Gå til innhold

Det Liberale Folkepartiet i skoledebatt på YouTube (Stortingsvalg 2009)

Warz

Anbefalte innlegg

Om det blir mer og mer privatskoler på vgs tror jeg resultatet blir at elever som er "dårligere", ender med bedre karakterer enn noen som egentlig er flinkere i det offentlige. Og derfor ender på en bedre utdannelse enn de egentlig skulle hatt, eller stjeler den plassen noen andre, som ikke hadde råd til den privatskolen skulle hatt. En slags doping. Skulle det vært likt for alle, måtte alle hatt samme muligheter. Vil man ha de beste frem, er privatskoler for de som har råd faktisk noe som hindrer akkurat det. Det som skjer istedet er at de rikeste kjøper seg en posisjon på bekostning av de flinkeste. En 6 elev i det offentlige er per definisjon smartere enn noen som kanskje ville hatt 4 i det offentlige, men som greier å få til en 6 på en privatskole.

Det andre: Jeg vet at det er ulovlig å lage sprit, men det er mange som har en glede av å bryte loven. Samtidig er alkohol et stort problem fordi det skaper mye sosial elendighet. At det er ulovlig gir både glede til de som lager spriten ved at de kan ha et kick av å gjøre noe ulovlig, pluss at det hindrer sosial elendighet, ved at de som uansett er for feige til å bryte loven holder seg unna.

Når ting ikke er ulovlig nesten uansett hva det er vil mange flere fristes, derfor øker den sosiale elendigheten. Anarki i praksis er slik det er enkelte steder i Albania. Jeg kan ikke skjønne at det er noe vi vil ha her i landet.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
So? Selv om anarkisten må betale 3-5% i moms under DLF er det jo betydelig bedre enn i dag med totale skatter opp mot 70% hahahaha......og masse innblanding i personlig frihet :!:

Og det var nok betydelig bedre å være jøde i Frankrike på 1890-tallet enn i Russland på samme tid. Det er betraktelig bedre å være borger av dagens Norge enn i Hitlers Tyskland, Kina er nok et bedre land å leve i enn Kim Jong Ils Nord-Korea.

Poenget er at DLF-samfunnet FORTSATT bruker tvang og FORTSATT undertrykker anarkisten.

Ja, du synes sikkert jødene som ble gasset var arrogante også da de antydet at Hitler Naziene ikke respekterte deres syn. Bra Simon, BRA :thumbup:

Nei Warz, nå legger du faktisk ord i munnen på meg, og det syns jeg ikke noe om. Den åpenbare forskjellen mellom å gasse jøder og å ha en skatt for å finansiere en velferdsstaten er så utilbørlig åpenbar at jeg ikke orker å kommentere det.

Det er vel forøvrig heller din tankemåte som faller best sammen med den arrogansen du beskriver i innlegget. Jeg repsekterer faktisk din mening. Lik det eller ei, jeg respekterer den. Du sier mer eller mindre at med mindre en ikke har DIN mening respekterer man ikke andres meninger. Det er svært arrogant.

Hehe, ja det er kanskje ikke så gøy å se for deg, men jeg er DLF fan og synes det er bra at de også legger ut videoer :) Det er kanskje ikke noen vits for deg som uansett har bestemt deg for hva du skal stemme.

Jeg har definitivt bestemt meg for det, og det vil selvfølgelig aldri falle meg inn å stemme verken Rødt eller DLF. Det er dog flott at de legger ut videoer, mer informasjon er alltid bedre, og de små partiene må jo gjøre noe for å nå frem. :)

Lenke til kommentar
Du har ikke forstått hva frihet innebærer. Det er et enkelt ordtak som summerer opp: "Din frihet stopper der den går utover min".

Igjen, helt feil. Pengene staten deler ut er stjålte penger, du er en feig liten tyv som gjemmer deg bak Kristin Halvorsen.

Din frihet slutter der den går utover min.

Da påberoper jeg meg retten til å erklere at din frihet stopper der den går utover min. Og innføringen av din frihet, på bekostning av min, er heldigvis kun en utopi all den tid velgermassen til DLF ligger å vaker mellom 210 og 220. La oss håpe at det forblir slik ;)

Du er tydelig preget av en eller annen form for mental massaker. Men jeg skal prøve å hjelpe deg litt på vei. Dersom du skal ha frihet til å: stjele, voldta, drepe. Hva skjer da med friheten til de du stjeler fra, voldtar eller dreper? Deres frihet forsvinner. Vi har med andre ord et paradoks. Derfor gjelder regelen at din frihet ikke skal gå utover andres. Dreper du noen, ja, da går det utover andres frihet. DLF vil fengsle slike så de kan sitte i fengsel alene å rotne resten av livet sammen med de syke fantasiene sine.

Når det gjelder hvor DLF ligger ser det heldigvis ut til at flere får vite om DLF, selv om mediaomtalen er tilnærmet null kan det virke som vi vil oppnå målet for å stille landsdekkende. Det blir et spennende valg :)

Lenke til kommentar
Om det blir mer og mer privatskoler på vgs tror jeg resultatet blir at elever som er "dårligere", ender med bedre karakterer enn noen som egentlig er flinkere i det offentlige. Og derfor ender på en bedre utdannelse enn de egentlig skulle hatt, eller stjeler den plassen noen andre, som ikke hadde råd til den privatskolen skulle hatt. En slags doping. Skulle det vært likt for alle, måtte alle hatt samme muligheter. Vil man ha de beste frem, er privatskoler for de som har råd faktisk noe som hindrer akkurat det. Det som skjer istedet er at de rikeste kjøper seg en posisjon på bekostning av de flinkeste. En 6 elev i det offentlige er per definisjon smartere enn noen som kanskje ville hatt 4 i det offentlige, men som greier å få til en 6 på en privatskole.
Men du glemmer at alle må betale for den offentlige skolen. Dette gjør at privatskoler blir fryktelig dyrt. Man må nemmelig betale for både privatskole OG offentlig. Dersom vi ikke betaler skatt som skal dekke en offentlig skole kan vi heller bruke disse pengene på en privat skole. Med tanke på hvor dårlig Norge gjør det i skolen er det kanskje på tide å gjøre noen drastiske endringer?
Det andre: Jeg vet at det er ulovlig å lage sprit, men det er mange som har en glede av å bryte loven. Samtidig er alkohol et stort problem fordi det skaper mye sosial elendighet. At det er ulovlig gir både glede til de som lager spriten ved at de kan ha et kick av å gjøre noe ulovlig, pluss at det hindrer sosial elendighet, ved at de som uansett er for feige til å bryte loven holder seg unna.

Når ting ikke er ulovlig nesten uansett hva det er vil mange flere fristes, derfor øker den sosiale elendigheten. Anarki i praksis er slik det er enkelte steder i Albania. Jeg kan ikke skjønne at det er noe vi vil ha her i landet.

Ulovliggjøring fører til at farlige stoffer kan bli blandet inn, det skaper kriminelle gjenger som tjener rått på andres avhengighet og senker verdigheten til avhengige ned mot 0. Dessutten er det et brudd på personlig frihet. At du ikke klarer å beherske deg skal ikke gå utover meg.

Lenke til kommentar
So? Selv om anarkisten må betale 3-5% i moms under DLF er det jo betydelig bedre enn i dag med totale skatter opp mot 70% hahahaha......og masse innblanding i personlig frihet :!:

Og det var nok betydelig bedre å være jøde i Frankrike på 1890-tallet enn i Russland på samme tid. Det er betraktelig bedre å være borger av dagens Norge enn i Hitlers Tyskland, Kina er nok et bedre land å leve i enn Kim Jong Ils Nord-Korea.

Poenget er at DLF-samfunnet FORTSATT bruker tvang og FORTSATT undertrykker anarkisten.

Ja det stemmer, men det er umulig å sette ned skatten yttligere, da vil fascister ta over og vi er tilbake på 70%. Dette er en legitim tredjepartsskade.
Ja, du synes sikkert jødene som ble gasset var arrogante også da de antydet at Hitler Naziene ikke respekterte deres syn. Bra Simon, BRA :thumbup:

Nei Warz, nå legger du faktisk ord i munnen på meg, og det syns jeg ikke noe om. Den åpenbare forskjellen mellom å gasse jøder og å ha en skatt for å finansiere en velferdsstaten er så utilbørlig åpenbar at jeg ikke orker å kommentere det.

