Gå til innhold

Acer Aspire 5935g tråden!


Thel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Link til GT240M drivere:

 

Win7/Vista 64 bits drivere:

http://www.nvidia.com/object/notebook_winv...86.81_whql.html

Win7/Vista 32 bits drivere:

http://www.nvidia.com/object/notebook_winv...86.81_whql.html

Hmmm, kan ikke se at GT240M ligger i "Supported Products" listen for ovennevnte linker.

 

Når jeg kjører det driver test programmet fra NVidia så sier den: "The manufacturer of this system requires that you download the driver for your GPU from their support site."

 

"The GeForce M series and GeForce Go series notebook GPUs use drivers that have been customized by the notebook manufacturers to support hot key functions, power management functions, lid close and suspend/resume behavior. NVIDIA has worked with some notebook manufacturers to provide notebook-specific driver updates, however, most notebook driver updates must come from the notebook manufacturer. Additionally, the desktop GeForce graphics drivers will not install on Geforce M series and Quadro M series notebook GPU's."

 

Utfra dette ser det ut til at fremtidige drivere må hentes fra Acer...

Endret av George
Lenke til kommentar

name='Mr.Locke' post='14415952' date='26/09-2009 : 16:42']

PS: Det står heller ingen steder hos Acer "Vi leverer med et gt240M GPU kort som er begrenset til 405/327 mhz istedet for originale 550/770 mhz slik at man får tregere grafikkopplevelse enn hva kortet er laget for".. (Gjelder XP, har ikke målt i Vista/Win7 ennå).

 

I Vista er frekvensen 550/770. Men frekvensen synker når man ikke driver med noe, en slags standby. Målt i Gpu- Z

 

 

 

Hvordan er vista experience indexen på Acer Aspire 5935G modellen (NVIDIA GeForce GT 240M, Core 2 Duo T6500) som selges til 8000 kr på MPX/Komplett? Er det 8 cellers batteri på denne pc'n?

 

Den har 8 cellers batteri. Let i sidene her, og da vil du finne en post av meg med alle Scorene i Vista's ytelses indeks

Endret av Lachesis
Lenke til kommentar
I Vista er frekvensen 550/770. Men frekvensen synker når man ikke driver med noe, en slags standby. Målt i Gpu- Z

 

Ja reinstallerte Vista nå for å bekrefte. Da er det skuffende/sørgelig å måtte si at enten så er det Acer, eller Nvidia som driver "lureri" hva angår hastighet, sikkert for å tvinge folk over fra XP. Dvs det er ikke en teknisk begrensning men antageligvis en driverbegrensning som ikke vil gå høyere enn 405/327 i XP, slik at høyeste hastighet er forbeholdt Vista/Win7. Kommer til å sende inn klage på det, spesielt hvis de har programmert det slik med hensikt.

 

Elendig gjort mot sluttbrukere IMO.

 

Har lekt litt med et program som heter GDI++ for å tvinge vekk all cleartype i Vista/Win7, er på japansk så vanskelig å tweake/stille inn, men begynner å nærme meg et bra resultat. Da kan jeg i så fall gå over til Vista/Win7 uten alt for mye sorgen. (hater Cleartype intenst).

Lenke til kommentar
Så lenge du har den på high performance i power options, skal ikke noe slikt skje. Unntatt om laptopen blir så varm når du spiller at den nedklokker seg selv for å unngå skade.

 

Hvilke temperaturer har du når dette skjer? Last ned HWMonitor å la det kjøre i bakgrunnen når du spiller.

 

Temp på gpu ligger oppimot 70 grader. Men tror jg vet hva årsaken kan være. Strømmen på kaserna her er ikke stabil.. når den "glimter" mens pcen står og lader slår pcen seg over på strømsparer og da slår også 3d kortet seg av :/ hvordan kan jg stille slik at dette ikke skjer? At pcen fortsatt kjører på GT240M når den også står i strømsparende?

Lenke til kommentar

Noen andre som har erfaringer md at grafikk kortet slår seg av når dere gamer? Kortet blir 70grader også slår dt seg av.. tror dette er årsaken, også må jg stoppe spiller for å slå dt på igjen :s dette skjer alt fra 10min til 2timer.. spiller call of duty 4 på bra grtafikk..

Lenke til kommentar
QUOTE(RevelleR @ 27/09-2009 : 20:16)

Hvordan er vista experience indexen på Acer Aspire 5935G modellen (NVIDIA GeForce GT 240M, Core 2 Duo T6500) som selges til 8000 kr på MPX/Komplett? Er det 8 cellers batteri på denne pc'n?

 

5.1 som laveste detaljscore, 5.9 på grafikken.

5.1?

Win 7 32bit gir meg:

CPU: 5.6

RAM: 5.5

Graphics: 6.4

Gaming Graphics:6.4

Hard disk: 5.8

Endret av Neliel
Lenke til kommentar
Noen andre som har erfaringer md at grafikk kortet slår seg av når dere gamer? Kortet blir 70grader også slår dt seg av.. tror dette er årsaken, også må jg stoppe spiller for å slå dt på igjen :s dette skjer alt fra 10min til 2timer.. spiller call of duty 4 på bra grtafikk..

 

70 grader er ikke årsaken. Har du prøvd det jeg sa?

 

Skjermkortet slår seg ikke av, det klokker seg ned.

 

Prøv en annen driver.

Lenke til kommentar
skal bare si at mitt ATI 4870x2 ikke viser riktige hastigheter samma hva slags prog som blir brukt untatt ATI sitt prog ;-)

og uansett skal man aldri stole blindt på 3 parts programmer :-)

 

Klar over det, men her er det snakk om at det samme programmet viser noe annet/riktig i Vista/Win7, og viser riktig (men lavere i XP), altså det er snakk om reell nedklokking i XP-driverne. Jeg vet med 100% sikkerhet at GPU-Z viser korrekt av 2 årsaker: 1: Alle benchmarks gir mye lavere score i XP, og 2: Jeg ser at FPS er langt lavere i XP på alle spill, uansett hva slags driverversjon og instillinger jeg har brukt.

 

Konklusjonen er enkel: Maskinen er elendig i XP, driverne er dårlige for kortet, om det er Acer eller Nvidia som kan gjøre noe med det gjenstår å se, men skulle tro at Nvidia allerede har drivere til XP for gt 240m som lar det klokkes til fabrikkinstillingenes topphastighet, så jeg lurer på om det er Acer som tullballer med noe sperringer i BIOS ved XP-deteksjon for å "beskytte" sluttbruker mot overoppheting eller andre tulleårsaker.

 

Og som nevnt tidligere virker ikke Hibernate/Standby i XP i det hele tatt når man har "Discrete" valgt i BIOS som grafikkkort. Det blir litt som en MAC (no offence) bare i XP, god hardware, men et hav av usakelige / unødvendige software-begrensninger for den hardwaren.

Lenke til kommentar

Testet et par nye drivere, Nvidia Forceware versjon 186.24 fungerer i XP med hibernate/dvalemodus. Fungerer fortsatt ikke med Standby, men bruker alltid dvalemodus uansett, som er ekstremt rask med denne maskinen (bruker 3 sekunder på å gå inn / ut av dvalemodus).

 

Klokkehastighet på GPU fortsatt sperret med denne driveren også, googlet overalt på nett for å finne noe om det, men ingenting. Må nok snakke med Nvidia/Acer.

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar
Ok. Men la oss si at jeg overhode ikke har bruk for blu ray. Hvilken skal jeg går for da?

 

Blir det denne?

 

stemmer.

 

Eneste grunnen til at jeg kjøpte med Bluray var for å kunne rippe ned BR-filmer til fremtidig bruk/lagring.

 

 

 

Ehm ett spørsmål! Blir ikke oppløsningen en liten showstopper? Jeg bare lurer.... Jeg skal spille left 4 dead osv men jeg lurer på om Oppløsningen er lit i laveste grad

 

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Ehm ett spørsmål! Blir ikke oppløsningen en liten showstopper? Jeg bare lurer.... Jeg skal spille left 4 dead osv men jeg lurer på om Oppløsningen er lit i laveste grad

 

 

Takker for svar

 

Du kan jo alltids koble maskinen opp mot en ekstern skjerm hvis du vil ha høyere oppløsning enn native.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...