Nebuchadnezzar Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Har ikke sjangsen til å spørre min gode norsk lærer så hva er riktig (ikke pent). Matematikkinnlevering (1) eller Matematikk innlevering (2) Og ja dette skal brukes i en overskrift, og mener selv at 2 ser og høres bedre ut en 1, men har fått flere innvendigner på at det er 1 som er grammatisk korrekt. So hva er det som egentlig er riktig å skrive ? Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Selvfølgelig (1). Lenke til kommentar
Latias Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 (endret) Kjør på med nr. 1. Eller så kan du jo bare skrive "innlevering i matematikk". Endret 4. september 2009 av Latias Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 "Matematikkinnlevering" er jo ikke et offisielt ord(?), men samtidig blir det feil å dele det opp i to ord. Ærlig talt ville jeg valgt en litt annen formulering, men om du absolutt må velge mellom de to, så er alternativ 1 et soleklart valg. Norsklæreren din ville forresten ikke likt å bli kalt "norsk lærer". Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Hva mener du med offisielt ord, Horrorbyte? Et ord må da vitterlig ikke være "offisielt" (dvs. stå i ordboken) for at det skal kunne brukes, det er jo nettopp derfor man setter sammen ord. Det finnes millionvis av kombinasjoner på norsk av to enkeltstående ord som passer fint sammenslått. Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Baugport er heller ikke et "offisielt" ord, likevel er det korrekt norsk. Som Bandidosmannen Pelle nevner, så setter vi sammen ord i det norske språk. Det er lang mellom "tunfisk biter i vann" og "tunfiskbiter i vann". Chris. Lenke til kommentar
mark Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 (endret) selv ville jeg stemt for (1) men det som slo meg, hvorfor matematikk med en t? Endret 4. september 2009 av mark Lenke til kommentar
Latias Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 men det som slo meg, hvorfor matematikk med en t? Det er bare sånn det er. Matte med to t-er, matematikk med en. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Hva mener du med offisielt ord, Horrorbyte? Et ord må da vitterlig ikke være "offisielt" (dvs. stå i ordboken) for at det skal kunne brukes, det er jo nettopp derfor man setter sammen ord. Det finnes millionvis av kombinasjoner på norsk av to enkeltstående ord som passer fint sammenslått. Det har du naturligvis helt rett i. Jeg burde kanskje heller betegnet det som et "ikke vanlig ord", men korrekt i henhold til regelverket er det nok. Jeg holder allikevel fortsatt en knapp på å bruke en annen formulering. Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Baugport er heller ikke et "offisielt" ord, likevel er det korrekt norsk. Det er iallfall offisielt nok til å stå i Tanums store rettskrivningsordbok. Lenke til kommentar
eught Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Om alle blodårene dine vrir seg om du skriver matematikkinnlevering kan du skrive matematikk-innlevering uten at det vil være mindre "riktig". Bruk av bindestrek for å gjøre det lettere å lese en del ord kan være greit, men man om man bruker det alt for mye (og feil) vil man ende opp med å gjøre tekster veldig tåpelige. Mange tabloidaviser er ekstremt glade i å gjøre akkurat dette. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Som Bandidosmannen Pelle nevner, så setter vi sammen ord i det norske språk. Et interessant poeng i denne forbindelse, er at egennavn og substantiv som settes sammen enten skrives med bindestrek (Bandidos-mannen) eller med liten forbokstav i egennavnet (bandidosmannen). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå