Gå til innhold

Acer Aspire 5935g tråden!


Thel

Anbefalte innlegg

Sett den til kun dedicated/discrete Graphics i BIOS før du installerer Nvidia driverne. Bruk driverversjonen/linken ovenfor, den skal funke umodifisert (XP versjonen gjør i hvertfall det. 186.13 tror jeg). Grafikkkortet til Nvidia bruker så lite strøm og er så stillegående (stillegående som i helt stille) under normal drift i Windows at Intel-grafikkdelen er "egentlig" bortkastet (etter min mening).

 

Takker!

Der var løsningen. Fikk ikke installert nvidiadriverene så lenge Intel chipset graphics overstyrte. Endelig er mange timers grynt og grubling over, og håret kan endelig slappe av :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann.

 

Hadde samme problemet som mange av dere med Win 7 (64bit for min del) og G240M-kortet.

Endte opp med å måtte installere Win 7 32bit, installere vista driverne som var på Acer sin support side, 186.xx tror eg (de som var på laptopvideo2go ga meg svart skjerm.)

deretter restarte, og bytte til discrete i BIOS (Ga svart skjerm før jeg installerte desse driverne.) og så funka det. (men den lasta inn drivere på alle enheter i maskinen på nytt av en eller annen grunn)

 

Er det forresten noe andre som kan se vertikale linjer mellom hvær 3-5 piksel fra normal avstand til skjermen?(som regel ved halvmørke farger)

Ser man nøyere etter ser man at det ikke er noe større mellomrom mellom nevnte piksler enn andre, men blir tydelig når man kommer lengre bort fra skjermen (20cm+)?

 

btw, fikk rundt 11500 i 3dmark05

Endret av Neliel
Lenke til kommentar

Noen som kjører XP på denne? Av en eller annen grunn aktiveres aldri 3D performance modus (bruker GPU-Z til klokkemåling). Så GPU går aldri over 405/327 Mhz, og jeg får bare 4089 i 3DMark06. Prøvd med alle slags drivere, prøvd alle overklokkingsprogrammer men den lar seg ikke rikke på, prøvd å skru av powermizer, ingenting hjelper.

 

Noen synspunkter / teorier om dette ville vært til stor hjelp. Fint hvis alle kan laste ned GPU-Z (google) og måle sin Nvidia 240M GPU på denne maskinen for å sammenligne (Også dere som bruker Vista / WIN7) så man kan evt. finne ut om det er XP sin skyld eller om det er en hard-cap / OEM-cap fra Acer sin side (i såfall blir jeg sint..)

Lenke til kommentar

Har 5935g m/GT 240M og kjører Win7 32bit.

 

Lurer på etpar ting...

 

Har ikke GT 240M eget 1gb minne tilgjengelig eller spiser den av den totale installerte minne på 4gb ?

 

Det står også noe på en klistre lapp "Up to 2254MB TurboCache". Så hvordan kan jeg kontrollere det, evnt slå det av ? Prøvde å google på turbocache men det kom bare treff på noen gamle nvidia kort.

 

Under System i Win7, så står det:

Installert Minne: 4,00GB (2,43 GB kan brukes)

 

Jeg hadde forventet at mer enn 2,43 GB av de totale 4GB kunne brukes... er klar over at det skal finnes en begrensning på 32bit OS som gjør at den ikke klarer å bruke alle 4GB... men bare 2,43GB ?

Endret av George
Lenke til kommentar

Jeg kjører W7 64bit på laptopen min og har gjort det i to uker nå, den har kjørt på Intel skjermkortet med bedriten ytelse uten at jeg har visst hvorfor. Jeg gikk inn hit, registrerte meg, og fant denne threaden. Tusen takk for at jeg nå vet hva feilen var.

 

Når det er sagt, er det ikke helt lett å fikse problemet. De linkene til laptopvideo2go fungerer ikke, men jegh ar nå funnet en driver som skal fungere. Jeg har prøvd å slå over på Discrete graphics i BIOS, men da blir skjermen svart. Dette var før jeg installerte driverne fra laptopvideo2go, som jeg nå laster ned (tar smertefullt lang tid :( ). Jeg håper på at dette løser problemet, vil komme med oppdateringer senere på det.

 

Ellers er jeg veldig fornøyd med maskinen. Det er et par småting, som at lyden ikke er den beste(funker bra med headset) og at bryteren for trådløst nett er veldig følsom og litt for nærme tastaturet. Men de positive sidene gjør opp for det. Skjermen er klar og fin, maskinen har en herlig finish med en god kvalitetsfølelse, tastaturet er helt konge med de beste kanppene jeg har sett på en laptop. jeg skulle gjerne ha skrytt mer av maskinen, men nå er driverne straks lastet ned, og jeg er utålmodig.

 

Asbjørn

 

[EDIT]

Viser seg at det ikke går ann å installere driverne fordi at installasjonsprogrammet ikke finner GT240M kortet, men når jeg kjører i discrete-modus så kan jeg ikke boote Windows i det hele tatt - bare svart skjerm. Noen som har noen løsning?

 

Asbjørn

Endret av asbjoernt
Lenke til kommentar
Har 5935g m/GT 240M og kjører Win7 32bit.

 

Lurer på etpar ting...

 

Har ikke GT 240M eget 1gb minne tilgjengelig eller spiser den av den totale installerte minne på 4gb ?

 

Det står også noe på en klistre lapp "Up to 2254MB TurboCache". Så hvordan kan jeg kontrollere det, evnt slå det av ? Prøvde å google på turbocache men det kom bare treff på noen gamle nvidia kort.

 

Under System i Win7, så står det:

Installert Minne: 4,00GB (2,43 GB kan brukes)

 

Jeg hadde forventet at mer enn 2,43 GB av de totale 4GB kunne brukes... er klar over at det skal finnes en begrensning på 32bit OS som gjør at den ikke klarer å bruke alle 4GB... men bare 2,43GB ?

 

Du har 4GB Ram, og 1GB skermkort. men Windows vil gi litt ekstra av rammen til å bruke som skjermkort, f.eks. 512MB. Det gir deg 3.5GB med Ram og 1.5GB skjermkort. når man da legger inn en total øvre grense på 3.5GB (mener bestemt at det er det det er) så viser den 2,43GB som ram, og resten 1 - 1.5GB er skjermkort og vises ikke her. Jeg vil anbefale å kjøre 64 på denne maskinen, funker fjell for meg. (har det skjermkort problemet med W7, men det er ikke noe problem i Vista)

 

Asbjørn

Endret av asbjoernt
Lenke til kommentar
Viser seg at det ikke går ann å installere driverne fordi at installasjonsprogrammet ikke finner GT240M kortet, men når jeg kjører i discrete-modus så kan jeg ikke boote Windows i det hele tatt - bare svart skjerm. Noen som har noen løsning?

 

hadde samme problemet, kjører 32bit mens jeg venter på drivere, sendte en mail til acer support ang 64bit drivere, men har ikke fått svar enda.

 

ingen andre som har de linjene på skjermen?

Lenke til kommentar
Har 5935g m/GT 240M og kjører Win7 32bit.

 

Har ikke GT 240M eget 1gb minne tilgjengelig eller spiser den av den totale installerte minne på 4gb ?

 

Under System i Win7, så står det:

Installert Minne: 4,00GB (2,43 GB kan brukes)

 

Jeg hadde forventet at mer enn 2,43 GB av de totale 4GB kunne brukes... er klar over at det skal finnes en begrensning på 32bit OS som gjør at den ikke klarer å bruke alle 4GB... men bare 2,43GB ?

Du har 4GB Ram, og 1GB skermkort. men Windows vil gi litt ekstra av rammen til å bruke som skjermkort, f.eks. 512MB. Det gir deg 3.5GB med Ram og 1.5GB skjermkort. når man da legger inn en total øvre grense på 3.5GB (mener bestemt at det er det det er) så viser den 2,43GB som ram, og resten 1 - 1.5GB er skjermkort og vises ikke her. Jeg vil anbefale å kjøre 64 på denne maskinen, funker fjell for meg. (har det skjermkort problemet med W7, men det er ikke noe problem i Vista)

 

Asbjørn

Så du har tilgjengelig alle 4 GB minne siden du kjører 64bit? Eller vil skjermkortet forsatt bruke av de 4 GB selv under 64 bit ?

 

Jeg fant denne artikkelen (KB929605) hos Microsoft, og der snakker de noe om at det også er avhengig av chipsettet ?

Så derfor ble jeg litt usikker på om det ble så mye bedre med 64bit.

 

Takk for hjelpa så langt... :-)

Lenke til kommentar
Så du har tilgjengelig alle 4 GB minne siden du kjører 64bit? Eller vil skjermkortet forsatt bruke av de 4 GB selv under 64 bit ?

 

Begrensingen er at ved 32bit så klarer ikke OS'et å utnytte mer enn 4gb minne og når grafikkkortet har 1gb minne så har OS'et 1gb mindre å bruke, i tillegg er det noen reservasjoner for andre enheter, om eg husker riktig.

ved 64bit får du ikke det problemet.

Endret av Neliel
Lenke til kommentar
Begrensingen er at ved 32bit så klarer ikke OS'et å utnytte mer enn 4gb minne og når grafikkkortet har 1gb minne så har OS'et 1gb mindre å bruke, i tillegg er det noen reservasjoner for andre enheter, om eg husker riktig.

ved 64bit får du ikke det problemet.

Ok, da er det som vises riktig ihvertfall. Tenkte kanskje det var noe feil siden det var litt styr å få lurt inn driverne til NVidia kortet i Win7... da får jeg teste litt med 64bit.

 

Takk for hjelpa... :)

Lenke til kommentar
Viser seg at det ikke går ann å installere driverne fordi at installasjonsprogrammet ikke finner GT240M kortet, men når jeg kjører i discrete-modus så kan jeg ikke boote Windows i det hele tatt - bare svart skjerm. Noen som har noen løsning?

 

hadde samme problemet, kjører 32bit mens jeg venter på drivere, sendte en mail til acer support ang 64bit drivere, men har ikke fått svar enda.

 

ingen andre som har de linjene på skjermen?

 

Det er en meget motvillig Asbjørn som nå legger inn 32bit W7 på maskinen sin, men det er verdt å miste litt ram for å få skjermkortet.

 

Kan da også se om jeg får de linjene på skjermen.

 

Og så er det et annet problem, det er ikke alltid Windows har klart å bruke DVD-rommen. Den ligger under min datamaskin, men når jeg trykker på den så fryser vinduet og etter et par minutter er den borte. Feilen er bare en gang i blant, og det er en stund siden sist (heldigvis), men det varte 5 dager på det lengste. Det så ut til å begynne/slutte å fungere mellom hver gang jeg var hjemme og i militæret, og det kan rett og slett hende at den har fått en støyt under frakt fram og tilbake, men nå har det altså vært bra en drøy ukes tid. Noen andre med samme problem?

 

[EDIT]

Har å installert 32bit Windows 7, og skjermkortet fungerer som det skal, kjører i Discrete/dedikert modus.

 

Men nå er DVD-rommen borte igjen, selv om den akkurat fungerte til å installere Windows 7 :/

Endret av asbjoernt
Lenke til kommentar
Men nå er DVD-rommen borte igjen, selv om den akkurat fungerte til å installere Windows 7 :/

 

Høres veldig ut som et fysisk problem, veldig sannsynelig at dvd-drivebay / slotten ikke er satt inn ordentlig eller at kontaktflatene ikke er ordentlig festet internt. Jeg mistenker at det er et problem som tar 5 sekunder å løse uten spesialinstrumenter hvis man kommer til festet på drivebay-slotten. Hvor komplisert maskinen er å skru opp for å komme seg dit derimot vet jeg ikke, noen maskiner trenger man ikke å skru i det hele tatt, dvs. en direkte klikklås for å dra ut hele dvd-slotten, mens på andre idiot-løsninger må man skru av hele coveret på maskinen for å komme til.

 

I ditt tilfelle ville jeg prøvd å komme til dvd-drevet/slotten på egen hånd og satt den på plass ordentlig i stedet for å levere inn til Acer-support/butikken du kjøpte den, noe som kan ta mange uker bare for en enkel 5-sekunders operasjon. I motsetning til hva et par andre på forumet har å si om Acer, så er de så og si umulige hva angår support, man får sjeldent og sent svar av dem, de er dårlige på å følge opp, og er verdenskjent på alle slags forumer for å være elendige på tilbakemelding og support (noe jeg selv har opplevd med dem utallige ganger.)

 

Bare se på denne maskinen som eksempel. De lager fantastisk maskinvare, men på et par basiske enkle områder feiler de totalt. Maskinen er f.eks veldig bra på det meste, men drivere til grafikkkort og webkamera roter de veldig med. På mange konfigurasjoner av maskinen leveres det ikke drivere som faktisk fungerer på webkameraet i Vista-installasjonen som følger med. XP støtter ikke maskinen Hibernate/Standby i det hele tatt hvis man velger discrete GPU i bios, så man kan glemme helt hibernate/standby i XP med denne maskinen foreløpig, noe som er grunnet dårlig ACPI-programmering av BIOS.

 

Det står ingen steder "Denne maskinen takler ikke XP", så sånn sett er det dårlig forberedelse av Acer å gi ut en maskin som ikke holder mål. Man blir da tvunget til å jobbe på en måte som er 10 år tilbake i tid uten hibernate/standby hvis man vil ha XP. Enten det eller så er man tvunget til å bruke Vista/Win7 og dermed tvunget til å leve med uklare fonter (cleartype) resten av sine dager, noe som er helt forferdelig å se på i 1366x768. Hadde det vært 1920x1200 f.eks ville det ikke hatt så mye å si for da er til og med cleartype til å leve med.

 

Jeg sitter for tiden å forbereder et langt brev til både Acer, Nvidia og BIOS-produsenten for å få rettet opp i BIOS-bugsene, forhåpentligvis uten at de ødelegger noe annet som fungerer i prosessen (som f.eks å tukle med vifte-styringen, noe Acer til tider har gjort ved nyere BIOS-oppgraderinger på maskiner som i utgangspunktet har hatt perfekt viftestyring.)

 

PS: Det står heller ingen steder hos Acer "Vi leverer med et gt240M GPU kort som er begrenset til 405/327 mhz istedet for originale 550/770 mhz slik at man får tregere grafikkopplevelse enn hva kortet er laget for".. (Gjelder XP, har ikke målt i Vista/Win7 ennå).

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar
Men nå er DVD-rommen borte igjen, selv om den akkurat fungerte til å installere Windows 7 :/

 

Høres veldig ut som et fysisk problem, veldig sannsynelig at dvd-drivebay / slotten ikke er satt inn ordentlig eller at kontaktflatene ikke er ordentlig festet internt. Jeg mistenker at det er et problem som tar 5 sekunder å løse uten spesialinstrumenter hvis man kommer til festet på drivebay-slotten. Hvor komplisert maskinen er å skru opp for å komme seg dit derimot vet jeg ikke, noen maskiner trenger man ikke å skru i det hele tatt, dvs. en direkte klikklås for å dra ut hele dvd-slotten, mens på andre idiot-løsninger må man skru av hele coveret på maskinen for å komme til.

 

Har ikke hatt stor tid til å se på DVD-rom festet enda, men har gått data og elektronikk på skolen og har en del trening i å fikse maskinvarefeil selv og har godt med verktøy for jobben. Har bare ikke hatt god tid til å fikse det pga. en litt travel hverdag.

 

 

Kjempebra at noen tar initiativ til å kontakte dem angående problemene. Det med skjermkortet bør de virkelig få fikset snart i 64-bit ettersom W7 snart slipper på markedet, kjedelig å kjøre 32-bit og miste halvannen gig ram over en fillefeil.

 

Det med at teksten er uklar har ikke jeg lagt noe merke til, og forsvaret sier at jeg har godt syn, kanskje jeg er heldig?

 

Asbjørn

Lenke til kommentar

er ikke Acer som har ansvaret for og fikse drivere til nVidia grafikkorte... det er nVidia som har ansvaret.. Acer bare bestemmer som om de gidder og legge det ut :-)

 

Link til GT240M drivere:

 

Win7/Vista 64 bits drivere:

http://www.nvidia.com/object/notebook_winv...86.81_whql.html

Win7/Vista 32 bits drivere:

http://www.nvidia.com/object/notebook_winv...86.81_whql.html

 

(PS: nVidia lover at nye drivere for laptoper skal komme ut hver 3 månde :-) )

Lenke til kommentar
er ikke Acer som har ansvaret for og fikse drivere til nVidia grafikkorte... det er nVidia som har ansvaret.. Acer bare bestemmer som om de gidder og legge det ut :-)

 

Link til GT240M drivere:

 

Win7/Vista 64 bits drivere:

http://www.nvidia.com/object/notebook_winv...86.81_whql.html

Win7/Vista 32 bits drivere:

http://www.nvidia.com/object/notebook_winv...86.81_whql.html

 

(PS: nVidia lover at nye drivere for laptoper skal komme ut hver 3 månde :-) )

 

Det er sant som du sier, men jeg har prøvd disse driverne også. Ingenting har fungert for meg i 64-bit :(

 

Jeg får vel bare vente å se, 32-bit fungerer jo tross alt fint det og.

 

Asbjørn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...