Qosmio Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Hei alle sammen Har nå tenkt å oppgradere meg fra Nikon D200. Valget står mellom Nikon D300 og D300s med batterigrep og SB900 Videodelen er ikke noe som er avgjørende for meg, da jeg har digitalt videokamera fra før.. Er det noen andre faktorer som gjør at jeg burde velge D300s fremfor den tradisjonelle D300? Jeg bruker idag Nikon`s 18-200mm og en fast 50mm 1,8. er det noen andre linser som er et must have? Jeg er takknemmelig for alle svar. Lenke til kommentar
se# Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Videodelen er ikke noe som er avgjørende for meg, da jeg har digitalt videokamera fra før.. Er det noen andre faktorer som gjør at jeg burde velge D300s fremfor den tradisjonelle D300? Det spørs jo litt på hvor viktig pris er. D300 er fortsatt et av de beste kameraene i denne klasse, og i øyeblikket er prisforskjellen rundt 4000 i prisguiden. Personlig ville jeg ventet til det kom en seriøs test for å se om det er noe å hente på bildekvalitet. Nikon har nok justert noe på sensor og prosessering siden D300 ble lansert. Sannsynligvis vil vel D300s gå litt ned i pris også når den har vært i butikkene en stund. Faren ved å vente er at det kan bli slutt på D300-tilbud. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 (endret) Videodelen er ikke noe som er avgjørende for meg, da jeg har digitalt videokamera fra før.. Er det noen andre faktorer som gjør at jeg burde velge D300s fremfor den tradisjonelle D300? Noen mindre forbedringer vil man nok se på høy ISO egenskapene, om det er pga sensor eller andre hardwarekomponenter som har fått et lite løft er vanskelig å si. Det påstås nå at delenummer på sensor er fortsatt det samme på D300 og D300s (og D90 og D5000). Andre påstår at man får kjappere AF, men har hørt fra dem som eier begge at de er identiske (forøvrig ingenting galt med AF på D300 med siste firmware). Faktum er at D300s er en nyere modell som man bør gå for om penger ikke er veldig viktig, til dagens pris tror jeg personlig at man får mer kamera pr. kr med D300 (om ikke video er veldig viktig). Endret 5. september 2009 av TGB Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Et par ting jeg setter pris på med nye D300s er: - 7 bps - ingen nødvendighet med batterigrep for å få anstendig hastighet lenger. - Skjerm som tåler å bli brukt uten det helv**** plastskjoldet. (Takk gud for InvisibleSHIELD på mine kameraer) - Ny 9-veis kontroller som D700/D3(x) bruker. - Quiet-mode som gjør at kameraet lager mindre lyd når du tar bilder. - 100% søkerdekning. - To minnekortspor gjør det enkelt med backup/mer kapasitet. - Egen knapp for LiveView. Jeg bruker LiveView oftere enn jeg tror og det er (og burde være) totalt unødvendig å skifte modus på hjulet oppe til venstre for å kunne bruke LiveView. Jada, jeg vet at man kan bruke FUNC-knappen, men den brukes til andre viktigere ting. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 D300 har da 100% søkerdekning Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Stemmer det, men jeg føler for å nevne det likevel. 95% søkerdekning er i alle retninger og gir effektivt ca 90% total dekning horisontalt og vertikalt. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Stemmer det, men jeg føler for å nevne det likevel. 95% søkerdekning er i alle retninger og gir effektivt ca 90% total dekning horisontalt og vertikalt. Av denne grunn jeg prøver etter beste evne å styre unna kamera som ikke har 100% søkerdekning. 100% betyr i praksis rundt 100% (dvs, 99% - 101%). Lenke til kommentar
lazyman Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 D300 er et utmerket kamera som i de fleste situasjoner tar strålende bilder. Det gjør nok D300s også, tviler på at det er mulig å se forskjell. For meg er alle forbedringene fra D300 av kategorien "Kjekt å ha", tildels veldig kjekt. Men ikke så kjekt at det er verdt prisforskjellen. Har du såpass med penger at D300s vurderes ville jeg heller brukt dem på noe lyssterk fastoptikk (f. eks. det nye 35mm f/1.8 eller et 85mm f/1.8) eller kanskje en makro hvis det er av interesse. Eller solgt 18-200mm og kjøpt en 16-85mm, mye bedre objektiv. -Lazy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå