Jekyll Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Hei. Driver å etterutdanner meg litt. Og ha nettopp begynt på skolen igjen. Etter noen år av er det ikke lett å huske alt. Så det jeg lurer på er hvordan man finner ut hva radiusen i en sirkel er når man kun kjenner arealet? Oppgaven lyder som følger: Finn radien i en sirkel med arealet 23,5dm2. Lenke til kommentar
Jekyll Skrevet 4. september 2009 Forfatter Del Skrevet 4. september 2009 A=pi*r^2 ja men da finner du arealet. Jeg kjenner bare arealet og skal på en eller annen finurlig måte finne radiusen. har prøvd å snu på formelen men blir ikke riktig tror jeg. Lenke til kommentar
Sveern Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 r=sqrt(A/pi) sqrt er kvadratrot Lenke til kommentar
Hunter147 Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 (endret) Da bruker vi formelen: Kan vi omgjøre til dette Som til slutt blir: Slet litt med de Tex-kodene Edit: Kom visst en i forkjøpet Endret 4. september 2009 av Hunter147 Lenke til kommentar
Jekyll Skrevet 4. september 2009 Forfatter Del Skrevet 4. september 2009 r=sqrt(A/pi) sqrt er kvadratrot Takker! Glemte jo helt at man må ta med kvadratroten! :S Lenke til kommentar
Berga Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 (endret) 23,5=3,14*r^2 7,48=r^2 Ta roten på begge sider så har du svaret tror jeg Edit: Noen kom vist før meg Endret 4. september 2009 av F-CBerg Lenke til kommentar
Jekyll Skrevet 4. september 2009 Forfatter Del Skrevet 4. september 2009 Da bruker vi formelen: Kan vi omgjøre til dette Som til slutt blir: Slet litt med de Tex-kodene Edit: Kom visst en i forkjøpet hehe. ja men takk likevel har sliti litt med å tenke tilbake til vgs og ungdskolen men er ikke lett når man aldri bruker slike ting til noe i dagliglivet Lenke til kommentar
Hunter147 Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 (endret) Siden du har begynt på skolen igjen, kan det være kjekt å ha en formelsamling. Anbefales. Står alle formler du trenger. Heftet er også delt inn i de ulike mattefagene så du slipper å bla så mye. Edit: skrivefeil Endret 4. september 2009 av Hunter147 Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Husk at du kan bruke algebra til å "stokke" på formelen. Dette kan du gjøre med andre formler i liknende oppgaver og er nyttig å kunne. Eksempel: (vei, fart og tid) Vi skal stokke om formelen for å finne hastighet (km/t) i stedet for lengden. s = v * t s/v=t (flytter hastighet til andre side) v = t * s (flytter strekning til andre side, og nå vil formelen si at hastighet er tid ganger strekning) Det er greit å få veldig godt tak på algebra fordi det bygger opp formelforståelse. Lenke til kommentar
Hunter147 Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Husk at du kan bruke algebra til å "stokke" på formelen. Dette kan du gjøre med andre formler i liknende oppgaver og er nyttig å kunne. Eksempel: (vei, fart og tid) Vi skal stokke om formelen for å finne hastighet (km/t) i stedet for lengden. s = v * t s/v=t (flytter hastighet til andre side) v = t * s (flytter strekning til andre side, og nå vil formelen si at hastighet er tid ganger strekning) Det er greit å få veldig godt tak på algebra fordi det bygger opp formelforståelse. Jepp, det er veldig viktig å kunne. Og når man blir enda flinkere kan man begynne å kombinere formler, men det er nok mest aktuellt innenfor fysikk og kjemi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå