Fredrik. Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Hei. Har spilt gitar noen måneder nå, men sliter enda med F-grepet. Noen som har noen tips eller triks om å mestre dette? Syntes det er utrolig vanskelig å få presset alle strengen godt nede med pekefingeren samtidig som jeg skal få de andre fingrene på plass. Virker på en måte som det er umulig for meg, men tror ikke jeg har noe særlig annerledes fingre/hånd enn andre (har lange tynne "piano-fingre", som de kaller det), så er nok teknikken som ikke henger helt på greip. All hjelp/forsøk på hjelp settes stor pris på! Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 (endret) Sørg for å få tommelen godt bakpå halsen, slik at du har noe å presse i mot med. Til å begynne med spille mange med tommelen under halsen og opp igjen på den andre siden, feks når man tar en "nybegynner-F", men dette gjør det vanskeligere å få et godt jevnt trykk påpekefingen som skal holde nede alle strengene. Med dette mener jeg ikke at de som ikke har tommelen bakpå gjør noe feil, tvert imot tror jeg du vil finne at de fleste kjente gitarister holder hånden rundt slik jeg anbefaler deg å ikke gjøre: Men når du har fått teken kommer du til å få styrke i hendene og merke at du ikke trenger så mye støtte fra tommelen og du vil kunne skifte på grepet gradvis. Her er tommelen godt bakpå og man får mer krefter: Endret 4. september 2009 av Ekko Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Dette handler om flere ting og den minst viktige er styrken. For det første: Plasser pekefingeren nærmest mulig 1. bånd. For det andre: Vri pekefingeren litt slik at du bruker mer av siden på fingeren hvor det ikke er så mykt. For det tredje: Bruk barre-grep så ofte du kan så du får inn teknikken og slik at huden blir hardere. For det fjerde: Gjør som Ekko sier og plasser tommelen midt bak på halsen for å unngå at du krummer pekefingeren for mye. For det femte: F-barre (og Bb) i første bånd er de vanskeligste å få til på grunn av gitarens konstruksjon. Hvis nut-en er for høy kan den være nesten umulig å få til skikkelig og uten at stemmingen blir feil. Det er en av grunnene til at mange gitarer (og basser) har en "zero-fret" i stedet for vanlig nut. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 En ting som kan minske frustrasjonen noe, er å øve på dette barregrepet litt lenger opp på halsen, der det er lettere å ta, for eksempel på femte bånd. Spill sanger i a, e eller d- dur, og bruk barré på a. Plutselig så sitter F-en også, uten total krampe i hånda. Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 (endret) Selv har jeg alltid brukt: 1 1 2 3 3 - I stedet for barre F. Selvfølgelig får F-en finest klang når du får med den mørkeste strengen og, men jaja. Lurer på om jeg skal begynne å gå over til den nå faktisk... Hmm. Endret 7. oktober 2009 av ikkespisgress Lenke til kommentar
Sitronade Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Hm. Jeg bruker: 1 1 2 3 0 1 Blir dette feil`? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Hm. Jeg bruker: 1 1 2 3 0 1 Blir dette feil`? Det blir litt feil ja. Du får her med en tone (A på 5. streng) som ikke hører til i akkorden. Prøv å dempe denne. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Joda, A hører selvsagt med i en F-dur akkord. Problemet med denne er at du må bruke tommelen og det er sjelden lurt. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Joda, A hører selvsagt med i en F-dur akkord. Problemet med denne er at du må bruke tommelen og det er sjelden lurt. Hei Jeg var litt rask her. Jeg tenkte i farten at man fjernet barreen og gikk ned en halvtone, men er selvsagt C'en som her blir til en A. Takk for at du retter opp i feilene mine, vil nødig drive med misinformasjon :-) Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Hei. Har spilt gitar noen måneder nå, men sliter enda med F-grepet. Noen som har noen tips eller triks om å mestre dette? Syntes det er utrolig vanskelig å få presset alle strengen godt nede med pekefingeren samtidig som jeg skal få de andre fingrene på plass. Virker på en måte som det er umulig for meg, men tror ikke jeg har noe særlig annerledes fingre/hånd enn andre (har lange tynne "piano-fingre", som de kaller det), så er nok teknikken som ikke henger helt på greip. All hjelp/forsøk på hjelp settes stor pris på! Begynn med kun pekefingeren, slå alle strengene og hør om alle strenger klinger. Hvis du får det til så er det å sette på de andre fingrene. Husk tommelen bak halsen, ikke over, og prøv å "spre" fingrene dine litt på venstre hånd, det blir som oftest enklere da. Selv har jeg alltid brukt: 1 1 2 3 3 - I stedet for barre F. Selvfølgelig får F-en finest klang når du får med den mørkeste strengen og, men jaja. Lurer på om jeg skal begynne å gå over til den nå faktisk... Hmm. Du spiller egentlig ikke en F-akkord da, men en F/C, altså F-akkord med C i bass. Som du sier så låter den litt annerledes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå