arne0606 Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Har satt opp et forslag til HTPC til ca 4000. Kabinett: Antec Fusion Remote Hovedkort: Gigabyte GA-73PVM-S2H PSU: Corsair VX 450W CPU: AMD Athlon II X2 250 HDD: Samsung Spinpoint F1 1 TB RAM: 2 x Kingston 2GB DDR2 800MHz PC6400 Retail Her er handlevognen på hw.no Har dvd-brenner fra før av.... Er dette et oppsett som ser greit ut? Trenger jeg dedikert skjermkort for å spille av 1080p eller klarer jeg meg med hovedkortet og riktige kodeker? Takker for alle svar:) Lenke til kommentar
Teac Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Hei, antar du skal bruke pcen din til å se på filmer osv. Ikke spille vell? I såfall ville jeg gått for et atom prosessorbasert hovedkort, og ikke en treg "vanlig pc". Hovedkort: ASUS AT3N7A-I, Intel®Atom330, nVIDIA ION Kabinett: APlus CS-Cupid 1 Mini-ITX Ram: Kingston DDR2 HyperX PC6400 4GB KIT CL5 Harddisk: Kingston SSDNow V Series 2,5" 64GB Bluray: Lite-On Blu-Ray Reader IHOS104-37 Sum: 4668,- Her får du en KONGE pc. - Den er liten: (18.5 cm x 25.5 cm x 7 cm) !! - Koble til via hdmi - SSD harddisk. Superkjapp. - Bluray-spiller - Ion basert hovedkort. Stillegående og lavt strømforbruk. Skal klare 1080p glatt. Jeg hadde ikke nølt med å kjøpe den pcen. Blir den litt for dyr kan du skifte ut SSD disken med vanlig harddisk og eventuelt velge et litt billigere hovedkort. Super maskin. Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 (endret) GF7100 er ikke noe å satse på for hd-materiell. Finn deg et kort med AMD 780 eller helst 785G chipsett. Edit : eller nVidia som Teac sier Endret 5. september 2009 av RulleRimfrost Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Org. oppsettet ser bra ut. (Atom er treigt ). Hvilket OS og prg skal du kjøre? Lenke til kommentar
Teac Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 (endret) GF7100 er ikke noe å satse på for hd-materiell. Finn deg et kort med AMD 780 eller helst 785G chipsett. Edit : eller nVidia som Teac sier Her blir det tåpelig å komme med en kommentar som det uten å begrunne det. Når vi snakker om HTPC så er det 90 % sannsynlighet for at den skal brukes til HD materiale. og da ER det nye ion chipsettet genialt til slik. Hvorfor? fordi den benytter seg av flere brikker som gjør at prosessoren får mindre å jobbe med. Her kan du se at 1080p skal fungere fint. Her snakker vi om en solid pc på 18.5 cm x 25.5 cm x 7 cm. Lite/ingenting støy. Org. oppsettet ser bra ut. (Atom er treigt ).Hvilket OS og prg skal du kjøre? Tåpelig kommentar. Hvorfor er Atom tregt? fordu du har prøvd en to år gammel Acer inspire med 1.3 ghz prosessor. Her snakker vi om ION brikkesett som er designet for å spille av hd. Skal man ikke spille farcry på ulimate så er denne perfekt. Ion brikkesettet er nettop kommet ut. Endret 5. september 2009 av Teac Lenke til kommentar
Nado Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 (endret) http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=113296 http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=120596 http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=114345 http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=114233 Totalpris: 3038,- Har utelukket kabinett og optisk drev her da ikke alle vil ha optisk drev og kabinett er smak og behag. Ville anbefalt å bestille alt fra en plass for å spare penger på frakt. Har disse delene selv. Micro-atx kort med integrert GeForce 9300. Bruker denne til 1080p bluray rips osv uten problemer. Bruker som sagt CoreAVC da, men det er mest for å holde CPU-load nede via CUDA. =) Spør gjerne om du lurer på noe. Edit: Lagt til mer info. Så klart må du også ha en harddisk. PCen er veldig stillegående takket vær støysvak CPU-vifte og Corsair PSU Endret 5. september 2009 av Nado Lenke til kommentar
Teac Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 (endret) http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=113296 har denne selv. Micro-atx kort med integrert GeForce 9300. Bruker denne til 1080p bluray rips osv uten problemer. Bruker som sagt CoreAVC da, men det er mest for å holde CPU-load nede via CUDA. =) Hvilken prosessor? Litt greit å vite hvor kjapp/dyr den er. Tviler på at det er noe vits å bytte ut atom prosessoren med en billig 775. Tror ikke atomen yter noe særlig mindre på hd materiale. Det blir bare unødvendig dyrere. Endret 5. september 2009 av Teac Lenke til kommentar
Nado Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Tenkte du ville ha litt mer informasjon da opprinnelig post var litt spinkel ja hehe Lenke til kommentar
arne0606 Skrevet 5. september 2009 Forfatter Del Skrevet 5. september 2009 (endret) Tusen takk for alle svar! Her renner det inn flere svar før jeg rekker å poste svaret mitt;) Maskinen skal primært brukes til filmavspilling og nettsurfing, youtube osv. Mulighet for å teste ut spill som GTA IV hadde vært morsomt, men langt fra noe krav. @ Spragleknas Skal ha windows 7 og media player classic. Og evt prøve ut MediaPortal eller lignende. Men skal ikke boote direkte opp til dette. Noen som vet hvor mye man får gjort med fjernkontrollen som følger med? Kan man styre f.eks media portal, eller er den låst til software som følger med kabinettet? @Teac Atom er absolutt interessant, men likevel litt skeptisk til at den skal være puslete utenom filmavspilling..? Er nødt til å ha 1 TB HDD. Det er her jeg tenker å ha mesteparten av mediebiblioteket. Når det gjelder blueray spiller, så har jeg ikke behov for dette foreløpig. @RulleRimfrost Ok, skal prøve å lete litt. I prisguiden på hw.no er det forresten flere som bruker kortet til HTPC og er fornøyde. EDIT: Hva tror du om forslaget til Nado? Altså ASUS P5N7A-VM, GeForce 9300 med Intel Core 2 Duo E7400 2.800Hz Socket775 prosessor? @Nado Skal sjekke ut forslaget ditt;) Endret 5. september 2009 av arne0606 Lenke til kommentar
Nado Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=124203 Jeg har forgjengeren til denne... ganske clean design. Lenke til kommentar
Teac Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 @TeacAtom er absolutt interessant, men likevel litt skeptisk til at den skal være puslete utenom filmavspilling..? Er nødt til å ha 1 TB HDD. Det er her jeg tenker å ha mesteparten av mediebiblioteket. Når det gjelder blueray spiller, så har jeg ikke behov for dette foreløpig. Harddisken kan du såklart skifte ut med en "vanlig" harddisk. Likevel vil du få en sprek maskin med SSD. Raskere lese og skrivehastighet. I tilegg kan du koble til så mange eksterne du vil. Bluray er fremtiden. Skal du bruke pcen til hd materiale og ikke har en bluray spiller fra før av er det nesten et must. Tror ikke du trenger å være skeptisk til atom prosessoren. Har selv en i netbooken min og den kjører win 7 smertefritt. Når du i tilegg får 4 gb ram, et brukbart skjermkort og en solid harddisk tror jeg ikke prosessoren blir et svakt punkt. Lenke til kommentar
arne0606 Skrevet 5. september 2009 Forfatter Del Skrevet 5. september 2009 Ok, så la oss si jeg dropper blueray enn så lenge, men går for Atom ION. Bytter ut SSDen med en 1TB old fashioned HDD og setter inn 2x2GB RAM og en gammel dvd brenner. Blir det flytende 1080p med COREAVC da? Lenke til kommentar
Nado Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 @TeacAtom er absolutt interessant, men likevel litt skeptisk til at den skal være puslete utenom filmavspilling..? Er nødt til å ha 1 TB HDD. Det er her jeg tenker å ha mesteparten av mediebiblioteket. Når det gjelder blueray spiller, så har jeg ikke behov for dette foreløpig. Harddisken kan du såklart skifte ut med en "vanlig" harddisk. Likevel vil du få en sprek maskin med SSD. Raskere lese og skrivehastighet. I tilegg kan du koble til så mange eksterne du vil. Bluray er fremtiden. Skal du bruke pcen til hd materiale og ikke har en bluray spiller fra før av er det nesten et must. Tror ikke du trenger å være skeptisk til atom prosessoren. Har selv en i netbooken min og den kjører win 7 smertefritt. Når du i tilegg får 4 gb ram, et brukbart skjermkort og en solid harddisk tror jeg ikke prosessoren blir et svakt punkt. Er delvis uenig. Har selv en blu-ray men synes det er langt mer praktisk å bare laste ned en film (selv om du kjøper det) og spille av via PC. Fysiske format varer nok noen år til, så det er så klart greit å ha en blu-ray spiller i tilfelle. Problemet med Atom er at de ikke egner seg særlig til multi-tasking og youtube f.eks. Dersom du skal bruke PCen til det jeg liker å kalle stuebruk så vil du gjerne surfe nettet, ha et par programmer åpne i bakrunnen uten stor CPU-load (som til gjengjeld kan foresake at viften bråker mer i visse konfigurasjoner). Men for all del ville jeg ikke utelukket Ion da jeg ikke har personlig erfaring med det. Les om det, sjekk det opp på youtube og hør fra andre som har vært borti det. Alt kommer ann på bruksområdet ditt. En fullblods CPU vil dra alt mye lettere. Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 (endret) Hovedkort: ASUS AT3N7A-I, Intel®Atom330, nVIDIA IONKabinett: APlus CS-Cupid 1 Mini-ITX Ram: Kingston DDR2 HyperX PC6400 4GB KIT CL5 Harddisk: Kingston SSDNow V Series 2,5" 64GB Bluray: Lite-On Blu-Ray Reader IHOS104-37 Hvordan er støynivået på denne? Er CPU kjøleren integrert på hovedkortet, er den passiv? Er det kabinettvifter. Evt hvor store er disse? Har du testet den selv? Edit: På bildet av hovedkortet ser det ut som det er CPU kjøler med vifte. Kjipt. Edit2: Anngående første oppsett. Du har valgt et Intel hovedkort og AMD CPU. De vil ikke passe sammen. Her har du mitt forslag: CPU: AMD Athlon II X2 245 Kabinett: Antec NSK2480 Hovedkort: Asus M4A785TD-M EVO Minne: Kingston ValueRAM DDR3-1066MHz 4 GB (2x2GB) CPU kjøler: Scythe Ninja Mini Hardisk: Western Digital Caviar GP 500 GB Kabinettvifter: Noctua 120mm 800RPM/ Nexus Real Silent 1000RPM Da vil du få et mer eller mindre helt stillegående oppsett. Kabinettet du har valgt i første post er det samme, men med fjernkontroll og LCD display. Valgte NSK2480 for å komme "under budsjett" https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=85327 Endret 6. september 2009 av obergeru Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 (endret) @Teac : Min kommentar om GeForce 7100 (gpu i 1. post) var ikke tåpelig. Jeg har det selv i min egen HTPC, og det er fryktelig. @RulleRimfrostOk, skal prøve å lete litt. I prisguiden på hw.no er det forresten flere som bruker kortet til HTPC og er fornøyde. EDIT: Hva tror du om forslaget til Nado? Altså ASUS P5N7A-VM, GeForce 9300 med Intel Core 2 Duo E7400 2.800Hz Socket775 prosessor? Når jeg leste htpc tenkte jeg du hadde slått til på samme supertilbud som meg (pent kabinett) Det som er viktig er egentlig at de har et av følgende chipsett : AMD 790G/780 (HD3300 gpu), AMD 785G (HD4200 gpu) eller GeForce 9300/9400 (som f eks Ion og et par Intel-oppsett) Intel-løsningen din her eller AMD er egentlig hipp som happ. Intel-løsningen blir bitte litt dyrere og mangler vel UVD2 og SLI. ION-plattformen er ikke oppgraderbar den dagen du finner ut at du skal rippe film og musikksamlingen din til biblioteket via MediaPortal (som faktisk krever litt krefter i seg selv). Hadde jeg kun benyttet min HTPC til å vise media, hadde jeg nok valgt ION selv... Edit : Har forresten et tips til HTPC-eiere. Kjøpte dette på clasern sist jeg var der, på tilbud for ca 250,-. Det har lang rekkevidde. Over hele stua, gjennom gangen og helt til kjøkkenet rekker det. Endret 5. september 2009 av RulleRimfrost Lenke til kommentar
Nado Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 ION virker interessant. Spørsmålet er prisforskjellen på Intel-løsning med 9300 kontra ION sitt. Er prisforskjellene store nok så ville jeg selvfølgelig vurdert ION, men da er det bare for å kunne spille av film. Kanskje du heller burde kjøpe en Popcorn eller WD HD TV streaming-løsning. Har både mediepc og popcorn, endte med at jeg bare bruker medie-pcen til surfing og film. Det er også en fin reserve-pc dersom du liker LAN og slikt. Men er ikke så mye tid til slikt lenger hehe Lenke til kommentar
arne0606 Skrevet 5. september 2009 Forfatter Del Skrevet 5. september 2009 (endret) Jeg er ikke interessert i popcorn eller WD HD TV boks .. Vil ha en fullverdig datamaskin med muligheter for surfing og synkronisering med itunes osv.. (og spill i veeldig parantes, da det er nok å gjøre på studiet om dagen!) Har ellers kun en netbook (EEE s101), så dette blir på en måte den maskinen jeg ønsker å kunne bruke til enkel fotoredigering, lydinnspilling/redigering i de få tilfellene det blir aktuelt! @obergeru Ser at det står "FOR INTEL" på hovedkortet. Innser at dette kanskje går dårlig med AMD prosessor Kommer ikke inn på handlevognen din, men delene står jo der, så skal sjekke det ut i morgen! @RulleRimfrost Takk for tipset ang. tastaturet fra Clas! Har hatt et billig trådløst Logitec Cordless Desktop EX110, men rekkevidden er mildt sagt elendig til stuebruk! Skal på jobb 7.30 i morgen, så får sove litt på hvordan det blir med CPU og hovedkort! Men er i utgangspunktet skeptisk til Atom ION.. Vil ha litt mer allsidige muligheter tror jeg. Satser på å få sendt avgårde en bestilling i løpet av søndagen, though...! Endret 5. september 2009 av arne0606 Lenke til kommentar
Nado Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Well... angående det trådløse tastaturet, bruk en usb-forlenger slik at du får usb-dongelen plassert foran kabinettet da metallet i kabinettet vil ødelegge signalet. Jeg tror at vi har llike bruksområder når det gjelder stue-pc. Men du vil ikke kunne spille GTA IV uten et dedikert 3dkort, ikke med god oppløsning ihvertfall. Du kan derimot spille Left 4 Dead f.eks på middels grafikk (egentlig høyere oppløsning enn du ville trodd siden dette er via TVen) Lenke til kommentar
arne0606 Skrevet 6. september 2009 Forfatter Del Skrevet 6. september 2009 (endret) Nå har jeg sett litt på ulike hovedkort. Foreslåtte Asus M4A785TD-M EVO ser ut som et opplagt valg, men micro-ATX-utgaven ligger ikke inne på lager hos Amentio, der jeg skal bestille resten av delene slik det ser ut nå. Da må jeg kjøpe det et annet sted og kommer fort opp i 900 kr. Et alternativ som dukker opp da blir Asus M4A78-VM. Ligger på lager til 512 kr hos Amentio og har integrert ATI Radeon HD3200 grafikk. Har lest at oppgraderingen til AMD 785 chipset fra 780 ikke er så veldig omfattende, og forstår dette som at jeg klarer meg helt fint med dette kortet til nesten halve prisen. Kom gjerne med innspill her Til dette kortet er det vel DDR2 RAM som gjelder uansett, noe jeg syns er rimelig og greit, selv om det er kjipt med bare to RAM slots. Er ikke overmåtelig opptatt av en 99% støysvak maskin; jeg trenger vel ikke bruke ekstra hundrelapper på nye vifter da? Har ingen erfaring med overklokking, så tror ikke jeg kommer til å bry meg med det. Når det gjelder kabinett så har bestemt meg for Antec Fusion Remote i sølv istedenfor sort. Har en 40" Samsung 856 i sort pianolakk, men syns likevel sølvutgaven av kabinettet er finere. Ender da opp med denne handlevognen Kjøper kabinett og ram fra netonnet, og resten fra amentio. Kommer da på 4275,- inkl frakt. Hva tror dere? Endret 6. september 2009 av arne0606 Lenke til kommentar
Nado Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Kjenner dessverre ikke til AMD lengre da jeg ikke har brukt det siden 2002... :S Det er nok en god maskin da ATI og AMD lager ikke dårlige produkter, men vet dessverre ikke noe om dagens produkter fra dem. Du må huske at du bruker kanskje 400 kr i frakt dersom du besiller fra så mange ulike nettbutikker. Vent heller til amentio har alle på lager og bestill derfra. Alternativt kan du se om noen butikker har slike kabinett. Eller hadde du allerede beregnet frak inn i den prisen din? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå