Sandsvei Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Hei, Jeg har en 200gb harddisk. Den er delt opp i 3 deler. En 100gb, som det ligger masse tull på. En 65 gb som er utildelt(altså ikke i bruk) og operativsystemet på resten. Det er altfor lite plass på operativsystemet, og jeg skulle ønske å utvide dette. Men det får jeg så klart ikke lov til. Som bilde viser, vil den ikke utvide volumet. Har også prøvd "diskpart" gjennom cmd, som heller ikke fungerer. Det virker som at den ikke skjønner at det er en og samme harddisk det er snakk om. Noen tips? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Diskpart kan ikke utvide 'til venstre'. Altså må C partisjonen flyttes til begynnelsen av disken først. Det kan ikke Diskpart gjøre, da må du bruke andre program. F.eks GParted (som ikke er et Windows program, det er på en Linux CD). Lenke til kommentar
Sandsvei Skrevet 4. september 2009 Forfatter Del Skrevet 4. september 2009 Ikke til venstre altså? Shrinka den som er helt til høyre, men får fortsatt ikke utvida c disken. :S Har lasted ned GParted, men er ganske grønn på linux. Må jeg instalere linux? brenne på cd? What, howm when? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 GpartEd (og mye annet snacks) ligger på SystemRescueCD. Last ned, brenn image på CD, boot fra CD, kjør i vei. Disclaimer: Jeg har ennå ikke teste SystemRescueCD selv, men jeg har brukt GPartEd for å "tukle" med partisjoner på måter som Windows ikke ville, så det kan absolutt anbefales. Brukergrensesnittet er oversiktlig og intuitivt (- i hvert fall for en som brukte PartitionMagic i mange år, helt til de gikk over til the dark side ...) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Du installerer ikke Linux. Du brenner CD'en, og så booter du fra den. Lenke til kommentar
Sandsvei Skrevet 4. september 2009 Forfatter Del Skrevet 4. september 2009 Det gjorde susen takker! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå