Gå til innhold

Tjene penger på valuta

Skribenten_

Anbefalte innlegg

En kompis av meg ringte meg her om dagen og fortalte at han ville se om han kunne tjene penger på valuta handel.

Altså kjøpe svake valutaer, selge dem når dem er sterke..og sikkert noe i den duren.

men det jeg lurer på, er dette en mulighet å tjene penger på, eller er det minimalt.

Er risikoen stor? Hva er fallgruvene og hva kan man oppnå av fortjeneste?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig er det mulighet å tjene på det, men det er en veldig langsiktig bedrivenhet. Valuttan endrere seg ikke drasktisk over dagen. Men kjøper du for 1 mill, og valuttan stiger med 0,5kr så har du jo 500 000 i fortjeneste ;)

P.S. hvordan det virker vet jeg ikke forresten.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig er det mulighet å tjene på det, men det er en veldig langsiktig bedrivenhet. Valuttan endrere seg ikke drasktisk over dagen. Men kjøper du for 1 mill, og valuttan stiger med 0,5kr så har du jo 500 000 i fortjeneste ;)

Tror du regnet litt fort her. kjøper du en valuta som koster 1 000 000 kr pr. enhet, har du tjent 50 øre. Kjøper du en valuta som koster 100 000 kr pr. enhet har du tjent 5 kr.

Det er vanskelig å tjene på valutatrading, og du trenger litt startkapital for å tjene inn det du taper i kurtasjer. Risikoen er lavere enn aksjer, da valutaer ikke er like volatilt og det er lett omsettlig. Men det er vanskelig å tjene penger på det når du ikke kan for mye om det. Men mulighetene er der. Du kan også tape en god del penger over tid. Sannsynligvis.

Lenke til kommentar

Tror du regnet litt fort her. kjøper du en valuta som koster 1 000 000 kr pr. enhet, har du tjent 50 øre. Kjøper du en valuta som koster 100 000 kr pr. enhet har du tjent 5 kr.

Det er vanskelig å tjene på valutatrading, og du trenger litt startkapital for å tjene inn det du taper i kurtasjer. Risikoen er lavere enn aksjer, da valutaer ikke er like volatilt og det er lett omsettlig. Men det er vanskelig å tjene penger på det når du ikke kan for mye om det. Men mulighetene er der. Du kan også tape en god del penger over tid. Sannsynligvis.

Mulig jeg var litt rask. Men tenkte at du kjøpte en valutta som du får 2 for 1kr. Hvis da valuttan endrer seg og det da er 1 for 1kr, har du da handlet for 1mil norske, da blir vel fortjesten 500 000? .. :/

PS: klar for helg! :p

Lenke til kommentar

Det viktigste man kan gjøre for å tjene penger på valuta er å se på historien.

Forholdet mellom 2 sterke valutaer er viktig....

For eksempel hvis den amerikanske dollaren er svak mot norke kroner må du se på grunnen.

Er det fordi kronen er usedvanlig sterk, fordi dollaren er uvanlig svak eller en kombinasjon.

Det er her andre valutaer kommer inn som "kontrollvalutaer"....

En vanlig valutainvestering for vanlig dødelige er valutalån.

Hadde du for eksempel for 2 år siden tatt opp huslånet ditt i islandske kroner hadde du nesten i dag kunne betalt ned hele huset med noen får avdrag, det sier litt :)

Lenke til kommentar

Er forsåvidt mulig å drive kortsiktig valutahandel med tilstrekkelig gearing, men det er nesten ren 50/50 hvilken vei kursen svinger på en enkelt dag.

Lenke til kommentar
Aksjehandel og poker er òg nullsumspill, men det er allikevel folk som gjør gode penger på det. :)
Delvis feil. Aksjer gir utbytte, det betyr at selv om ingen tjener penger på å kjøpe og selge aksjer (at alle ender i 0) så vil likevel flertallet av investorene ha profitt i form av utbytte. Poker er også et nullsum spill ja, men jeg vil si det er mye verre på grunn av alle avgiftene som spill firmaene tar. Du skal være ganske god for å tjene på poker, og det er jo ganske høy risiko, delvis gambling.
Lenke til kommentar

Om du har mye penger (500 000 - 1 000 000 kr) bør vel det ikke være spesielt vanskelig å tjene litt, forutsatt at du kan være langsiktig. F.eks pundet er jo historisk sett veldig lavt i forhold til kronen nå (ca 9,8). Etter det jeg kan skjønne kommer det før eller siden til å stige igjen til et mer normalt nivå, med mindre noe katastrofalt skulle skje. Før eller siden vil si, enten måneder, år, tiår.

Endret av John-B
Lenke til kommentar

En god definisjon på nullsumsspill eller er en lukket sirkel hvor penger bytter hånd, mens det ikke kommer noe utenfra.

Aksjer fungerer på en annen måte. Der kommer penger inn når selskapet tjener penger, og dersom du eier en del av selskapet (i form av eiendeler: aksjer), tjener du på at selskapet tjener penger. Ergo vil gambling i aksjer over tid gi positiv avkastning.

De fleste former for gambling, foruten aksjer, gir negativ eller i beste utfall, null avkastning over tid om vi regner snittet av menneskene involvert.

Lenke til kommentar
Om du har mye penger (500 000 - 1 000 000 kr) bør vel det ikke være spesielt vanskelig å tjene litt, forutsatt at du kan være langsiktig. F.eks pundet er jo historisk sett veldig lavt i forhold til kronen nå (ca 9,8). Etter det jeg kan skjønne kommer det før eller siden til å stige igjen til et mer normalt nivå, med mindre noe katastrofalt skulle skje. Før eller siden vil si, enten måneder, år, tiår.

Hvis jeg ikke husker helt feil, så viser kursutviklingen mellom tyske mark og de fleste andre valutaer i de siste årene den fantes at det er veldig farlig å tro på noe slags "historisk normalverdi" ved valutahandel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Går det og kjøpe AUD med EURO ??

Slik at man kjøper EURO og så over til AUD fordi den er utrolig lav fortia.

Mister man kroner på denne måten siden man må kjøpe EURO ?

Endret av Slettet-1nDPpQXNWW
Lenke til kommentar
Går det og kjøpe AUD med EURO ??

Slik at man kjøper EURO og så over til AUD fordi den er utrolig lav fortia.

Mister man kroner på denne måten siden man må kjøpe EURO ?

Ja, det kan du. Valuta handles fra en valuta konto som normalt er satt i Yen, Dollar, Euro eller Franc. En eller gang må du veksle fra NOK til den valuta du vil ha. Men du kan sikre deg mot den valuta risikoen ved å ta en hedge posisjon mot NOK.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...