Gå til innhold

ca 224 døde i trafikk, ca 485 døde pga selvmord - hvorfor er trafikkdød viktigere?


Anbefalte innlegg

Av mangel på bedre ting å gjøre, så slo jeg opp på SSB noe som har forundret meg. Avisene er kjempeflinke med hente frem tall for trafikkdøde og andre triste tall, spesielt om de selger (tillater meg å si det litt knyisk) - men når jeg slo opp antall selvmord i løpet av samme år som jeg sammenliknet antall trafikkdøde, så fikk jeg følgende fordeling:

 

 

Selvmord 07: 485 kilde

Trafikkdøde: 224 kilde

 

 

 

 

For å ungå en anedoktisk bevis - så tok jeg tallene fra 2000 - 2006 for ordens skyld også:

 

Fordelingen i snitt per år var:

 

Selvmord:525 per år kilde

Trafikkdøde: 284 per år kilde

 

 

 

Hvorfor er det likevel slik at nyhetene er så flinke til å fortelle oss ned/oppgangen fra fjoråret mhp. trafikkdøde - mens andre dødsfall knyttet til personlige tragedier dyttes under teppe?

Jeg er klar over at reglene til pressen tilsier at en ikke skal omtale selvmord - dette i frykt for at andre skal tippes over, men på generelt grunnlag så greier jeg ikke å se hvorfor omtale av at så mange skjebner hver år, spesielt i gruppen 20-40 år forsvinner?

 

Et videre tankespinn er jo at med strengere arbeidsmarked, flere som havner utenfor, mobbing m.m. så vil antall slike skjebner øke hvis ikke pyskiatrien får bedre tilgang feks - eller er jeg på ville veier med tankene mine nå?

Noen ganger lurer jeg veldig på om det faktisk gir befolkningen grunnlag for å tro at slikt ikke skjer - og at de som opplever det vil føle seg mer stigamtisert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4.9. Vær varsom ved omtale av selvmord og selvmordsforsøk. Unngå omtale som ikke er nødvendig for å oppfylle allmenne informasjonsbehov. Unngå beskrivelse av metode eller andre forhold som kan bidra til å utløse flere selvmordshandlinger.

 

http://presse.no/Pressens_Faglige_Utvalg_P...arsom-plakaten/

 

 

Er nok noe pga det.

 

Det var jo det siste jeg skrev - men det er ikke snakk om å beskrive metode, eller forhold som kan utløse det, men samtidig kan jeg se argumentasjonen på generelt grunnlag. Men hvorfor skal det ties? Hvis dette tas opp i en sammeheng med utviklingen i samfunnet - hvordan kan det å belyse hvor mange som forlater oss skape flere som vil gjøre det samme?

Lenke til kommentar
Det var jo det siste jeg skrev - men det er ikke snakk om å beskrive metode, eller forhold som kan utløse det, men samtidig kan jeg se argumentasjonen på generelt grunnlag.

 

Leste ikke hele posten, så bare det øverste :blush:

 

Men da er det vel kanskje fordi det er lettere å unngå trafikkulykker enn selvmord?

Lenke til kommentar
Det var jo det siste jeg skrev - men det er ikke snakk om å beskrive metode, eller forhold som kan utløse det, men samtidig kan jeg se argumentasjonen på generelt grunnlag.

 

Leste ikke hele posten, så bare det øverste :blush:

 

Men da er det vel kanskje fordi det er lettere å unngå trafikkulykker enn selvmord?

 

Er det egentlig?

Noen ganger undres jeg om frykten for stigamtisering er det som hindrer åpenhet - samtidig, for argumentasjonen sin skyld; hadde pyskiatrien fått alle pengene vi vil gi veier, så kunne en jo kanskje fått hentet ut mer der - det er vanskelig å forsvare artikler som sier det er måneder med ventetid for å få hjelp, og at noen må sende søknader til flere pyskologer før de kanskje får hjelp:

 

http://www.nrk.no/nyheter/1.6145675

 

http://www.nrk.no/nyheter/1.6145931

 

Om folk hadde visst bedre hva dette var, flere kunne hjulpet og folk hadde kunne bidratt med støtte - så kanskje mye hadde vært gjort?

Jeg sier ikke at trafikkdøde er mindre verdt, for deres liv er like mye verdt som andres - men jeg forstår ikke hvorfor kroner og øre til vei er hva valgkampen ofte handler om (blant andre ting) - mens andre ting, som dette er ikke nevnt overhode feks.

Lenke til kommentar

Og likevel finner folk det sjokkerende når de som sliter slår seg vrang, eller gjør noe galt?

Skal en sette det på spissen vil en kanskje kunne si at stemmen vi avgir til vei bidrar til en mindre skjebne igjen, eller et nytt drap? (tankespill)

 

 

edit; 3000 døds pga overdose siden 1998 - ca 300 per år, mens det er ca 50% av antall selvmord samme tid - men førstnevnte fikk gravstøtter foran stortinget.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Fordi traffikulykker kan man lett gjøre noe med. Hvis noen vil ta sitt eget liv klarer de som regel det. Dessuten er det lettere bygge bedre veier enn å fjerne alt som kan ta livet av enn, vann, kviver, skytevåpen, våpen generelt, tau, ting som kan være giftige for kroppen, høyder etc.

 

Dessuten er som oftest en trafikkulykke høyst ufrivillig, imotsettning til ett selvmord hvor en person har så store problemer at han/hun ser det som eneste utvei. Problemet er å fange opp mennesker som sliter med selvmordstanker, veien ser man. Der kan det lett stilles en diagnose.

Lenke til kommentar
Noen ganger undres jeg om frykten for stigamtisering er det som hindrer åpenhet - samtidig, for argumentasjonen sin skyld; hadde pyskiatrien fått alle pengene vi vil gi veier, så kunne en jo kanskje fått hentet ut mer der - det er vanskelig å forsvare artikler som sier det er måneder med ventetid for å få hjelp, og at noen må sende søknader til flere pyskologer før de kanskje får hjelp:

Noe jeg ikke heeelt skjønner. Greit nok at dette kansje er reelt for det kommunale, men når jeg snakker for min egen del tok det den enorme tid av 3 dager å komme meg inn hos en psykolog. Alt jeg betalte da var egenandel :) ( Skal sies at jeg har en dedikert fastlege som gidder å jobbe litt samtidig som jeg selv tok telefonen fatt )

 

Forøvrig vil jeg ikke si at det å prate åpent om selvmord er i seg selv negativt. Tror det er viktig at det blir mye mer åpenhet rundt det, kansje en del innser at dette så absolutt ikke er unormale tanker og da har lettere for å søke hjelp.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Jeg synes trådstarter har et godt poeng.

Et annet eksempel på hvor Norge synes trafikkdød er viktigere enn selvmord er generelt innen politikken. Ikke en eneste gang i valgkampen har jeg hørt et parti som vil satse sterkt for å få ned selvmordstallet. Ikke i en debatt, valgbrosjyre, på nett eller avis har jeg lest/hørt dette nevnt. Det med trygg trafikk derimot er alltid en av hovedsakene hver eneste gang, hos hvert eneste parti. De legger ut tall om hvor mange som døde dette året, og legger så frem alle sine planer for hvordan dette problemet kan løses. At selvmordstallet er dobbelt så stort er det ingen som informerer om. Hvorfor ikke?

 

Det er ikke noe å legge skjul på at Norge er, og har alltid vært dårlig innen psykiatrien.

Som du sier, så er det omkring 525 personer velger å ta sitt eget liv i Norge hvert år. Rundt 50 av disse er innlagt i psykiatriske behandlingsinstitusjoner når selvmordet begås. Enda flere har vært i kontakt med annet helsepersonell før selvmordet.

Tettere oppfølging kan redde mange. Bare halvparten av de som har vært innlagt i sykehus etter selvmordsforsøk får oppfølging. Det finnes ingen nasjonale retningslinjer for selvmordsoppfølging.

Bedre kompetanse blant helsevesen på dette området ville ha endret drapsstatistikken i Norge betydelig, til det bedre. Det er mye snakk om at utdanningen av kjørelærere er for dårlig, men det er jammen meg psykologutdanningen også.

Det er alt for få behandlingsinstitusjoner i dag. Dette skaper press på behandlingsplassene, slik at pasienter slipper ut fra lukkede institusjoner før de er friske nok til å klare seg på egenhånd.

Hvorfor blir ikke dette tatt tak i på en like sterk måte som trafikkulykker?

Lenke til kommentar

Jeg tror mye skyldes at det psykiske fortsatt er litt tabu, det som trenges er mere åpenhet slik jeg ser det, nå kaster jeg kjempesteiner i glasshus, det tok vel ca 1.5år og ett opphold på et psykiatriskt sykehus før jeg klarte å fortelle foreldrene mine at jeg hadde alvorlig depresjon og angst.

 

Totalt off topic: Ifølge noe statistikk jeg leste en plass(dagbladet, vg eller her på forumet) så brukte ikke 42% av døde i trafikkulykker bilbelte, dvs at 58% av alle trafikkdrepte brukte bilbelte, dermed er det statisktisk sett farligere å bruke bilbelte.

 

EDIT: bilbeltekilde

Endret av CoolBeer
Lenke til kommentar
4.9. Vær varsom ved omtale av selvmord og selvmordsforsøk. Unngå omtale som ikke er nødvendig for å oppfylle allmenne informasjonsbehov. Unngå beskrivelse av metode eller andre forhold som kan bidra til å utløse flere selvmordshandlinger.

 

http://presse.no/Pressens_Faglige_Utvalg_P...arsom-plakaten/

 

 

Er nok noe pga det.

Nå er dette noe som til en viss grad kan omgås i enkelttilfeller, men i praksis er nok selvmord fortsatt et tabu.

 

Men samtidig ser jeg ikke at dette er vesentlig for hvorfor selvmord har liten interesse i det norske samfunnet. Vær Varsom sier ingenting om at man ikke kan ta opp antall selvmord og årsakene til dette.

 

Årsaken er nok mer at det er noe det er vanskelig å konkretisere. En person som dør i trafikken kolliderer med noe, møteulykker kan man f.eks. gjøre mye med ved å bygge midtdelere, man kan også skape mindre trykk på en vegstrekning med bredere vei og flere filer.

 

Men hva gjør vi med selvmord? Dersom det er 480 selvmord et gitt år er det trolig like mange årsaker til selvmord som det er selvmord.

 

280 trafikkdødsfall kan en i noe større grad kategorisere. Man kan identifisere konkrete problemer, som vegstrekninger, dårlig doserte svinger, dårlig festet last på vogntog m.m.

 

Det er kort sagt mye lettere å sette inn konkrete tiltak mot trafikkdødsfall enn det er i tilfellet selvmord.

 

Hvordan hindrer vi at mennesker tar sitt eget liv? Det er mange tiltak som nok kan ha praktisk betydning, som bedre oppfølging av psykiatriske pasienter, bedre sosiale ordninger som gjør det mindre katastrofalt om en opplever økonomisk ruin (dette ble vel fremhevet som en trend etter finanskrisen).

 

Men det er vanskelig, og det er på mange måter langt mer teoretisk og perifert enn trafikkdødsfall.

 

Det er mye lettere å gjøre noe som er enkelt enn å gjøre noe som er vanskelig. Å få ned antallet trafikkdødsfall er ikke lett, men det er lettere enn å få ned antallet selvmord. Og da bli den letteste oppgaven mer tiltalende, om man kan si det slik.

 

En annen faktor er at vi snakker om dødsfall, mens det er et langt høyere antall som blir alvorlig skadet i trafikken, om jeg ikke tar helt feil. Det er nok ikke så store antall mennesker som blir alvorlig skadet med overleverer under selvmordsforsøk, selv om det nok også forekommer.

 

Til syvende og sist er det et vanskelig spørsmål. Et mål kan være å normalisere tallene, om vi skal snakke kynisk. Har vi flere trafikkdøde per bil i trafikken enn sammenlignbare land? Har vi flere selvmord per hode enn sammenlignbare land?

 

Men. Jeg må innrømme at jeg er usikker på hva man egentlig kan gjøre for å få ned antallet selvmord.

 

:)

Lenke til kommentar

Psykriatrien i Norge burde absolutt vært på et nivå som sørger for at de som vil ha eller de som trenger hjelp får det.

 

Når det er sagt, så er det en vesentlig forskjell på selvdrap og traffikkdød. Forskjellen ligger i at selvdrap er selvpåført. Traffikkdød er på ingen måte selvpåført av vanlige folk ( i den forstand at de ønsker å dø når de setter seg bak rattet).

 

Både traffikkdød og selvdrap er to tragiske måter som liv går tapt på. Men jeg greier ikke å se verdien i å sette det ene opp mot det andre.

Lenke til kommentar
Totalt off topic: Ifølge noe statistikk jeg leste en plass(dagbladet, vg eller her på forumet) så brukte ikke 42% av døde i trafikkulykker bilbelte, dvs at 58% av alle trafikkdrepte brukte bilbelte, dermed er det statisktisk sett farligere å bruke bilbelte.

 

Dette er en idiotisk måte å lese statistikk på. Det du skriver gir ingen form for mening, og det er ingenting i de tallene som sier at det er farligere å kjøre med belte.

 

Uansett: Grunnen til at trafikkdød er viktigere i media er i mitt syn at det er en ufrivillig død. Kanskje stygt å si det, men det er slik jeg tolker ting.

Lenke til kommentar

Det har nokk og gjøre med det folk her skriver om at det er for å ikke bidra til flere selvmord ved og omtale det i media og fordi det er en selvønsket død og at det dermed er vanskeligere og unngå enn trafikkuhell.

 

 

 

Men noe som er interessangt er hvis man ser statistikken i forrhold til kjønn:

200995183729473979560SelvmordDodsma.jpg?

Her ser man at menn er veldig overrepresentert i forrhold til kvinner. Dette tror jeg også har noe med saken å gjøre (langt ifra hovedgrunnen, det er det jeg skrev ovenfor) fordi politisk korrekthet tillsier at kvinnen alltid skal være offeret og at man dermed undertrykker statistikker hvor menn er offere fordi feminisme har blitt politisk korrekt.

Dette er noe feministene burde anerkjenne og ikke prøve og dysse ned når de hele tiden snakker om de stakkars kvinnene som de hele tiden frammstiller som offer. Og for likestillingsministeren burde dette være et område og se på for å finne ut de underforliggende årsakene til dette.

 

Krisesentere er i dag forebeholdt kunn kvinner på tross av at menn er kraftig overrepresentert på selvmordstatistikkene.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Det har nokk og gjøre med det folk her skriver om at det er for å ikke bidra til flere selvmord ved og omtale det i media og fordi det er en selvønsket død og at det dermed er vanskeligere og unngå enn trafikkuhell.

 

 

 

Men noe som er interessangt er hvis man ser statistikken i forrhold til kjønn:

Her ser man at menn er veldig overrepresentert i forrhold til kvinner. Dette tror jeg også har noe med saken å gjøre (langt ifra hovedgrunnen, det er det jeg skrev ovenfor) fordi politisk korrekthet tillsier at kvinnen alltid skal være offeret og at men dermed undertrykker statistikker hvor mann er offere fordi feminisme har blitt politisk korrekt.

Dette er noe feministene burde anerkjenne og ikke prøve og dysse ned når de hele tiden snakker om de stakkars kvinnene som de hele tiden frammstiller som offer. Og for likestillingsministeren burde dette være et område og se på for å finne ut de underforliggende årsakene til dette.

 

Krisesentere er i dag forebeholdt kunn kvinner på tross av at menn er kraftig overrepresentert på selvmordstatistikkene.

 

Det har vel også en del med metoden menn bruker for å gjennomføre et selvmord kontra kvinner. Menn er vel generelt mer aggressive og "voldlige", dette gjennspeiler seg også i selvskadingen blant menn.

 

Har litt problemer med å finne kilder her på nettet, men her en side fra en bok; click. Det tar for seg noe av det ihvertfall.

 

Ellers er det nok også slik du sier menn har en tendens til å la være med å melde ifra når de sliter. Årsakene rundet kan det vel spekuleres vilt om, men det blir sikkert OT.

 

Når det gjelder trådstarters spørsmål tror jeg det har med hva som selger, som andre her allerede har kommentert. Selvmord og psykiske lidelser generelt, er ganske tabu. I motsetning til dødsulykker i trafikken som vi alle kan være enige om er forferdelig og som kan være påvirket av ytre faktorer, forutsetter en forståelse av psykiske lidelser et dypdykk i mennskesinnet, noe som kan oppfattes skummelt og litt "ekkelt" hos enkelte. Det er da kanskje enklere og da ta standpunkt til dødstall i trafikken? Det er "enkelt og greit" å forholde seg til.

 

Det var ihvertfall mine høyst subjektive meninger og tanker rundt emnet.

Lenke til kommentar
Jeg tror mye skyldes at det psykiske fortsatt er litt tabu, det som trenges er mere åpenhet slik jeg ser det, nå kaster jeg kjempesteiner i glasshus, det tok vel ca 1.5år og ett opphold på et psykiatriskt sykehus før jeg klarte å fortelle foreldrene mine at jeg hadde alvorlig depresjon og angst.

 

Totalt off topic: Ifølge noe statistikk jeg leste en plass(dagbladet, vg eller her på forumet) så brukte ikke 42% av døde i trafikkulykker bilbelte, dvs at 58% av alle trafikkdrepte brukte bilbelte, dermed er det statisktisk sett farligere å bruke bilbelte.

 

EDIT: bilbeltekilde

 

Du har nok rett slik jeg ser det - men spørsmålet er jo hvordan en kan få en befolkning på snart 5 millioner til å innse sitasjonen. Slik det er i dag så kan antall trafikkdrepte + overdosedødsfall per år legges sammen, og antall selvmord er enda høyere, nesten.

 

Psykriatrien i Norge burde absolutt vært på et nivå som sørger for at de som vil ha eller de som trenger hjelp får det.

 

Når det er sagt, så er det en vesentlig forskjell på selvdrap og traffikkdød. Forskjellen ligger i at selvdrap er selvpåført. Traffikkdød er på ingen måte selvpåført av vanlige folk ( i den forstand at de ønsker å dø når de setter seg bak rattet).

 

Både traffikkdød og selvdrap er to tragiske måter som liv går tapt på. Men jeg greier ikke å se verdien i å sette det ene opp mot det andre.

 

Jeg vil tro at å si selvmord er selvpåført, blir noe paradoksalt, all den tid de som gjør det antakeligvis ville valgt anerledes hadde de hatt et reelt alternativ som fremstod som bedre enn livet de levde.

Før mørket tar overhånd i sjelen til en person, tror jeg de fleste leter etter et siste lys av håp, før de tar veien ut - trafikkdødsfall er dessverre enklere å løse.

Men jeg ville likevel tro at fokus på dette kunne gjøre ting enklere for mennesker som sliter, g gi forståelse, og hjelp, akkurat som ved svinger som er feildoserte - i det minste kunne kunnskap kanskje redde flere, da spesielt menn som trenger å forstå at de ikke må sitte alene med problemene sine. Alle kan slite - en bør og skal ikke slite alene bare.

 

Det har nokk og gjøre med det folk her skriver om at det er for å ikke bidra til flere selvmord ved og omtale det i media og fordi det er en selvønsket død og at det dermed er vanskeligere og unngå enn trafikkuhell.

 

 

 

Men noe som er interessangt er hvis man ser statistikken i forrhold til kjønn:

Her ser man at menn er veldig overrepresentert i forrhold til kvinner. Dette tror jeg også har noe med saken å gjøre (langt ifra hovedgrunnen, det er det jeg skrev ovenfor) fordi politisk korrekthet tillsier at kvinnen alltid skal være offeret og at men dermed undertrykker statistikker hvor mann er offere fordi feminisme har blitt politisk korrekt.

Dette er noe feministene burde anerkjenne og ikke prøve og dysse ned når de hele tiden snakker om de stakkars kvinnene som de hele tiden frammstiller som offer. Og for likestillingsministeren burde dette være et område og se på for å finne ut de underforliggende årsakene til dette.

 

Krisesentere er i dag forebeholdt kunn kvinner på tross av at menn er kraftig overrepresentert på selvmordstatistikkene.

 

Det har vel også en del med metoden menn bruker for å gjennomføre et selvmord kontra kvinner. Menn er vel generelt mer aggressive og "voldlige", dette gjennspeiler seg også i selvskadingen blant menn.

 

Har litt problemer med å finne kilder her på nettet, men her en side fra en bok; click. Det tar for seg noe av det ihvertfall.

 

Ellers er det nok også slik du sier menn har en tendens til å la være med å melde ifra når de sliter. Årsakene rundet kan det vel spekuleres vilt om, men det blir sikkert OT.

 

Når det gjelder trådstarters spørsmål tror jeg det har med hva som selger, som andre her allerede har kommentert. Selvmord og psykiske lidelser generelt, er ganske tabu. I motsetning til dødsulykker i trafikken som vi alle kan være enige om er forferdelig og som kan være påvirket av ytre faktorer, forutsetter en forståelse av psykiske lidelser et dypdykk i mennskesinnet, noe som kan oppfattes skummelt og litt "ekkelt" hos enkelte. Det er da kanskje enklere og da ta standpunkt til dødstall i trafikken? Det er "enkelt og greit" å forholde seg til.

 

Det var ihvertfall mine høyst subjektive meninger og tanker rundt emnet.

 

Nja - anvendt metode er faktisk like ofte brukt i begge kjønn, dog en annen metode er oftere brukt hos menn, enn kvinner, så du har kanskje et poeng.

Likevel, så undres jeg om problemet ligger i kunnskap og sterotyper - for mens menn skal forventes å tåle mye, ikke vise følelser osv, spesielt ikke gråte e.l. - så kan kvinner det. Jeg tror det gir fordeler, spesielt i å uttrykke følelser som tunge, og når det er vanskelig å få frem så blir gjerne kaoset liggende i kroppen til angsten tar overhånd, og en ikke ser veien ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...