Gå til innhold

PC rebooter, trolig for varm

ghdalum

Anbefalte innlegg

Jeg har en ny selvbygd PC som slår seg av jevnlig hvis man fyrer opp nye spill på den. Bruker programmet SpeedFan for å se litt på temeraturene og ser at CPU- og System-temp fort går over 60 og oppimot 70 under spilling. Pcen slår seg trolig av når de runder 70. Ved rolig enkel bruk som surfing er temperaturene stabilt rundt 46-47.

Jeg har et Antec Sonata III 500 kabinett. Det har en medfølgende Antec Tricool 120mm vifte bak, også kjøpte jeg med en ekstra 120mm vifte siden det skulle være plass til det i front. Men skjermkortet mitt (Asus Radeon HD4870) er for langt slik at jeg ikke får montert ny vifte. Min CPU er Intel Core 2 Duo E8400 og jeg bruker bare den medfølgende CPU-viften.

Så hva er den smarteste løsningen på dette problemet?

-Kjøpe bedre CPU-vifte?

-Kjøpe bedre kabinett-vifte?

-Kjøpe andre typer vifter, ala PCI-vifte eller slike som festes i hovedkortet?

-Nytt og større kabinett?

-Customize kabinett?

Eller andre løsninger? Gjerne noe som ikke svir for mye i lommeboken, budsjettet mitt for ny PC er allerede glatt overgått.

Endret av ghdalum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar.

Den ligger jevnt på 66-67 grader når jeg spiller, hvis den bare hopper et par grader opp så rebooter den eller skjermen går bare svart mens maskinen kjører.

Hvilke innstillinger er det jeg kan endre i BIOS da, lette litt rundt men fant ikke ut hvilke som var aktuelle.

Lenke til kommentar

En annen ting. Ser ved bruk av SpeedFan at min CPU fan bare går 850rpm, dette endrer seg ikke uansett om den ligger på 40 grader eller får mer belastning og går opp mot 70grader. Er ikke 850rpm veldig lite og kan det være grunnen til at det blir for varmt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...