Det er vel forøvrig heller din tankemåte som faller best sammen med den arrogansen du beskriver i innlegget. Jeg repsekterer faktisk din mening. Lik det eller ei, jeg respekterer den. Du sier mer eller mindre at med mindre en ikke har DIN mening respekterer man ikke andres meninger. Det er svært arrogant.

Jeg skal få lov til å male huset blått bare ingen ser det?
Lenke til kommentar
Dreper du noen, ja, da går det utover andres frihet. DLF vil fengsle slike så de kan sitte i fengsel alene å rotne resten av livet sammen med de syke fantasiene sine.

Så om jeg nekter å gå i fengsel. Jeg sier "JEG NEKTER". Hva skjer da? Kommer DLFs politi og skyter meg? (For relevans til dette utsagn; se noen sider tilbake i diskusjonen...)

Jeg kan ikke huske å ha godkjent at disse lovene du forfekter. Bare det at du ønsker å tre dem ned over meg, er et overgrep. Jeg trodde DLF var motstander av overgrep mot borgere. Og her er dere ikke engang kommet til makten, og du søker allerede å begå overgrep. Er det innføring av frihet eller facisme man ønsker med en stemme til DLF?

Lenke til kommentar
Ulovliggjøring fører til at farlige stoffer kan bli blandet inn, det skaper kriminelle gjenger som tjener rått på andres avhengighet og senker verdigheten til avhengige ned mot 0. Dessutten er det et brudd på personlig frihet. At du ikke klarer å beherske deg skal ikke gå utover meg.

Unnskyld at jeg bryter inn igjen, men hvor mange ganger har fullstendig lovlige salgsvarer i det norske markedet blitt oppdaget fulle av farlige stoffer?

Jeg har mistet tellingen på hvor mange barneleker har vært i media pga giftstoffer.

Sist nå er olabukser fulle av kvikksølv, dimetylfumarat, nonylfenoletoxilater og bly.

http://www.kk.no/822939/disse-olabuksene-er-giftige

Jeg ser ikke hvordan et privatisert samfunn med fraværende forbrukerrettigheter vil håndtere slike saker, beklager.

Lenke til kommentar
Dreper du noen, ja, da går det utover andres frihet. DLF vil fengsle slike så de kan sitte i fengsel alene å rotne resten av livet sammen med de syke fantasiene sine.

Så om jeg nekter å gå i fengsel. Jeg sier "JEG NEKTER". Hva skjer da? Kommer DLFs politi og skyter meg? (For relevans til dette utsagn; se noen sider tilbake i diskusjonen...)

Jeg kan ikke huske å ha godkjent at disse lovene du forfekter. Bare det at du ønsker å tre dem ned over meg, er et overgrep. Jeg trodde DLF var motstander av overgrep mot borgere. Og her er dere ikke engang kommet til makten, og du søker allerede å begå overgrep. Er det innføring av frihet eller facisme man ønsker med en stemme til DLF?

Dersom du dreper en person og nekter å gå i fengsel, ja, da kommer DLF å skyter deg rett ned.

Jeg vil gjerne at du forklarer meg hvordan det er overgrep å beskytte seg mot mordere og voldtektsmenn?

Endret av Warz
Lenke til kommentar
Dersom du dreper en person og nekter å gå i fengsel, ja, da kommer DLF å skyter deg rett ned.

Jeg vil gjerne at du forklarer meg hvordan det er overgrep å beskytte seg mot mordere og voldtektsmenn?

Det er altså ikke så mye utopi, mer dystopi dette DLF samfunnet ditt. "Følg våre normer, eller dø." Vakkert.

Overgrepet ligger i at du søker å påtvinge meg dine verdier for rett og galt. Det er ingen frihet i det hele tatt. Kun DLF som skal diktere hva befolkningen skal få lov til å mene. Bak ligger dødstruslene og venter. Det er vår versjon av frihet, eller ingen. Det kaller jeg et overgrep.

Endret av freke
Lenke til kommentar

Det går jo utover deg hvis flere fristes med en slik politikk du vil ha, og det derfor blir flere misbrukere. Dette handler om hva som fungerer best i praksis. Skal den som alt er dopingmisbruker, stoffmisbruker eller alkoholiker prioriteres foran allmennpreventive hensyn blir kanskje resultatet at samfunnet totalt sett blir et samfunn med mer elendighet. Er det dette du ønsker?

Lenke til kommentar

freke: Orker ikke å diskutere det igjen, forklarte det ganske bra til en annen her litt tidligere hvorfor du ikke skal kunne ha "frihet" til å drepe, voldta og stjele. Så vær snill å ikke la debatten bli helt useriøs da.

festen: Jeg ønsker at alle skal kunne bestemme over sitt eget liv og hva de vil gjøre. Det er ikke noe som tyder på at alle plutselig vil bli narkotika missbrukere bare det blir gjort lovlig. At noen flere blir det kan hende, men da er også sannsynligheten for overdose mindre, kriminelle gjenger vil ikke kunne få finansiert seg på avhengige som må stjele penger for å få råd osv... Dessutten vil de ikke måtte leve i skjul, men kan ta tak i problemene.

Skal vi endre på noe bør det gjøres gjennom holdnings kampanjer og ikke gjennom tvang og vold.

F.eks synes jeg det er gøy å gamble litt, men blir straffet kollektivt fordi noen ikke klarer å begrense seg. Det synes jeg er feil.

Lenke til kommentar

Det er ikke rent sjelden at folk som ønsker å beskytte seg er enda verre enn de de ønsker å beskytte seg mot. Det kan sees når folk av og til overreagerer totalt om de har tatt en tyv på fersk gjerning. Alle er potensielle kriminelle. Det at noen ønsker å ha det liberalt samtidig som de ønsker veldig strenge straffer viser at de har for høye tanker om seg selv.

Lenke til kommentar
Skal vi endre på noe bør det gjøres gjennom holdnings kampanjer og ikke gjennom tvang og vold.

Så ting du har lyst til å gjøre skal gjennom holdningskampanjer modereres, og ting du ikke liker skal man bruke tvang og vold for å få slutt på.

Nå skal jeg innrømme at jeg hverken er tyv, morder eller trygdet. Jeg er like mye et offer for volden (skatt) som de fleste andre. Men jeg tror ikke det er noe poeng i å bytte ut en vold for en annen. Jeg er faktisk relativt enig i prioriteringene til samfunnet vi lever i, og jeg tror jeg ville være sterkt uenig i de påtvungne "frihetene" til DLF.

Lenke til kommentar

Ja det stemmer, men det er umulig å sette ned skatten yttligere, da vil fascister ta over og vi er tilbake på 70%. Dette er en legitim tredjepartsskade.

Der vil anarkisten være svært uenig med deg. Om dagens nivå er til gode for flertallet, noe jeg mener det er, ser jeg ikke at argumentet ditt om legitim tredjepartsskade ikke er like relevant for dagens velferdsstat.

Jeg skal få lov til å male huset blått bare ingen ser det?

Du skal få lov til å male huset blått, men det er fortsatt arrogant å mene at alle andre meninger enn din mening er respektløse. Det er respektløst i seg selv..

:)

Lenke til kommentar
festen: Jeg ønsker at alle skal kunne bestemme over sitt eget liv og hva de vil gjøre. Det er ikke noe som tyder på at alle plutselig vil bli narkotika missbrukere bare det blir gjort lovlig. At noen flere blir det kan hende, men da er også sannsynligheten for overdose mindre, kriminelle gjenger vil ikke kunne få finansiert seg på avhengige som må stjele penger for å få råd osv... Dessutten vil de ikke måtte leve i skjul, men kan ta tak i problemene.

F.eks synes jeg det er gøy å gamble litt, men blir straffet kollektivt fordi noen ikke klarer å begrense seg. Det synes jeg er feil.

Jeg tror kombinasjonen av en total liberal politikk over narkotika, doping og alkohol i kombinasjon med en fjerning av det som i dag er av offentlig behandlingsapparat er nødt til å gå veldig galt:)

Hva ville du gjort om du hadde en vanskelig eksamen og du visste det bare var å dra ned på apoteket å hente de rette sakene på apoteket for å forbedre deg flere karakterer? Og hvis mange begynte med det, hva ville det da gjøre med resten? Det er bra at det er resepter og det er bra at leger ikke skriver ut enkelte medisiner uten at det er nødvendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...