Gå til innhold

Heter det Matematikkinnlevering eller Matematikk innlevering?

Nebuchadnezzar

Anbefalte innlegg

Har ikke sjangsen til å spørre min gode norsk lærer så hva er riktig (ikke pent).

Matematikkinnlevering (1) eller Matematikk innlevering (2)

Og ja dette skal brukes i en overskrift, og mener selv at 2 ser og høres bedre ut en 1, men har fått flere innvendigner på at det er 1 som er grammatisk korrekt. So hva er det som egentlig er riktig å skrive ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Matematikkinnlevering" er jo ikke et offisielt ord(?), men samtidig blir det feil å dele det opp i to ord. Ærlig talt ville jeg valgt en litt annen formulering, men om du absolutt må velge mellom de to, så er alternativ 1 et soleklart valg.

Norsklæreren din ville forresten ikke likt å bli kalt "norsk lærer".

Lenke til kommentar
Hva mener du med offisielt ord, Horrorbyte? Et ord må da vitterlig ikke være "offisielt" (dvs. stå i ordboken) for at det skal kunne brukes, det er jo nettopp derfor man setter sammen ord. Det finnes millionvis av kombinasjoner på norsk av to enkeltstående ord som passer fint sammenslått.

Det har du naturligvis helt rett i. Jeg burde kanskje heller betegnet det som et "ikke vanlig ord", men korrekt i henhold til regelverket er det nok. Jeg holder allikevel fortsatt en knapp på å bruke en annen formulering.

Lenke til kommentar

Om alle blodårene dine vrir seg om du skriver matematikkinnlevering kan du skrive matematikk-innlevering uten at det vil være mindre "riktig". Bruk av bindestrek for å gjøre det lettere å lese en del ord kan være greit, men man om man bruker det alt for mye (og feil) vil man ende opp med å gjøre tekster veldig tåpelige. Mange tabloidaviser er ekstremt glade i å gjøre akkurat dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...