Gå til innhold

Det Liberale Folkepartiet i skoledebatt på YouTube (Stortingsvalg 2009)

Warz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, han holder en helt grei apell. Går innom hovedpoengene med en morsom tone uten å bli useriøs. Har sagt det før, og sier det igjen - Onar Åm er en flink debattant. Synd politikken hans er basert på idealer i en verden hvor alle idealer blir knust i løpet av sekunder i møte med ekte mennesker.

Lenke til kommentar
Ja, han holder en helt grei apell. Går innom hovedpoengene med en morsom tone uten å bli useriøs. Har sagt det før, og sier det igjen - Onar Åm er en flink debattant. Synd politikken hans er basert på idealer i en verden hvor alle idealer blir knust i løpet av sekunder i møte med ekte mennesker.

Tanken er god, men det er tanken bak kommunisme også. Og alle vet hvordan det gikk (i Russland).

Endret av Ducktoy
Lenke til kommentar

Leninisme, mener du? Vi kan jo diskutere om Lenin eller Stalin hadde mest skyld i den tragedien, men det var ikke akkurat som Marx tenkte, nei :(

Det flotte er jo at slike ekstreme ideer kan brukes som "the other guy" i retorikk, som vi så i USA på 50-tallet. :wallbash:

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar
Grafen viser alle vestlige land i toppen. Derav en overveldende majoritet består av land som praktiserer den europeiske formen for sosialisme.
Men det er de landene med størst ØKONOMISK frihet som topper listen.

Det er den kulturen og rasen som har dominert verden det siste halve årtusenet som topper listen. Det har vi gjort siden lenge før det fantes begrep som plan- og markedsøkonomi.

Nei, jeg sikter til det faktum at hvert år blir det begått fire ganger det antall mord det blir begått i Norge per innbygger. En statistikk der USA markerer seg svært sterkt sammenlignet med velstanden i landet. De markerer seg rimelig sterkt uansett.
Mens man er vant til å tenke på USA som det industrialiserte landet med flest drap viser det seg at drapstallene i Russland og Baltikum er nesten fire ganger høyere enn amerikanske tall. Dette til tross for at det bare er 4000 våpen per 100 000 innbyggere i Russland.

Og dine tall kommer fra hvor? Mine tall viser at baltikum og Russland har to ganger det antall drap USA har per innbygger, ikke fire. Og i USA er det inntekt som er 2,57 ganger høyere enn det er i Russland og Baltikum.

Vi er alle enige om at vi skal betale skatt for at samfunnets svakeste skal få dekt sine grunnleggende behov. Hvor er det retorikken din fører hen?
Jeg er ikke enig i det. 20% av alle skatter forsvinner i effektivitetstap. Skulle jeg gitt til de fattige hadde jeg gitt direkte og ikke gjennom en stat som sløser bort 20%.

Hevder du at vi kun er sosialister fordi det store flertallet av befolkningen ikke har hørt om tvilsom samfunnsforskning som konkluderer med at 20% av skattene våre forsvinner i effektivitetstap?

Ja. Markedsliberalister har tolket ting på sin egen måte (basert på følelser) opp igjennom alle tider, sosialister derimot foretrekker fakta.
Sier den sinte sosialisten som krever gratis skolemat og luft ballonger ved utgangen.

Du burde ha plukket opp at dette var en parodi på generaliseringen din.

Endret av Magnus_L
Lenke til kommentar
Ah, slemme meg generaliserte...

Sorry, har en liten kjepphest på det der ;)

Marxisme vs Leninisme, Maoisme vs Leninisme, Bernsteinisme vs Sosialisme osv... De er faktisk temmelig forskjellige. Det er nok et produkt av min alt for sterke lesetrang kombinert med en småsosialistisk ungdomstid :)

Lenke til kommentar
Og dine tall kommer fra hvor? Mine tall viser at baltikum og Russland har to ganger det antall drap USA har per innbygger, ikke fire. Og i USA er det inntekt som er 2,57 ganger høyere enn det er i Russland og Baltikum.
http://www.abcnyheter.no/node/45692

Hevder du at vi kun er sosialister fordi det store flertallet av befolkningen ikke har hørt om tvilsom samfunnsforskning som konkluderer med at 20% av skattene våre forsvinner i effektivitetstap?
Hvis du er en ekte sosialist kaller du ikke Kristin Halvorsens hellige ord for "tvilsom samfunnsforskning".

Kilder:

Finansminister Kristin Halvorsen bekrefter at hver skattekrone koster samfunnet 20 øre i effektivitetstap.

http://e24.no/makro-og-politikk/article1795841.ece

Og ikke glem at det kommer skjemavelde på 60 milliarder i tillegg da.

Jeg quoter også noen innlegg som ble slettet ved en feil som jeg mener er relevant i tråden:

Man skal være snill og grei, ja. Mhm. Hvor er relevansen?
Menneskene er rasjonelle vesener. Vi må tenke rasjonelt og leve i samsvar med dette for å overleve. Vi må kunne utføre handlinger basert på vår egen bedømmelse. Og den eneste tingen som kan stoppe oss fra å følge vår overbevisning er andre mennesker. Og de kan kun gjøre dette med fysisk tvang.

Det spiller ingen rolle hvem som holder pistolen mot tinningen. Så lenge dette skjer vil ikke individet som blir truet ha mulighet til å gjøre vurderinger basert på egen rasjonell tenkning. Man vil altså ikke kunne følge egne verdier. Menneskets viktigste egenskap, den rasjonelle tenkningen blir brutt. Dette vil forhindre ham i å kunne leve som et fullverdig menneske.

Nei, jeg sikter til det faktum at hvert år blir det begått fire ganger det antall mord det blir begått i Norge per innbygger. En statistikk der USA markerer seg svært sterkt sammenlignet med velstanden i landet. De markerer seg rimelig sterkt uansett.
Mens man er vant til å tenke på USA som det industrialiserte landet med flest drap viser det seg at drapstallene i Russland og Baltikum er nesten fire ganger høyere enn amerikanske tall. Dette til tross for at det bare er 4000 våpen per 100 000 innbyggere i Russland.

I den ekstreme enden av skalaen finner vi Luxembourg med 9.01 drap og tilnærmet null våpeneneiere, og Russland med 20,54 drap og 4000 våpeneiere. De ni europeiske landene med færrest våpen har under 5 % våpeneiere men tre ganger høyere drapstall enn de ni landene som tillater våpen og har over 15 % våpeneiere.

Da var kanskje ikke lovlig våpen problemet likevel, eller?

Lenke til kommentar
http://www.abcnyheter.no/node/45692

Statistikk.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_count...l_homicide_rate

http://www.nationmaster.com/graph/eco_gdp_...rity-per-capita

Hvis du er en ekte sosialist kaller du ikke Kristin Halvorsens hellige ord for "tvilsom samfunnsforskning".

Kilder:

Finansminister Kristin Halvorsen bekrefter at hver skattekrone koster samfunnet 20 øre i effektivitetstap.

http://e24.no/makro-og-politikk/article1795841.ece

Og ikke glem at det kommer skjemavelde på 60 milliarder i tillegg da.

Jeg visste ikke dette. Beklager uttalelsen min. Men nå er scenarioet slik at dette er en kjent problemstilling i Norge. Og vi liker fortsatt velferd. Hvordan kan man påstå at det er umoralsk?

Jeg er forresten ikke enig med noe norsk parti per dags dato. I alle fall ikke så enig at jeg noen gang vil bruke stemmeretten min på et nåværende parti.

Endret av Magnus_L
Lenke til kommentar

Den videoen der kunne like godt vært fra en skolerevy med tema politikk. At en leder for et politisk parti faktisk i all seriøsitet kan legge fram politikken til partiet sitt på den måten, er i seg selv grunn nok til å ikke stemme partier som har en så liten rot i virkeligheten.

Dersom han noen sinne lager en barnebok om landet med de snilleste feene, skal jeg kjøpe den til alle barna jeg kjenner, for makan til fantasiverden skal man se lenge etter.

Lenke til kommentar
Den videoen der kunne like godt vært fra en skolerevy med tema politikk. At en leder for et politisk parti faktisk i all seriøsitet kan legge fram politikken til partiet sitt på den måten, er i seg selv grunn nok til å ikke stemme partier som har en så liten rot i virkeligheten.

Dersom han noen sinne lager en barnebok om landet med de snilleste feene, skal jeg kjøpe den til alle barna jeg kjenner, for makan til fantasiverden skal man se lenge etter.

Det er nok du som lever i en fantasiverden her. Dersom du mener noe av det han sa var oppsinn gå gjerne i detaljer på det.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...