Fredrik. Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Hei. Skal melde meg opp i norsk sidemål og bokmål skriftlig(Reform 94), og sendte derfor en mail til Oslo voksenopplæring og spørte om jeg ville få noe info om hva som forventes av kunnskaper, evt hvilke bøker jeg trenger å pugge i etter jeg melder meg opp. Fikk da i svar om at som privatist skal jeg finne ut av dette selv. Forsåvidt greit nok det, men lurer på om noen her på forumet har gått opp til norsk skriftlig iløpet av de siste årene, som kanskje kan hjelpe meg litt på vei? Eller om det er noen andre som har noe kunnskap om dette? Lenke til kommentar
mosleth Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Pensum er stort sett norsk/europeisk språkhistorie. Nasjonalromantikk, barokken, tidsepokar, språkstriden, dialekter, kjende diktarar osv. På munnleg eksamen vil pensummet vera veldig sentralt, men på dei skriftlege kan du velja ei analyseoppgåve/kåserioppgåve osv som ikkje nødvendigvis treng stor kunnskap men heller meir "fri dikting" (alle oppgåvene vil framleis vera knytta til pensum). Dei skriftlege eksamenane er alltid dei same over heile landet og har som regel 6 alternative oppgåver. Du kan finne tidlegare gitte eksamenar på udir.no. Lenke til kommentar
Fredrik. Skrevet 5. september 2009 Forfatter Del Skrevet 5. september 2009 Tusen takk for svar mosleth. Så til den skriftlige eksamen (som jeg skal ta) bør jeg ikke konsentrere meg om å kunne hele pensumet, men heller kanskje bruke noe tid på det mest sentrale som de mest kjente tidsepokene/forfatterene? Da får jeg kanskje også litt tid til å friske opp nynorsk kunnskapene mine også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå