Gå til innhold

Det Liberale Folkepartiet i skoledebatt på YouTube (Stortingsvalg 2009)

Warz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
vi liker fortsatt velferd. Hvordan kan man påstå at det er umoralsk?

Jeg liker det ikke.

Men en overveldende majoritet av samfunnet du lever i liker velferd. Det er dét som kalles "vi".

Det er umoralskt å true alle til å bli med.

Menneskene er rasjonelle vesener. Vi må tenke rasjonelt og leve i samsvar med dette for å overleve. Vi må kunne utføre handlinger basert på vår egen bedømmelse. Og den eneste tingen som kan stoppe oss fra å følge vår overbevisning er andre mennesker. Og de kan kun gjøre dette med fysisk tvang.

Det spiller ingen rolle hvem som holder pistolen mot tinningen. Så lenge dette skjer vil ikke individet som blir truet ha mulighet til å gjøre vurderinger basert på egen rasjonell tenkning. Man vil altså ikke kunne følge egne verdier. Menneskets viktigste egenskap, den rasjonelle tenkningen blir brutt. Dette vil forhindre ham i å kunne leve som et fullverdig menneske.

Lenke til kommentar

Jeg liker det ikke.

Men en overveldende majoritet av samfunnet du lever i liker velferd. Det er dét som kalles "vi".

Det er umoralskt å true alle til å bli med.

Men "vi" er enige om at den mest moralske løsningen som finnes er å "true alle til å bli med". Jeg avventer stadig hvordan du vil løse problemstillingen.

Lenke til kommentar

Jeg liker det ikke.

Du må lære deg å se individer og ikke bare massene, slik kommunister og sosialister har for vane. Hvis alle her på forumet hadde lyst på PCen din, mener du vi bare skulle kunne ta den?

Lenke til kommentar

Om alle her på forumet har lyst på den må de først skaffe grunnlag for det gjennom lovverket. For å kunne det må lovverket slik det er i dag endres.

Klarer ~178 454 personer å få gjennom noe slikt? neppe.

Hele scenarioet er urealistisk på flere punkter så om det er umoralsk eller ikke blir litt irrelevant.

For øvrig er moral basert på ideer om rett og galt. I dette tilfellet forteller lovverket oss at handlingen i scenarioet er galt og dermed umoralskt.

Endret av Ducktoy
Lenke til kommentar

Det jeg har problemer med når det gjelder DLF er at jeg er imot at mesteparten av rikdommen skal havne hos noen få (som da vil være over normalt intelligente, samtidig som disse få med rikdommen også har under normalt med emosjonell intelligens). Jeg kan ikke skjønne at et system som over tid vil føre til en slik fordeling, kanskje i enda større grad enn i dag er noen bra ting for samfunnet.

Lenke til kommentar
Det jeg har problemer med når det gjelder DLF er at jeg er imot at mesteparten av rikdommen skal havne hos noen få

Det er disse som skaper verdier.

Ihvertfall verdier til seg selv. Om du ikke er eller har mulighet til å bli en av de, er det da i din interesse å bli deres slave?

Lenke til kommentar

Må innrømme jeg ikke har lest alle tråder/argumenter her inne for/mot DLF, men har tatt en kikk på partiprogrammet, noe jeg ikke var kjent med fra før. Det fremstår sånn umiddlebart som velfundert og solide saker.

Min "konklusjon" er dog at den politikken aldri vil la seg innføre i Norge, eller noe annet velregulert land. Blir en litt for stor snu-operasjon, dvs. kan umulig la seg gjennomføre mistenker jeg.

Vil heller si, -ta med ideologien ned til et uggabugga-land som pr. idag står på scratch og ta det derifra. Da kan det evt. være liv laga. Hva vet jeg :)

Lenke til kommentar

Det formanes herved til en saklig diskusjon. Innlegg som bryter med retningslinjene er blitt slettet og vil forsette å bli slettet uten forvarsel.

Les de fullstendige retningslinjene for Diskusjon.no her.

Vi har således en rekke generelle tråder som omhandler DLF og deres politikk. feks. tråden(e), "Hvordan blir DLF-samfunnet?" og "DLF - Uforsvarlig politikk?". Denne tråden handler om et spesifikt klipp lastet opp opp YouTube vi lar derfor den generelle debatten ligge i den grad dette er mulig.

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Eventuelle reaksjoner på moderering skal gjøres via "Personlig Melding".

:)

Lenke til kommentar
Det jeg har problemer med når det gjelder DLF er at jeg er imot at mesteparten av rikdommen skal havne hos noen få

Ihvertfall verdier til seg selv. Om du ikke er eller har mulighet til å bli en av de, er det da i din interesse å bli deres slave?

Hvem har skapt tv-en din? Bilen din? PCen din? Er det ikke smarte folk, så vet ikke jeg.

Slaveri er tvang. Hvis du ikke vil jobbe for disse rikingene eller kjøpe produktene deres, kan du la være. Det er ingen som tvinge rdeg. Det er i dag du er en slave.

Endret av klatreren
Lenke til kommentar

Hvem har skapt tv-en din? Bilen din? PCen din? Er det ikke smarte folk, så vet ikke jeg.

Det fikk meg til å tenke på noe. Jeg husker det var noe tull om at Al Gore hadde hevdet han fant opp Internett. Tenk om det var slik. Tenk at det istedet for et offentlig forskningsprosjekt igangsatt av en politiker ("During my service in the United States Congress I took the initiative in creating the Internet") :!: hadde vært en privat gruppe som sto bak, f.eks et selskap ledet og eid av Al Gore, der han var den glupe forretningsmannen som greide å få noen gitt noen nerder litt penger slik at de kunne lage noe morsomt. Etterpå måtte vi betalt i dyre dommer alle sammen, hvorav Al Gore hadde blitt 10 ganger så rik som Bill Gates. Jeg ønsker ikke et system der en type talent blir ekstremt fordelaktig belønnet sammenlignet med andre talenter som er minst like nødvendige.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Jeg ønsker ikke et system der en type talent blir ekstremt fordelaktig belønnet sammenlignet med andre talenter som er minst like nødvendige.

Som for eksempel?

Jeg går på trygd, så om noen er slave her er det deg..

Nettopp. Norge har vel ca 1 million på trygd nå. Ikke rart sosialistene har så mye makt når folk som ikke gjør en dritt, men snylter på andre, utgjør 1/4 av velgerne.

Endret av klatreren
Lenke til kommentar
Jeg ønsker ikke et system der en type talent blir ekstremt fordelaktig belønnet sammenlignet med andre talenter som er minst like nødvendige.

Som for eksempel?

Hvordan setter du en middels aksjemegler som jobber i en langvarig oppgangstid som mellom 1982-2000 på Wall Street opp mot en svært dyktig lærer? Eller en svært dyktig forsker opp mot noen som er svært god til å flytte papir (eller altså plassere kapital)?

Endret av festen
Lenke til kommentar
Hvordan setter du en middels aksjemegler som jobber i en langvarig oppgangstid som mellom 1982-2000 på Wall Street opp mot en svært dyktig lærer? Eller en svært dyktig forsker opp mot noen som er svært god til å flytte papir (eller altså plassere kapital)?

Aksjemarkedet er ikke et fritt marked. Og det er ingen som flytter mer papir enn staten.

Lenke til kommentar
Gjelder dette også en nær slektning av meg, som har hatt alvorlige ryggproblemer og har vært ufør i snart to tiår?

Så lenge vedkommende livnærer seg av tyvegods, ja. Jeg håper for vedkommendes skyld at vedkommende stemmer DLF, da er vedkommende tilgitt.

Rampage: Kilde på at Åm har sagt det der?

Endret av klatreren
Lenke til kommentar
Gjelder dette også en nær slektning av meg, som har hatt alvorlige ryggproblemer og har vært ufør i snart to tiår?

Så lenge vedkommende livnærer seg av tyvegods, ja. Jeg håper for vedkommendes skyld at vedkommende stemmer DLF, da er vedkommende tilgitt.

Med tanke på at det ved forrige valg kun var 500 som stemte på DLF er det en statistisk usannsynlighet. Og personen stemmer ikke DLF.

Jeg setter pris på din åpenhet.

Jeg aksepterer forøvrig ikke resonnementet om 'tyvegods', men det antar jeg at du innså? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...