Gå til innhold

Erna Solberg-regjering med Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre - Et levedyktig regjeringsalternativ? (Stortingsvalg 2009)

Anbefalte innlegg

Siv holdt utenfor borgerlig flørt:

- Desperat og urimelig av Erna

1252059071547_520.jpg

HAR DRAGET PÅ GUTTA: Dagfinn Høybråten (Krf) og Lars Sponheim (V) utroper Erna Solberg (H) som sin statsministerkandidat. - Er det den nye regjeringen? Jeg får kanskje legge meg foran dere som en skjødehund, jeg da, sa Carl I. Hagen (Frp) da han gikk forbi under VGs fotoseanse torsdag. FOTO: HELGE MIKALSEN Foto:

(VG Nett) Siv Jensen mener Erna Solbergs regjeringsflørt med Venstre og KrF er et grep for å kneble hennes mulighet for makt

Det er i fredagens VG at Høyre-leder Erna Solberg poserer stående på et bord med KrFs Dagfinn Høybråten og Venstres Lars Sponheim sittende foran seg.

Om ikke et bilde faktisk sier mer enn tusen ord, gir dette unektelig et inntrykk av at alle de borgerlige partiene - bortsett fra Fremskrittspartiet - har samlet seg ytterligere få dager før Stortingsvalget.

- I min verden mener jeg at det er den borgerlige regjeringen som vil være mest levedyktig, fordi den har noen alternative stedet å gå for å få støtte. Men enhver borgerlig regjering må søke støtte på borgerlig side, sier Solberg til VG.

Fremskrittspartiets leder Siv Jensen reagerer på utspillet og opptredenen overfor VG Nett:

- Hvis deres mål er å få ett mandat mer enn Fremskrittspartiet alene, så synes jeg det vitner om en litt desperat greie på å holde oss utenfor istedenfor å lage en slagkraftig regjering, sier hun.

Står på sitt

Jensen benytter muligheten - nok en gang - til å invitere de tre andre borgerlige partiene til samarbeid.

- Men det virker umulig skal man høre på det de andre borgerlige partiene sier?

- Det mener fortsatt ikke jeg. Nå synes jeg de skal ta seg sammen og jobber målrettet. Fremskrittspartiet er like stor eller større enn de tre til sammen. Nå må man begynne å se urimeligheten i dette her, svarer Siv Jensen.

Men det er ingen urimelighet å spore hos verken Venstre-leder Lars Sponheim eller KrFs Dagfinn Høybråten:

- Slik valgkampen har utviklet seg er det høyst sannsynlig at statsministervalget ikke vil stå mellom Jens og Jensen, men mellom Erna og Jens. Vi ser på stadig flere målinger at Høyre, Venstre og KrF er størst på ikke-sosialistisk side, og at det rødgrønne flertallet glipper, sier Dagfinn Høybråten til VG.

- Ingen rop om dette

Han legger til at han og Lars Sponheim ønsker å forsterke utviklingen ved å peke på Erna Solberg som statsminister.

- Det har ikke vært noe rop om å få gjenopplivet Bondevik-partiene i regjering. Det var tidenes mest upopulære regjering. Da måtte Fremskrittspartiet sloss for å få gjort noe med urettferdig avkorting av pensjonen for samboende minstepensjonister og for å få gjort noe med formueskatten. Det siste klarte vi ikke fordi Høyre sa nei, kontrer Siv Jensen.

Hun synes det er underlig å danne en regjeringskonstellasjon som «velgerne ikke ber om».

- Det virker på meg som man har latt seg påvirke av et par gode meningsmålinger, uten å se på helheten. Helheten er at Frp utgjør halvparten av et ikke sosialistisk flertall, og jeg har sagt i mange år at man ikke kan oppheve den tyngdeloven, sier Frp-lederen.

Ber om hjelp fra velgerne

Jensen mener KrF, Høyre, Venstre og hennes eget Fremskrittsparti bør anstrenge seg for å få på plass en slagkraftig regjering

- Det man nå gjør er å ekskludere det største partiet fra muligheten for å påvirke politikken, sier hun oppgitt.

- Er ditt eneste halmstrå nå for å komme i regjering at Frp blir større enn KrF, Høyre og Venstre sammen og Arbeiderpartiet alene?

- Jeg er opptatt av en ting, jeg. Det er å markedsføre Fremskrittspartiets politikk og prøve å få gjennomslag for vår politikk. Men alle skjønner at det blir vanskelig å få gjennomslag for den uten at vi sitter i regjering. Det bør velgerne merke seg. Jeg tror ikke at folk ønsker Bondevik-partiene tilbake. Det de ønsker er en slagkraftig ikke-sosialistisk regjering og da må Frp være med, sier hun og legger til:

- Det bør Erna Solberg forsøke å overbevise sine to gode venner i Krf og Venstre om fremfor å gjøre det hun nå gjør

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/valg-20...hp?artid=578536

__________________________________________________________________________________________

Høyre, Krf og Venstre i regjering, med Erna som statsminister? Er dette det mest sannsynlige alternativet til sittende regjering? Vil en slik regjering være levedyktig i Stortinget og greie å sitte mer enn noen dager/uker/måneder? Hva velger Siv Jensen, Erna eller Jens? Hvem vil få hvilke ministerposter, noen ønsker?

Ser ikke ut til at FrPs rike onkler er så glade for at FrP gir garantier mot budsjett sammarbeid med sentrum, har dette noe betydning for hva FrP ledelsen vil velge å gjøre?

:)

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge de får nok stemmer så tror jeg at de kunne fått utrettet mye i en regjering. Igjen så avhenger dette på hvor sterke partiene blir tilsammen. Slik meningsmålingene er nå så tror jeg ikke det vil bli et Høyre/KRF/Venstre samarbeid med det første, de mangler forsatt en del stemmer.

Personlig så håper jeg på en regjering med et sterkt Høyre, som kan holde de andre partiene i ørene. Høyre opplever en god vind i ryggen, håper den forsetter.

Lenke til kommentar
Slik meningsmålingene er nå så tror jeg ikke det vil bli et Høyre/KRF/Venstre samarbeid med det første, de mangler forsatt en del stemmer.
Sponheim og Høybråten har vel sagt at en slik regjering er mulig, så lenge det blir borgerlig flertall og de tre andre borgerlige partiene samlet blir større enn FrP. På de siste meningsmålingene ser det jo ut til at akkurat dette vil bli tilfellet, så sjansen for at en slik regjering hvertfall rekker å bli født, er vel til stede? Spørsmålet er vel hvor lenge vil den klare å overleve?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...