Eplehode Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Hei. For litt siden installerte jeg Fallout 3 på pc-en min. Jeg kunne spille på MAX grafikk nesten uten hakk men så etter en stund formaterte jeg hele pcen og la inn OS å nytt... Da ble dataen min så dårlig at det hakker på laveste grafikk. Jeg formaterte men det halp ikke. Dette er pcen min: Nvidia Geforce 9800GTX + AMD Athlon 64 X2 5000+ 2GB minne Asus M2N MX-SE PLUS hovedkort. OS: Windows XP SP3. Noen ideer? Alle sprø ideer er velkommende Lenke til kommentar
untouch4ble Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Du har lagt inn siste drivere til utstyret ditt? Lenke til kommentar
Eplehode Skrevet 4. september 2009 Forfatter Del Skrevet 4. september 2009 Ja akkurat samme som jeg hadde før jeg formaterte=) Lenke til kommentar
untouch4ble Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 hmm, merkelig. CPU kjører fortsatt på samme frekvens? Lenke til kommentar
brk Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Chipset driverene også? Lenke til kommentar
krist2 Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 også chipsetdriverne? (må spørre, har glemt det selv en gang...) Lenke til kommentar
Eplehode Skrevet 4. september 2009 Forfatter Del Skrevet 4. september 2009 hmm, merkelig. CPU kjører fortsatt på samme frekvens? Ja tror det. Det står ivertfall 2.61GHz i systeminfo. Chipset driverene også? Jepp Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Må være driver eller software-relatert. Skjekk Enhetsbehandling. Du leter etter gule utropstegn Lenke til kommentar
Eplehode Skrevet 4. september 2009 Forfatter Del Skrevet 4. september 2009 (endret) Må være driver eller software-relatert. Skjekk Enhetsbehandling. Du leter etter gule utropstegn Nei de nødvendige driverene er der. Bare en ukjent enhet som manger men har ikke noen ide om hva det kan være. har vært der siden pc-en ble kjøpt ny i fjor sommer. [ Endret 4. september 2009 av Mountain dew Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Windows xp... hmm så merkelig Formatering kanskje? Du må nok ta en ordentlig sjekk når det gjelder malware, spyware og virus. Så bør du sjekke at hd fungerer som den skal og det samme med minnet og cpu. Sjekk at cpu står på den hastigheten den skal etc. Defragmenter hd og sørg også for at du sjekker at registeret er ryddig og pent. Til syvende og sist avinstaller skjermkort driver og legg inn en noe eldre versjon. Så kan det jo selvsagt være at noe av hardwaren din har blitt slitt, hadde du kanskje en litt liten psu i utgangspunktet? Lenke til kommentar
Eplehode Skrevet 4. september 2009 Forfatter Del Skrevet 4. september 2009 (endret) Du må nok ta en ordentlig sjekk når det gjelder malware, spyware og virus. Det er vell ikke nødvendig siden problemet er etter at jeg har formatert disken? Så bør du sjekke at hd fungerer som den skal og det samme med minnet og cpu. Hvordan da mener du? Defragmenter hd og sørg også for at du sjekker at registeret er ryddig og pent. Defragrementerer nå men hvordan sjekker jeg registeret? Til syvende og sist avinstaller skjermkort driver og legg inn en noe eldre versjon. Hva skal det hjelpe for? Bruker nøyaktig de samme driverene som da det fungerte. Så kan det jo selvsagt være at noe av hardwaren din har blitt slitt. Hvordan finner jeg ut av om de er slitt? var vell litt fort? 1 år. Hadde du kanskje en litt liten psu i utgangspunktet? En 450W har jeg. Det er nok? eller? Endret 4. september 2009 av Mountain dew Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 (endret) 1 : Tja, kommer ann på om du la inn windows xp så sp1 , 2 eller 3. Og har du lastet denne ned fra nettet så kan du teoretisk ha blitt infisert før du kom så langt. Også mye grums innimellom på "custom" xp som du får lastet ned fra nettet med mye rart så en virussjekk / malwarecheck burde være helt greit. 2 : HD : Sjekk smart status, Hd tune, active @ hard disk monitor etc. Minne : Memtest86 Gpu : Occt perestroika (kan brukes for cpu og). 3 : Tja, om pcen er nettop reformatert hopper du over denne, men du har jo muligheten til å benytte deg av for eksempel registrymechanic. 4 : Tja, korrupte drivere kanskje? Men av og til så løser det seg med en annen driver ironisk nok. Et spill eller annet kan ha lagt inn noe som lager problemer med driveren. 5 : Tja, med en 450W psu (av ukjent merke) til det oppsettet ditt så kan jeg tenke meg at psu har fått kjørt seg, med høye temperaturer og stor belastning kan desverre psu forringes kraftig. Du må kanskje ta en titt innvendig (helst unngå å åpne psu om mulig) og se om noen Caps har sprukket eller begynt å lekke. Kan være greit å få testet en annen psu. En annen ting er at Nvidia Gpu'er sliter litt med innpakningen, dette kan sannsynligvis komme fram på mange måter, redusert ytelse eller fullstendig ødelagt gpu. I dag må man vel ha ca 600W til 700W for å ha nok kraft for å gå på, spesielt om man overklokker og har et kraftig skjermkort. Endret 4. september 2009 av Malvado Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 @Malvado: Det oppsettet der drar ikke mye strøm. 9800 GTX+ dra 114 Watt på full load om det er 65 nm versjonen og 80 Watt om det er 55 nm versjonen. Anandtech måler systemlast til 280 Watt på et oppsett med CPU som drar mer strøm. Så er ikke oppsettet klokket, har neppe den PSU-en hatt mer enn 50 - 60 % last noen gang. Mitt oppsett med X3 720 BE og GTS 250 (som er rebranda 9800 GTX+ og drar litt mindre strøm) drar 240 Watt fra stikkontakten under spilling. X2 5000+ drar mindre strøm enn min X3 720 BE, og hovedkortet hans drar mindre strøm enn mitt Asus M4N78 Pro. Jeg har respekt for synspunktene dine Malvado, men her er du på tynn is. Dvs. om det er en skikkelig billigpsu så kan den nok ha problemer, men det må være QTec Watt om å gjøre. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Som du sier bolson, det er vel helt avhengig av psu'en , blir belastningen for stor på en rail så forringes vel den kraftig om selve komponentene er dårlige. Selvsagt, du har fullstendig rett når det gjelder dette oppsettet , det skal ikke trekke så utrolig mye, skal innrømme at jeg ikke er helt 100% (litt influensa og feber) så jeg har nok ikke beregnet alt for grundig eller akkurat vært så veldig presis i postene mine. Tipper du reagerte spesielt på denne "I dag må man vel ha ca 600W til 700W for å ha nok kraft for å gå på, spesielt om man overklokker og har et kraftig skjermkort." Dette har jo forsåvidt ikke noe med hva TS trenger, og er absolutt litt hva jeg betegner som et kraftig oppsett , dvs i920 + 295 etc. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Jo til i7 + GTX 295 kreves 600 Watt+. Men det skal være utrolig dårlig PSU om den ikke skal klare dette oppsettet med god margin. Til og med min 6 år gamle 380 Watt Antec drog mitt oppsett. Lenke til kommentar
Eplehode Skrevet 5. september 2009 Forfatter Del Skrevet 5. september 2009 1 : Tja, kommer ann på om du la inn windows xp så sp1 , 2 eller 3. Og har du lastet denne ned fra nettet så kan du teoretisk ha blitt infisert før du kom så langt. Også mye grums innimellom på "custom" xp som du får lastet ned fra nettet med mye rart så en virussjekk / malwarecheck burde være helt greit. Lastet ikke ned service pack fra nettet. Har den XP cd som har inkludert SP3. Akkurat samme cd som jeg brukte sist gang. Når jeg formaterte så brukte jeg samme ghost som når det fungerte bra=) Og den er ikke klokket dataen! Tester prosessoren nå. 4 : Tja, korrupte drivere kanskje? Men av og til så løser det seg med en annen driver ironisk nok. Et spill eller annet kan ha lagt inn noe som lager problemer med driveren. Men som sakt så har jeg brukt samme ghost så da er vell dette også bare å glemme eller? 5 : Tja, med en 450W psu (av ukjent merke) til det oppsettet ditt så kan jeg tenke meg at psu har fått kjørt seg, med høye temperaturer og stor belastning kan desverre psu forringes kraftig. Du må kanskje ta en titt innvendig (helst unngå å åpne psu om mulig) og se om noen Caps har sprukket eller begynt å lekke. Kan være greit å få testet en annen psu. Dette er den strømforsyningen jeg har... Hva syntes du om den? Noe tess? Lenke til kommentar
Eplehode Skrevet 5. september 2009 Forfatter Del Skrevet 5. september 2009 Men noe jeg så i OCCT Perestroika 3.1.0 programmet: Det står at den er overklokket med 0,5%. jeg har ikke gjort det ivertfall. Men hvorfor er den det? Det er jo nesten ingen ting, men er det skadelig? CUP testen er ferdig om 50min så da skal jeg poste testresulatene... Lenke til kommentar
Eplehode Skrevet 5. september 2009 Forfatter Del Skrevet 5. september 2009 (endret) Dette er resultatene fra CUP-en: Dette er resultatene fra GUP-en Noe feil? I minnetesten fikk jeg beskjed om at det ikke var noe galt. Skal teste HD med active @ hard disk monitor nå. Endret 5. september 2009 av Mountain dew Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Veldig høye temperaturer på cpu i alle fall. Leser jeg testen riktig så har du opp mot 80C og høyere, så du bør kanskje få gjort noe med denne. Når det gjelder Chieftec 450W psu så har jeg personlig hadd dårlig erfaring med dette merket , men det betyr ikke at du skal være like uheldig. Kunne du kjøre en runde med Linpack uten at du fikk opp meldingen feil? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Med så høye temps, kan det være at cpu clocker seg ned når du spiller, samme for skjermkortet? Ellers må jeg si at HD4870 og c2d @ 3.5ghz kjører som fjell på 430 watt, dog av en litt annen kvalitet enn chieftec. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå