Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Vista finner ikke harddisk i AHCI mode

Anbefalte innlegg

Det er mulig at dette er et velkjent fenomen, men jeg har ikke funnet noen løsning på problemet her på HW.

Har et Asus Maximus Extreme hk med Intel Matrix Storage chipset, ICH9R og en WD Raptor X 150gb + 2 stk. Seagate Barracuda 7200.11/500gb med NCQ og hot swap. Skal installere Vista på nytt og kobler kun til en tom Cuda disk til OS, Vista finner disken, jeg legger inn IMS driver fra usb og Vista leser disken først som dobbel størrelse dvs. 946gb, jeg trykker neste og disken er der ikke lenger. Rebooter og Vista finner ingen disk før jeg legger inn ISM driver, da er den dobbel størrelse igjen og kan ikke brukes.

I BIOS er S-ATA konfigurert som AHCI og disken vises som 500gb. Prøvde så med kun Raptor disken og det fungerer strålende. Bruker den i skrivende stund.

Etter Vista er installert på nevnte WD Raptor, kobler jeg til Cuda disken igjen og booter opp, men Vista finner den ikke. Går inn i diskbehandling og disken ligger der som 946gb, men er ikke tigjengelig. IMS Manager software viser disken på PC men Vista finner den ikke. Kobler til den andre Cuda disken som inneholder backup filene mine, men da vil ikke pc boote i det hele tatt, den stopper når den søker etter AHCI storage device.

Har også store problemer med at dvd drevet ikke fungerer godt i AHCI konfig under ny install av Vista, men etterhvert klarte den å lese OSdvd'en.

Det må sies at alt fungerer greit i normal S-ATA konfig, men i Vista tar Cuda disken da av og til en "pause" når jeg skal finne en fil på den, stopper i to - fem sekunder så kommer et lite klikk før den spinner opp og begynner å jobbe.

Det ble mye på en gang dette og kanskje litt rotete, men har forklart etter beste evne problemstillingen min. Håper noen kan hjelpe!!! :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...