Gå til innhold

[Løst]Lading, NiMH batteri - trenger svar på om kan benytte trafo

G

Anbefalte innlegg

Har en gammel Motorola telefon som har NiMH batteri. Det er en T180 tror jeg. Ihvertfall det som dukket opp når jeg google't type-nummeret bak batteriet.

Finner for øyeblikket ikke original lader. Men har en justerbar Transformator. Leser at batteriet gir 3,6 Volt og er av typen Nikkel Metalhydrid.

Kan ett NiMH batteri lades ved å justere trafo'en til 3,6 Volt, eller må det spesiell elektronikk for å lade NiMH-batterier mellom spenningskilde og batteriet?

EDIT: Pluggen fra trafo eller mobil-lader om jeg hadde hatt en må jo nødvendigvis plugges direkte i telefon for at batteriet skal få kontakt med ledning fra lader. Men om det er elektronikk i ladere så sitter vel det kanskje ikke i telefonen? Men i 230V trafo på originallader, eller i telefon?

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan ett NiMH batteri lades ved å justere trafo'en til 3,6 Volt, eller må det spesiell elektronikk for å lade NiMH-batterier mellom spenningskilde og batteriet?

Nei det skal du ikke gjøre. Et batteri må laddes opp av en konstant strøm, og det kan ikke en generator levere direkte.

Lenke til kommentar

Takk for rådet om å la være å prøve trafo til lading. Greit å spørre noen som kan elektro/elektronikk bedre enn en selv.

Hva skjer ved ujevn tilførsel av strøm, blir det varmgang eller noe sånn ut av slikt?

Lenke til kommentar
Hva skjer ved ujevn tilførsel av strøm, blir det varmgang eller noe sånn ut av slikt?
Noe med poenget med konstant strøm er at det da gir muligheten til å overvåke oppladdingen av batteriet. Det skjer nemlig noe med spenninga til batteriet når det er fulladet, og dermed må strømmen inn være jevn for å kunne detektere dette (bruker mikrokontroller til å styre dette).

Hvis man bare kobler det til en trafo med likeretter, så er det stor fare for å overladde batteriet.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...