Gå til innhold

This DVD Will Self-Destruct

Anbefalte innlegg

LOS ANGELES -- This disc will self-destruct in 48 hours. That is the warning Walt Disney will issue this August when it begins to "rent" DVDs that after two days become unplayable and do not have to be returned.

Disney home-video unit Buena Vista Home Entertainment will launch a pilot movie rental program in August that uses the self-destruction technology, the company said on Friday.

The discs stop working when a process similar to rusting makes them unreadable. The discs start off red, but when they are taken out of the package, exposure to oxygen turns the coating black and makes it impenetrable by a DVD laser.

Buena Vista hopes the technology will let it crack a wider rental market, since it can sell the DVDs in stores or almost anywhere without setting up a system to get the discs back.

The discs work perfectly for the two-day viewing window, said Flexplay Technologies, the private company which developed the technology using material from General Electric.

The technology cannot be hacked by programmers who would want to view the disc longer because the mechanism which closes the viewing window is chemical and has nothing to do with computer technology.

However, the disc can be copied within 48 hours, since it works like any other DVD during that window.

Buena Vista did not disclose pricing plans but said the discs, dubbed EZ-D, would be available in August in select markets with recent releases including The Recruit, The Hot Chick and Signs.

:D

Tror d er lenge til jeg leier en dvd ja :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ecthelion: Men hører denne under lagring da?  :D

Det vil jeg påstå den gjør, siden en DVD jo er et lagringsmedie :)

Denne teknologien trenger jo ikke nødvendigvis bare brukes på utleiefilm.

Forøvrig syns jeg det høres ut som en ganske god idè. Leier aldri filmer så lenge uansett, og det er praktisk at man slipper å haste for å levere den tilbake. Så lenge den fungerer helt som en vanlig DVD i to dager, så har jeg ingenting imot det.

Hvor mye søppel det kan bli av dette er en annen ting :p

Lenke til kommentar

Det vil altså si at de som leier ut filmene må leie ut nye filmer hver gang? En DVD kan altså ikke bli lånt to ganger (ser det ikke er meningen en skal levere tilbake). Virker helt idiotisk. Uøkonomisk.

Burde forresten blitt postet i Humor for dette er latterlig :)

Lenke til kommentar
Det der er brukt før på et par realeaser av presse screener`s der "Die Another Day" vel var en av de første .....

Nothing new under the sun ....

Ringenes herre 2 kom også ut ca samtidig, mulig det ble brukt der også.

Men det kan ikke ha hjulpet på Die Another Day, fantes DVD-rip før den kom på kino

Lenke til kommentar

Joda, dette kan faktisk ha noe for seg...

Med tanke på hvor skjøre DVD-plater faktisk er, så egner de seg svært dårlig til gjenntatt utlån... Kan ikke beskrive hvor mange ganger jeg har leid en DVD hvor enten enkeltscener eller hele deler av filmen er ødelgat og ikke kan avspiles p.g.a. missbruk av tidligere utleiere.

Min opprinnelige mening var at DVD-mediet burde hatt samme utførelse som en minidisk (m. beskyttende plastcover). Men gjort er gjort, og da må man se etter nye løsninger.

Desuten, hvor mye koster det å brenne en CD i dag... kansje 3-4 kroner for en CD av OK kvalitet... DVD-plater er riktignok fortsatt ganske dyre, men dette er heller p.g.a. utbredelse og dermed høyere produksjonskostnader. Det er ingen grunn til at de ikke skulle falle ned til prisen av CD-plater innen kort tid. Og da er det strax mye mer aktuelt for utleiemarkedet, ettersom man jo betaler en 40-50 for å leie en film, vil kostnadene av selve platen utgjøre en svært liten del av dette.

Vel, det var min mening...

spennt på hva dere andre mener!

Lenke til kommentar

Syns det er gode greier jeg. Slipper å tenke på å levere tilbake, samt at man ikke har problemet med at man får en oppripet film når man leier. Er ikke særlig moro å måtte kjøre en halvtime tilbake til film-sjappa for å få ny film.

Faren med det er jo produksjonsfeil. Dersom forseiling er brutt så vil jo platen være ødelagt når du får den.

Lenke til kommentar

En annen fordel som ikke er nevnt er at man kanskje kan få leid filmen rimelig fort siden utleiebutikken ikke er utleid for de 5-6 kopiene av filmen.

Har måttet vente rimelig lenge på enkelte populære titler, fordi de har vært utleid.

Ulempen for utleiebutikken er jo at den må ha enorme lager av filmer slik at alle som vil ha får leid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...