Gå til innhold

S-ATA harddisk og strøm?


Anbefalte innlegg

Hei hei, og til lykke med dagen alle nordmenn! :woot:

 

Jeg må nesten spørre om en ting, på vegne av en kamerat.

Han fikk sin S-ATA-harddisk i går men får den ikke til å virke.

 

Harddisk: Maxtor DiamondMax Plus 9, S-ATA/150 80GB 7200RPM, 8 MB cache. Bestillt fra komplett: her

Hovedkort: ASUS A7N8X Deluxe, også det fra komplett: her, bare at det neppe er rev 2.0

 

Bakpå denne harddisken er det 3 kontakter:

-- 1stk kontakt for datakabel

-- 1stk vanlig 4pin molex strøminngang

-- 1stk 15pin strøminngang

 

Førtnevnte er selvfølgelig ikke noe problem, der kobler vi den ene enden av kabelen til hard-disken og den andre til hovedkortet.

Så er det dette med strøminngangene, hvilken skal vi bruke? Noen som vet? Hvordan har dere andre som har S-ATA gjort det?

Han har nemlig prøvd å bare bruke den vanlige 4pin-kontakten, men da finner man ikke harddisken i BIOS. Og slik overgang man trenger for å bruke 15pin-kontakten på harddisken fulgte verken med HK eller HD'en. Det står heller ikke noe om det på komplett at man må kjøpe en slik overgang separat.. Dette var jo rart da. Men kan jeg få høre deres erfaringer?

Takk :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei hei, og til lykke med dagen alle nordmenn! :woot:

 

Jeg må nesten spørre om en ting, på vegne av en kamerat.

Han fikk sin S-ATA-harddisk i går men får den ikke til å virke.

 

 

 

Bakpå denne harddisken er det 3 kontakter:

-- 1stk kontakt for datakabel

-- 1stk vanlig 4pin molex strøminngang

-- 1stk 15pin strøminngang

 

 

Så er det dette med strøminngangene, hvilken skal vi bruke? Noen som vet? Hvordan har dere andre som har S-ATA gjort det?

Han har nemlig prøvd å bare bruke den vanlige 4pin-kontakten, men da finner man ikke harddisken i BIOS. Og slik overgang man trenger for å bruke 15pin-kontakten på harddisken fulgte verken med HK eller HD'en. Det står heller ikke noe om det på komplett at man må kjøpe en slik overgang separat.. Dette var jo rart da. Men kan jeg få høre deres erfaringer?

Takk :wink:

 

står hos koplett at man må kjøe extra kontakt. men jeg skal ta en test nu får deg å se om jeg kan bytte ledning. 1 sec. Nei det virka bra med vanlig strøm kabel. da er det du som ikke har lakt inn drivern til sata. den ligger på cd'n fra asus. gjør som følgende:

 

(Dette er brukt for nyinnstalering av xp med kun 1 s-ata disk)

Gå inn på asus cd'n til : DriversSATA (2 av filene kan være skjult ) kopier med

: si312r , si311r , si112rmpd ,siisupp.vxd , txtsetup.oem 5stk til sammen.

legg det på en diskett. når du starter den nye maskin med xp cd'n trykk f6, etter den har loade noen filer ser du at du må trykke s. sett i disketten. enter.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...