supastar Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Hei Jeg og min kjære har nettopp overtatt et hus fra 1975. Huset er meget fint men dreneringen er ikke helt bra og skal byttes før vinteren. I kjelleren har vi målt fukt i alle gulvene for uten om et hvor det er støpt ned plast. Store deler av kjelleren er uinnredet og fukten er ikke et stort problem da gulvet får puste. (litt "kjellerlukt") Men.. Vi har oppdaget et problem i kjellerstuen som er innredet og åpen opp mot 1.etg. Gulvet er blitt lagt helt uten lufting og med papp nederst mot betonggulv deretter blitt "seglet" igjen med laminat. (Bronsje vinner - NM i amatør gulv) Det har vært varmekabler i gulvet tidligere men disse har ikke fungert de siste 5 årene i allefall. Pappen som har ligget inneklemt under laminaten har virkelig fått kost seg de siste årene for å si det slik. -Jeg har fjernet gulvet og skrapet det for papprester. -Skrubbet gulvet 3 ganger med klorblanding. -Sprayet gulvet to ganger med et dessinfiserende middel mot mugg og råteskader. -Hele huset er så vasket to ganger med 5% klorblanding pga lukt. Under denne prosessen er det blitt luftet godt. Det var to varmekabler som lå i gulvet fra før. Sannsynligvis en med liten effekt, en med større effekt med en trepunkts bryter. En av kablene var brudd på og hadde en saftig jordingsfeil. Den andre fungerte og er blitt slått på. Sannsyligvis den med liten effekt for gulvet er bare halv-lunken. Nå er jeg usikker på va jeg skal gjøre videre. Det lukter fortsatt mugg i huset. Lurer på om muggen sitter i selve betongen..? Veggene er heldigvis ikke skadet. De har fått lufting i overgang gulv-vegg og laminat gulvet har begrenset skadene. Er det noen som har tips på hva jeg kan gjøre videre nå for å få bukt på problemet? Jeg har pønsket meg frem til to mulige alternativer. 1.Male gulvet, beholde eksisterende varmekabler, vorteplast, lekter, nytt gulv med ventilerte gulvlister,. 2. Støpe ned plast i gulvet, støpe ned nye varmekabler, vorteplast, lekter, nytt gulv med ventilerte gulvlister. Lenke til kommentar
Ansats Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Det første som du må gjøre det er å fixe dreneringen.Jeg ville ikke gjort noe før den er i orden.Muggsopp kommer vel av fukt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå