Gå til innhold

P3 med fantasipriser?


SiggyT

Anbefalte innlegg

Har grublet lenge over følgende: Hvorfor i all verden står gamle P3 prosessorer på 6-700 MHz så fantastisk høyt i pris? :shrug: Har lagt merke til at prisene som oppnås på f.eks. QXL-auksjon og prisforlangende på eks. hardware.no's bruktforum er i mine øyne skyhøye. I hvert fall hvis du sammenlikner med det du må gi for splitter nye AMD XP CPU'er..... :-?

Har sett brukte P3-600 gå for over 500,- på QXL. Hadde selv en maskin med denne CPU'en i 3 år før jeg ga den til sønnen min og bygde meg en ny maskin med AMD XP2100+. Etter at sønnen min satt i et GF4 kort i P3'en og mer RAM (384MB SDRAM), spiller han mange av de nyere spillene så det suser og er storfornøyd. Vet at man ikke uten videre kan sette likhetstegn mellom MHz og ytelse, men det kan nesten virke som om disse gamle P3'ene var langt fremme når det gjaldt ytelse og generell performance.

Noen som er av samme mening eller har synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har sett brukte P3-600 gå for over 500,- på QXL.

...det kan nesten virke som om disse gamle P3'ene var langt fremme når det gjaldt ytelse og generell performance.

 

P3 lå hvertfall forran P4 med ytelse pr MHz, og særlig den nyeste typen som heter P3-S. En 1.4 GHz slik kunne ofte banke både Thunderbird 1.4 og P4 2.0 Ghz.

 

Jeg har betalt over 1000,- for P3 1 GHz, og planlegger å gjøre det igjen.

Grunnen er at de er kalde travere som ikke er for trege, og at det er mange dual P3 hovedkort ute. Jeg solgte en P3 800EB for 800,- i høst, og det var uten kjøler. En P3 600-1000 MHz er jo genial videomaskin.

Lenke til kommentar
Har sett brukte P3-600 gå for over 500,- på QXL.

...det kan nesten virke som om disse gamle P3'ene var langt fremme når det gjaldt ytelse og generell performance.

 

P3 lå hvertfall forran P4 med ytelse pr MHz, og særlig den nyeste typen som heter P3-S. En 1.4 GHz slik kunne ofte banke både Thunderbird 1.4 og P4 2.0 Ghz.

 

Jeg har betalt over 1000,- for P3 1 GHz, og planlegger å gjøre det igjen.

Grunnen er at de er kalde travere som ikke er for trege, og at det er mange dual P3 hovedkort ute. Jeg solgte en P3 800EB for 800,- i høst, og det var uten kjøler. En P3 600-1000 MHz er jo genial videomaskin.

Såvidt jeg vet så var Thunderbird på samme klokkefrekvens som en p3 overlegen på hastighet. Dette jevnet seg mer ut "mot slutten" av p3s levetid (da Intel gikk over til sokkeldesign). Når det gjelder slot-versjonene (de første utgavene av Athlon) så var de i hvertfall raskere enn en tilsvarende p3.

 

Man gikk over til sokkeldesign fordi det var billigere, og det er lettere å kjøle en prosessor med bar kjerne, enn en som er pakket inn i plast.

Lenke til kommentar
Både Pentim 2 og Pentium 3 har 512 KB Cache.

Stemmer, men på pentium 2 var det halve farten av klokkefrikvensen.

På pentium 3 er det fcpga2 som har 512KB cache, min p3 1000 har bare 256KB og det er fspga.

 

Pentium 2 og Pentium 3 KATMAI har 512kb/L2. Den raskeste Katmai-P3`en er på 600 mhz. Alle disse hadde L2 cachen på 1/2 divider i forhold til kjernen.

 

P3 med Coppermine-kjerne, derimot, var har 256kb/L2 som går på samme hastighet som kjernen. Mener at den første av disse var 533mhz, mens den første Kat-P3 var på 450 mhz, det samme som den raskeste P2.

Lenke til kommentar
Per definisjon, har du en 2GHz P3 og en 2GHz P4, vil P3 få høyere og bedre resultater enn P4, grunnet lengere pipelines i P4, som gjør at den yter dårligere pr MHz (Er seff ikke tatt hensyn til HT, DDR osv da :) )

 

Problemet er at P3'n aldri i havet ville nådd 2Ghz. Arkitekturen klarer rett og slett ikke så mye (om man ikke kommer ned på 0,9mikro eller lavere). Det er produktet av IPC(Intructions Per Clock) og frekvensen som er av betydning, IKKE hver av faktorene for seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...