Laksen Skrevet 17. mai 2003 Del Skrevet 17. mai 2003 Har et Canon MV100 videokamera med batteri som ikke funker som de skal... [batteri type er Li-ion battery pack BP-608 7.2V 750mAh] Det ene batteriet er kun 1/2 år gammelt men like dårlig som det på 4.. Oppladinga tar fra 10-15 min. og det gir kun 5-15 min. med filming... Tips & råd mottas med takk. Har hørt rykter om at det går å igjenopplive batterier, stemmer det & hvordan? Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 17. mai 2003 Del Skrevet 17. mai 2003 Jeg har ikke erfaring med gjenoppliving av LiION-batterier, men har lang erfaring med NiCd- og NiMH-batterier. Metode 1 Du utlader batteriet med ei billyspære på ca 50Watt til det ikke lenger er lys i den. Deretter lar du batteriet hvile litt så det blir kaldt. Så lader du det opp igjen. Metode 2 Hvis ikke M1 virker, kjør spenning fra et bilbatteri inn på batteriet, men IKKE kontinuerlig. Du må 'prikke' spenningen på batteriet mens du passer på at det ikke blir for varmt. Lad deretter opp. Metode 3 Og så har vi vulgaris katastrofalismetoden som jeg måtte bruke en gang da det overhodet ikke var liv i et batteri. :-? Kjørte 220VAC i serie med en diode og ei 40Watts lyspære. Lyspæra utgjør ei sikring og motstand her. (Pass på at diodens reversspenning er på minst 300Volt) I flere timer var det ikke lys i pæra, men så ble det litt glød i den. Snart ble det helt lyst og dermed liv i batteriet. Brukte deretter M1 og M2. Noen ganger er man heldig og kan bruke batteriet som før, men det er ikke alltid. Jeg tar ikke ansvar for evt. husbranner og eksplosjoner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå