtes for å fullbyrde handelen, oppstår det en krangel om prisen, før den prostituerte forlater stedet, og mannen sitter igjen med ingenting. De to hadde altså aldri sex. Fyren (som umulig kan ha fullført 1. klasse) anmelder den prostituerte til politiet, og ender opp med en bot på 8000 kr for brudd på sexkjøpsloven. Les saken i sin helhet her.

Ikke det at det interesserer meg så veldig, men jeg synes saken er litt suspekt. Mannen og den prostituerte hadde jo aldri sex, hvordan kan han da ha fått en bot for å ha brutt loven? I praksis har han jo bare gitt en masse penger til en vilt fremmed. Ikke tro at jeg forsvarer fyren eller noe, for det er ikke tilfelle (han hadde jo åpenbart til hensikt å bryte loven), jeg synes bare det er rart at han blir tiltalt for å ha betalt for noe han aldri fikk. Har denne tromsøværingen egentlig brutt loven her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Samme som om jeg skulle betalt noen for å drepe deg, men de ble stoppet av politiet.

Ville vel mer vært som om du betalte noen for å drepe meg, uten at det skjedde noe som helst. Jeg ser ikke helt hvordan det er ulovlig. Men men, Norges lover slutter vel aldri å overraske...

Lenke til kommentar
Samme som om jeg skulle betalt noen for å drepe deg, men de ble stoppet av politiet.

Ville vel mer vært som om du betalte noen for å drepe meg, uten at det skjedde noe som helst. Jeg ser ikke helt hvordan det er ulovlig. Men men, Norges lover slutter vel aldri å overraske...

Å inngå en avtale om å ta livet av noen er straffbart i seg selv med inntil 10 år i fengsel, uavhengig av om det blir noe av (straffeloven § 233a).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...