madammim Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Hei. Har et lite prosjekt på tankestadiet, foreløpig. Det jeg ønsker er å "ta vare" på Co2 som blir produsert under gjæring av vørter (ja, øl). Tanken var å føre Co2 fra gjæringsbøtta (opp til 250L volum) til en tank. Derfra til en kompressor, via en tank og et sterilfilter, til ei flaske som nedkjøles. Den 1. tanken tenkte jeg å utstyre med en form for trykkbryter som starter og stopper kompressoren. Kompressoren er en standard oljefri kompressor som vel gir 8-10 bar maks. Den 2. tanken utstyres med drenering for vann. Spørsmålet er jo om dette er gjennomførbart. Hvilken temperatur må flaska kjøles ned til for å få Co2 til å kondensere ved feks. 8 bar? Har et par linker, deriblant til et diagram som jeg nok kunne ha lest for noen år siden. Diagram Litt Co2 info Grunnen til at jeg ønsker å gjøre dette er at som hjemmebrygger blir Co2 brukt til både å sette kullsyre til øl (i fat), samt til å presse øl ut av fatene. Co2 er forholdsvis dyrt og "vanskelig" å kjøpe, så det beste er å være selvforsynt Lenke til kommentar
madammim Skrevet 11. september 2009 Forfatter Del Skrevet 11. september 2009 Spørsmålet er jo om dette er gjennomførbart. Hvilken temperatur må flaska kjøles ned til for å få Co2 til å kondensere ved feks. 8 bar? Ingen som har kunskaper om egenskapene til Co2 eller eventuellt kan å tyde et slikt diagram? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå