Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Stortingsvalg 2009 og samfunnsøkonomi

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har fått i oppgave om å holde et kort foredrag på mandag om SV's meninger om:

1. Offentlig sektor ( Oppgaver, Størrelse )

2. Internasjonal Handel ( Frihandel eller proteksjonisme? Bør Norge være med i EU og WTO?)

Jeg er suuper takknemlig for svar :D , jeg sitter skikkelig fast.. :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SV er for en stor offentlig sektor og at det offentlige skal ha monopol på alle viktige samfunnsoppgaver, som helse, skole, omsorg osv.

SV er mot frihandel, de er mot internasjonalt samarbeid, og de er mot både EU og også WTO regner jeg med.

ok. Takker..!

Lenke til kommentar
SV er for en stor offentlig sektor og at det offentlige skal ha monopol på alle viktige samfunnsoppgaver, som helse, skole, omsorg osv.

SV er mot frihandel, de er mot internasjonalt samarbeid, og de er mot både EU og også WTO regner jeg med.

ok. Takker..! Men vet du hvorfor de er i mot internasjonal handel og det der.?

Endret av Scherman
Lenke til kommentar

Tror det er fordi de er imot mange av reglene EU pålegger oss. De vil dessuten at det private næringslivet skal ha minst mulig makt på markedet, og mener vel at EU fører til for mye markedsliberalisme.

Det som er litt interessant er at så godt som alle sosialistiske partier i Europa er for EU, bortsett fra SV. Grunnen er jeg faktisk ikke helt sikker på, men det er vel en grunn til at Norge er blant de få rike landene i Europa som ikke vil være med. Vi har kanskje tradisjon for å være litt egoistiske her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...