altairz Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Har tenkt å installere Windows på linux-systemet mitt via virtual box. Men den tar jo også cpu og minne fra maskinen, slik at linux vil yte dårligere. Men gjelder dette kun når jeg kjører virtual box, eller vil den ta minne og cpu hele tiden? Vil tro den bare tar når virtualbox kjører, men er litt usikker Lenke til kommentar
8086 Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 VirtualBox er et program som fungerer som en virtuell pc. Ingen programmer bruker ressurser (annet enn diskplass) når de ikke kjører. VirtualBox er et program. Ergo, null ressursbruk når det ikke kjører. Lenke til kommentar
Del Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 VirtualBox er et program som fungerer som en virtuell pc. Ingen programmer bruker ressurser (annet enn diskplass) når de ikke kjører. VirtualBox er et program. Ergo, null ressursbruk når det ikke kjører.Dette er dessverre en utbredt misforståelse. Programmer på windows trekker ofte ressurser uten at brukeren har startet de, det er gjerne nok at de er installert. Eksempler inkluderer ie og ms office. I GNU/Linux må derimot brukeren selv typisk gjøre noe aktiv hvis et program skal grabbe til seg ressurser. Et godt eksempel er open office sin quick start, som lar open office applikasjoner starte raskt ved å legge beslag på ressurser, men da kan du også se det ved at det er et ikon i tray. Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 VirtualBox har vel noen nettverksdrivere og noe sånt som lastes inn under oppstart? De tar vell noe ressurser men ikke noe merkbart tror jeg. Lenke til kommentar
altairz Skrevet 5. september 2009 Forfatter Del Skrevet 5. september 2009 VirtualBox er et program som fungerer som en virtuell pc. Ingen programmer bruker ressurser (annet enn diskplass) når de ikke kjører. VirtualBox er et program. Ergo, null ressursbruk når det ikke kjører.Dette er dessverre en utbredt misforståelse. Programmer på windows trekker ofte ressurser uten at brukeren har startet de, det er gjerne nok at de er installert. Eksempler inkluderer ie og ms office. I GNU/Linux må derimot brukeren selv typisk gjøre noe aktiv hvis et program skal grabbe til seg ressurser. Et godt eksempel er open office sin quick start, som lar open office applikasjoner starte raskt ved å legge beslag på ressurser, men da kan du også se det ved at det er et ikon i tray. Så i windows kan det være programmer som bruker cpu og minne når de ikke er i bruk, mens i Linux er ikke dette noe problem, eller? Lenke til kommentar
Varj Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Så i windows kan det være programmer som bruker cpu og minne når de ikke er i bruk, mens i Linux er ikke dette noe problem, eller? Det er litt forenklet, og ikke alltid sant. Men man kan si at linux brukere ikke er like tilgivende som windows brukere, og dermed ikke finner seg i at tulleprogrammer stjeler ressurser uten at det er planlagt. Men virtualbox bruker ikke ressurser før du evt starter virtuelle maskiner, noe den heller ikke ville gjort om du kjørte den i windows. Lenke til kommentar
Del Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 (endret) Så i windows kan det være programmer som bruker cpu og minne når de ikke er i bruk, mens i Linux er ikke dette noe problem, eller?Ja, dette kan du ta som en hovedregel. Unntak finnes naturligvis. Grunnen er egentlig ganske opplagt hvis man tenker over det. I GNU/Linux pakkes applikasjoner av distribusjoner, og kildekoden er åpen. Det er da ingen insentiv til å lage applikasjoner som legger beslag på ressurser uten brukerens samtykke. For windows derimot er det sterke insentiver for å la applikasjoner grabbe til seg ressurser, det får softwaretilbyderens produkt til å virke bedre. Selve distribusjonen er binær, så brukeren må finne seg i det han får eller velge et annet produkt. Microsoft har selv demonstrert gevinstene ved å gi brukeren inntrykk av at ie og ms office er bedre enn alternativer, de starter fortere og oppleves rimelig responsiv. Hva skulle MS vinne på å ikke gjøre det? Endret 5. september 2009 av Del Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 @Del: Likevel er det kanskje verdt å nevne at det ikke er noe veldig stort problem (for de som har litt peiling - enig i at Linux er mer nybegynnervennlig på dette området) å velge Windowsprogrammer med omhu slik at man unngår de som legger beslag på ressurser. Jeg har ihvertfall aldri problemer med Windows på dette området - men Windowsmaskinene til mer PC-ukyndige bekjente er ofte loaded med crap.. Lenke til kommentar
Del Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 @Del: Likevel er det kanskje verdt å nevne at det ikke er noe veldig stort problem (for de som har litt peiling - enig i at Linux er mer nybegynnervennlig på dette området) å velge Windowsprogrammer med omhu slik at man unngår de som legger beslag på ressurser. Jeg har ihvertfall aldri problemer med Windows på dette området - men Windowsmaskinene til mer PC-ukyndige bekjente er ofte loaded med crap.. Etter din definisjon er jeg redd 99% av windowsbrukerne er ukyndige. Av de igjen så slipper en liten del unna ved å ha et meget snevert bruk av maskinen sin. M.a.o. er det etter min mening vel verdt å nevne at dette er et problem for de aller fleste brukerne, hvor stort det er avhenger vel av øyet som ser. Jeg har svidd av nok timer med å trimme et windowssystem, og jeg opplevde det som svært lite givende. Det som var verre var at det endte opp med at jeg ble veldig forsiktig med hva jeg gjorde med maskinen. Med linux gir jeg beng, alt i pakkebrønner er fritt vilt. Lenke til kommentar
HawP Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 VirtualBox har vel noen nettverksdrivere og noe sånt som lastes inn under oppstart? De tar vell noe ressurser men ikke noe merkbart tror jeg. Ja, et par kernelmoduler har den. På mitt system ser det slik ut (ver 2.2.2): lsmod |grep vbox vboxnetflt 95580 0 vboxdrv 1693756 1 vboxnetflt Tallet er størrelsen, og er i bytes vil jeg tro? Lenke til kommentar
8086 Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Ingen programmer bruker ressurser (annet enn diskplass) når de ikke kjører.Dette er dessverre en utbredt misforståelse. Programmer på windows trekker ofte ressurser uten at brukeren har startet de. <snip>Et godt eksempel er open office sin quick start Jeg har da fremdeles 100% rett i det jeg sa. Quick start applikasjoner a la de Java, Adobe Reader, Office, m.m. har er egne programmer. Problemet bunner i uenighet om hva et program er (noe jeg tror du veldig godt vet): om det innbefatter hele produktet, ekstra utility-programmer, eller slik jeg var inne på: om man bare snakker om prosesser. Det er ingen misforståelse her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå