Gå til innhold

Kjøp av HK for filserver

ebmar

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er på jakt etter ett hovedkort med så mange pci og pci-e slotter som mulig.

Det må være intel slot så jeg kan bruke cpu-en jeg har allerede.

Jeg skal bruke sata-kontrollere i pci og pci-e slottene så jeg får plass til mange disker.

Har kikket på NAS, men det blir for dyrt.

Noen som har forslag?

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har alle ATX hovedkort samme omtrent samme sum av PCI og PCIe porter. Om porten er PCIe x1, PCIe x4, PCIe x16/x8 spiller ingen rolle om du skal bruke rimelige PCIe x1 kontrollerkort. Vanlig er 3 + 3, noen også 3 + 4/4 + 3. Så om man skulle ønske det er det intet problem å stappe in 5 - 6 Sata kontrollere med 4 kanaler hver, dvs 25 harddisker skulle ikke være noe problem (når vi tar med hovedkortet). 6 og 8 kanalers finnes også. Faktisk finner du hovedkort med 8 SATA også.

Ellers er Intelslot ikke mye til hjelp, er det 478, 775, 1366 eller hva?

Og hva er mange disker? 5, 10, 15? Skal det kjøres raid? Hvilket OS?

Du synes NAS blir for dyrt. Om du må kjøpe skikkelige kontrollere, kabinett etc kan fort en server bli like dyr. Mange harddisker krever også kabinett av størrelse. Fordelen er noe mer fleksibilitet, og det er klart rimeligere for et 4 - 8 diskers oppsett, da man kan klare seg med kontrolleren på hovedkort + en rimelig kontroller i tillegg.

Tror nok du skal spesifisere litt nærmere hva du egentlig er ute etter. Din nåværende spesifikasjon passer på ett hvert ATX hovedkort fra 500 - 2 500 kr.

Lenke til kommentar

Socket er 775.

Kun 2 disker skal kjøres i RAID 1. Resten er JBOD.

Kabinett skal jeg bygge selv.

Kontrollere og disker skal jeg kjøpe etterhvert, nå har jeg 7 disker og 2 raidkontrollere.

OS er windows 2003 server.

Hovedkortet skal være billigst mulig og med plass til mest mulig disker.

Lenke til kommentar

Et hvilket som helst ATX socket 775 hovedkort i prisklassen 500 - 700 kr vil jeg si. Summen av PCI og PCIe er som sagt 6 eller 7. Antall disker vi da avhenge av antall kanaler på kontrollerkorta.

Personlig hadde jeg nok hentet kortet i en helt annen prisklasse, f.eks SuperMicro

Linker til et rimelige ett, men er det muligheten for skikkelig med disker (dvs kunne bruke 8 kanals kontrollere) så er det PCI-x og PCIe x4 som er nøkkelen for å ha nok båndbredde. Dette er kortet for slike oppsett.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har en filserver med et Asus evolution x48. Dette har 4 pci-e x16 porter. I tillegg så har kortet èn pci-e x4 port. Dette kortet er nok for de fleste filserveroppsett. Skjeldent man trenger mere enn 2 heftige kontrollere. Egentlig trenger man jo bare èn kontroller, bare det har nok porter. En 16 porter er ofte nok, da ikkje mange kabinetter har plass til særlig mange flere disker.

Ellers så kan de fleste hovedkort brukes til filserver. Dette kommer jo ann på hva slags kontroller man skal ha da. Jeg anbefaler ikkje pci kontroller for å si det slik :p

Ellers kan jeg si at de fleste hovedkort har begrensning på 4 stk kontrollere på ett hovedkort grunnet minnebegrensninger i bios. Har sjekket dette selv. :grin:

Hadde 1 stk Adaptec 31205, 1 stk adaptec 31605, 1 stk lsi 3000 series 4port, og en Rocketraid 2300 kontroller på samme hovedkort. Måtte disable de 2 kontrollerene på hovedkortet for at alle disse 4 eksterne kontrollerene skulle fungere :)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Et hvilket som helst ATX socket 775 hovedkort i prisklassen 500 - 700 kr vil jeg si. Summen av PCI og PCIe er som sagt 6 eller 7. Antall disker vi da avhenge av antall kanaler på kontrollerkorta.

Personlig hadde jeg nok hentet kortet i en helt annen prisklasse, f.eks SuperMicro

Linker til et rimelige ett, men er det muligheten for skikkelig med disker (dvs kunne bruke 8 kanals kontrollere) så er det PCI-x og PCIe x4 som er nøkkelen for å ha nok båndbredde. Dette er kortet for slike oppsett.

Å kjøpe et x38 kort til langt over 2000kr (Pris eks mva: 1.969,00,-) er helt sinnsykt i en nusselig lite filserver til hjemmebruk.

Supermicro er veldig stabilt og flott, men det er sykt overpriset og egner seg ikkje til annet enn bedrifter som ikkje ser på pris. Ikkje ofte et standard merke hovedkort ikkje takler å stå på 24/7 med et par kontrollere på. Ville heller å ha spyttet i pengene i en skikkelig kvalitetskontroller istedenfor et svinedyrt supermicrokort. Men har man ikkje budsjett, så kan man jo bare kjøre på. Men har man budsjett, så er det waste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...