V_B Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 (endret) Hei. Jeg går for tiden teknisk fagskole. De to første årene går jeg deltid, for så å ta siste året på heltid (grunnet lærling tid osv) som blir en 3 årig utdannelse. Første innkallelse jeg fikk til Militæret var i 2007, denne jeg jeg utsatt frem til 2012 ettersom jeg holdt på med læretid. Jeg begynte i 2008 på teknisk fagskole, en linje som tar 3 år og fullføre og jeg ville dermed være utdannet til 2011. God tid innen innkallelsen fra militæret kom. I år (2009) fikk jeg plutselig en ny innkallelse i Mars. Jeg sendte først inn en søknad som ble avslått fordi stempler og underskrifter fra skolen ikke var gode nok. Jeg fikk beskjed om å sende inn en ny søknad med elevinformasjon så ville hele saken løse seg. Jeg sendte dermed inn en ny søknad med elevinformasjon og fikk igjen avslag. Denne gangen fikk jeg avslag fordi Deltid Kurs ikke var gyldig grunn for utsettelse ? Militæret vil altså ha meg inn i forsvaret i Januar, altså 7 månder etter påbegynt skolegang som jeg allerede har gått 1 år på. Jeg vil nå miste 2 år med utdanning på dette ene året i militæret (tilsvarer resten av utdanningen min) og muligens sjangsen til å ta denne utdannelse i kr.sand (Fagskolen oppretter kun 2. års linjer når det er nok elever) pga dette. Spørsmålet mitt er følgende : Hvorfor får man ikke utsettelse av verneplikt under tekniker/ingeniør utdanning ? Hvorfor defineres en høyskole utdanning som Kurs ?? Er det vits å søke om ny utsettelse ? Endret 5. september 2009 av Rosemount Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Det skal jo gå an å utsette ivertfall? Jeg vet ikke hvordan det fungerer viss du allerede har utsatt før da.. Jeg har ivertfall utsatt skolen ett år og fått reservert plassen min. Noen av grunnne til at jeg tok forsvaret i år er fordi jeg ikke villa ha et friår hjemme og fordi jeg ikke ville i forsvaret ETTER at jeg er ferdig med utdannelsen, da det virker litt upraktisk. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 5. september 2009 Forfatter Del Skrevet 5. september 2009 (endret) Vel, jeg blir innkalt i Januar så det blir veldig upraktisk for meg å være bort 2 år fra skolen for å være i militæret i 1 år. Det ironiske er jo at jeg sendte inn søknad om utsettelse i mnd skifte Mai/Juni (de mottok den 7 juni) og jeg fikk avslag den 3 September. Da hadde jeg jo allerede startet skoleåret. Jeg prøvde til og med å ringe inn før skolen startet men de kunne ikke gi meg noe svar siden saksbehandleren min var på sommerferie.. Det jeg ikke skjønner er hvorfor de sammenligner utdannelsen min med å ta deltids kurs/ta opp fag. Første året mitt på Teknisk Fagskole valgte jeg å ta deltid da jeg begynte i siste halvår av læretiden min og fulltidsskole + jobb + fagprøve forberedning er dårlig kombinasjon. Siste året mitt blir dog fulltid. Det skal jo gå an å utsette ivertfall? Nei, har fått 2 avslag. Først fikk jeg avslag pga for dårlig tydlighet på stempelet fra skolen ?? Nå fikk jeg avslag fordi de mener på at jeg tar deltids kurs. Endret 5. september 2009 av Rosemount Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Jeg og ble innkalt til Januar, men jeg byttet det. En kjapp telefon. Tok meg 2 minutter. Desuten er det litt dumt å gjøre ting som å starte på skole uten å ha prøvd å kontakte forsvaret før skolestart og få ting bekreftet. Når du sendte inn søknad om utsettelse i mai/juni, visste du allerede at du hadde fått skoleplass og du fikk stempel og alt det? Syns det er rart mtp at man får svar fra samordna opptak ca midt/slutten av Juli. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 5. september 2009 Forfatter Del Skrevet 5. september 2009 (endret) Desuten er det litt dumt å gjøre ting som å starte på skole uten å ha prøvd å kontakte forsvaret før skolestart og få ting bekreftet. Les: I år (2009) fikk jeg plutselig en ny innkallelse i Mars. Jeg sendte først inn en søknad som ble avslått fordi stempler og underskrifter fra skolen ikke var gode nok. Jeg fikk beskjed om å sende inn en ny søknad med elevinformasjon så ville hele saken løse seg. Når du sendte inn søknad om utsettelse i mai/juni, visste du allerede at du hadde fått skoleplass og du fikk stempel og alt det? Stempel og underskrift fra skolen. De kunne ikke begrunne konkret hvorfor det ble avslått. Han på telefonen mente på det kunne være dårlig stempel o.l Syns det er rart mtp at man får svar fra samordna opptak ca midt/slutten av Juli. Det går ikke under samordna opptak. Man betaler for å studere der. Klarte du å utsette innkallelsen over telefon eller ble den kun satt til en annen dato samme år ? Endret 5. september 2009 av Rosemount Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå