dritnavn Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 I rom 3 er det montert en 3-fase ovn påstemplet 230V, 9,5 KW. Kabelen som forsyner ovnen er lagt i jord, (+20 grader) og kommer opp i rom 1 hvor den delvis er lagt i rør og delvis på trevegg fram til perforert kabelbro. i rom 1 kan temperaturen komme opp i +40 grader. Derfra går kabelen sammen med en annen flerlederkabel gjennom en vegg og inn i rom 2. Maksimal temperatur her er +30 grader. Rom 3 er et produksjonslokale. Kabelen er fast tilkoblet varmeovnen, fra kabelbroen og ned til ivnen går kabelen i rør i termisk isolert vegg av byggtekniske årsaker. i området rundt ovnen kan det være en temperatur rundt +50 grader. På kabelbroen er kablene lagt med en kabeldiameters avstand fra hverandre. Lengden på kabelen er 25 meter. 1. Nevn de forskjellige forlegningsmåtene du finner denne kabelen har. 2. Velg minste kabeltverrsnitt og sikringsstørrelse for denne kabelen som kan tillates etter NEK 400. husk at du skal dokumentere valget ditt. Trenger svar på disse 2, tror jeg har alle på oppgave 1, men oppgave 2 finner jeg ikke ut av Lenke til kommentar
V_B Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Hei. Nå har jeg hverken NEK eller FEL foran meg så har dårlig med tabeller, men du beregner alltid faktorene ut ifra "værste tilfellet" Oppgave 2 så ser du at kabelen går igjennom ett rom med 50 grader, da velger du det på omgivelsefaktoren. Når det kommer til samtidighetsfaktor så vet du at du skal legge den på en kabelbro i et industrianlegg. Da sier det seg selv at den enten ligger en del kabler, eller kommer til å komme kabler på denne broen i fremtiden. Du tar dermed den høyeste faktoren (husker ikke hva tallet er) og bruker denne, og begrunner med at det enten er mange kabler, eller at muligheten for at det kommer til å bli mange kabler rundt den kabelen du skal legge nå, så dermed kompanserer du for det. -lagt i rør -trevegg (luft) -perforert kabelbro -termisk isolert vegg Nå tror jeg du har den informasjonen du trenger for å fullføre oppgaven. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå