Gå til innhold

Acer Aspire 5935g tråden!


Thel

Anbefalte innlegg

Lite aktivitet i denne tråden for tiden. Noen som har den som kan anbefale den litt? PC-en jeg sitter på nå bråker noe helt forferdelig, i tillegg til å være utdatert på skjermkort etc. Vurderer en ny pc, og da hadde det vært greit å fått litt anbefalinger på denne pc-en jeg har mest lyst på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er svært fornøyd med min, og den er absolutt å anbefale framfor 5739 som er rimelig lik spesifikasjonsmessig. Det har dog kommet en ny acer-modell på banen som gir svært mye for pengene, 5738. Men ser ut til at denne har samme chassis som 5739, og da er jeg redd for at denne også har samme problem som jeg hadde på to 5739 modeller, ulyd i mini-jack-utgangen.

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg har nettopp kjøpt meg denne datamaskinen, min første laptop. Jeg må innrømme at jeg suger på data. Da jeg var 8 år i 88 var jeg en konge på Amstrad 64, og det var typen med grønnskjerm og kassett; ikke luksustypen med fargeskjerm og diskettstasjon. Jeg falt mer eller mindre av lasset etter 486 og pentium 90. Nå er kunnskapen nullet ut i det man plukker med seg med jobb-pc, og spill fra brødrenes data. Ikke helt grønn, men iallfall lysegrønn.

 

Dere skjønner kanskje at jeg trenger litt hjelp.

 

1. Blir det 64 bit av å kjøre windows upgrade? Fra denne tråden kan det forstås slik, men fra andre forum leser jeg at jeg får Windows 7 32 bit.

 

2. Trenger man 64 bit for å få fullt utbytte av maskinvaren? Jeg leser det slik at man ikke får brukt all ramen, samt at skjermkortet ikke kommer til sin fulle rett. Jeg leser dog i velkomstsenteret at jeg har 4 gb ram og NVIDA GT 240

 

3. Hvordan fjerner man den acer-programvaren? Hva skal man fjerne og hva skal man ikke fjerne. det som er nyttig kan jeg gjerne ha igjen. Det er da det som dere mener er nyttig. Jeg er som sagt lysegrønn på data.

 

Mål for PCn: Slutt med dama-> film, musikk og spill (og internettdating).

 

Jeg spør om mye og takker på forhånd dersom noen kan ta seg tid å svare.

Lenke til kommentar

1.

Du får windows 7.. tipper det er 32 bit..

 

2.

32 bit utnytter maks 3.2gig ram. (grafikkort ramen telles også ;-) )

Hvordan dette blir disponert er jeg egentlig ikke helt sikker på :-/

 

3.

Du fjerner den slik som du fjerner alt annent programmvare

(Acer eRecovery er vertfall en smart ting..)

Lenke til kommentar

Trenger virkelig hjelp!

 

Oppgraderte fra vista 32-bit til w7 32-bit igår. Alt gjekk knirkfritt helt til idag da jeg skulle oppdatere en "valgfri" oppdatering fra intel/nvidia om en driver. Da pc'n restarta ble oppløsningen meget lav og jeg kunne bare stille den litt opp. På enhetsbehandling stod det at nvidia driveren hadde en feil, kode 10. Jeg lastet ned denne oppdateren fra acer ( nvidia vga driver). Da pc'n restarta ble skjermen svart da windows-logoen forsvant. Jeg kunne høre at jeg logget inn da jeg drog fingen over fingeravtrykksleseren.

 

Hva er galt og hvordan kan jeg fikse dette?

Lenke til kommentar

Hallo.

 

Er det noen flere som har hatt problemer med å innstallere windows 7 med den oppgraderings-cden fra Acer? Jeg prøvde nemlig det før i dag, og alt gikk knirkefritt før jeg faktisk skulle gå inn på windows 7. Da kommer "windows starter" opp før alt plutselig går (og forblir) i svart...

Endret av Lundefugl
Lenke til kommentar

Har visst ikke husket å bestille den cden enda. Men antar problemet er som det tidligere har vært, driverene til grafikkortet for win7. Det du eventuelt kan gjøre er vel å gå inn i bios, skifte fra switchable til integrated graphics (eller noe lignende), så laste ned og innstallere de riktige skjermkortdriverene fra acer, og restarte->bios->switchable graphics.

 

PS! Jeg er riktignok usikker på om det går å innstallere skjermkortdriveren mens en kjører med integrated graphics fra bios, så ikke ta mitt ord for god fisk.

Lenke til kommentar
Har visst ikke husket å bestille den cden enda. Men antar problemet er som det tidligere har vært, driverene til grafikkortet for win7. Det du eventuelt kan gjøre er vel å gå inn i bios, skifte fra switchable til integrated graphics (eller noe lignende), så laste ned og innstallere de riktige skjermkortdriverene fra acer, og restarte->bios->switchable graphics.

 

PS! Jeg er riktignok usikker på om det går å innstallere skjermkortdriveren mens en kjører med integrated graphics fra bios, så ikke ta mitt ord for god fisk.

 

Takk for svar. Jeg satt og styrte med det i går, og til slutt ga jeg bare faen i å få med de gamle innstillingene og programmene. Da funket alt mye bedre gitt;)

 

Det jeg tror skjedde var at installeringa hang seg opp rett før den ble ferdig. Når jeg prøvde å gå inn på safe mode fikk jeg beskjed om at windows måtte bli ferdig installert før jeg kunne bruke safe mode, men når jeg prøvde vanlig ble alt bare svart. Prøvde jeg å starte installasjonen på nytt fikk jeg beskjed om at jeg måtte inn i og starte fra den gamle versjonen(vista) hvis jeg ville ta vare på gamle programmer og innstillinger. Der kom jeg heller ikke inn... Så jeg ga opp å ta vare på de. Kanskje en litt lettvint løsning, men jeg er ingen racer på data og nå sitter jeg faktisk på laptopen med windows 7 som operativsystem :thumbup:

Endret av Lundefugl
Lenke til kommentar
I spesifikasjonene til 5935g står det at maskinen har 1066 MHz RAM hastighet, men min RAM går bare i 800 MHz (har utgaven med T6600 prossesoren). Er det noen andre som har samme problemet, eller er det noe feil med min maskin.

 

Intel® Core™2 Duo Processor T6600 (2M Cache, 2.20 GHz, 800 MHz FSB

 

RAM hastighet settes som standard til FSB hastigheten til CPU, så fremt dette støttes av RAM. Du har en prosessor med 800MHz FSB, minnet vil også kjøre på 800MHz. Mulig det er noen instillinger i bios for å endre multiplieren til minnet, men jeg tviler.

 

Med andre ord - helt normalt.

Lenke til kommentar

Da jeg slo på pc'n i morgentimene så var skjermen mørk. Jeg kunne heller ikke endre lysstyrken, hverken på mobilitetssenter, strømalternativer eller hurtigtast. Noen som har opplevd det samme? (snakker om windows 7 altså).

 

Trur det kan ha noe å gjør med at jeg slo på pc'n uten lader i(?).

Lenke til kommentar
Da jeg slo på pc'n i morgentimene så var skjermen mørk. Jeg kunne heller ikke endre lysstyrken, hverken på mobilitetssenter, strømalternativer eller hurtigtast. Noen som har opplevd det samme? (snakker om windows 7 altså).

 

Trur det kan ha noe å gjør med at jeg slo på pc'n uten lader i(?).

 

Prøv å trykk FN+Piltast opp/ned, evt høyre/venstre og se om det fungerer for å justere lysstyrken på skjermen manuelt.

Endret av stonebro
Lenke til kommentar
Da jeg slo på pc'n i morgentimene så var skjermen mørk. Jeg kunne heller ikke endre lysstyrken, hverken på mobilitetssenter, strømalternativer eller hurtigtast. Noen som har opplevd det samme? (snakker om windows 7 altså).

 

Trur det kan ha noe å gjør med at jeg slo på pc'n uten lader i(?).

 

Prøv å trykk FN+Piltast opp/ned, evt høyre/venstre og se om det fungerer for å justere lysstyrken på skjermen manuelt.

 

Haha, har nok prøvd dette ja ;)

 

Lastet nettopp ned en oppdatering så funker fint nå :p

Endret av mingi
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte med 5739G for noen dager siden, dette er min første bærbar av nyere dato og jeg ble rett og slett skremt av hvor mye dritt de putter inn nå til dags. Hva i huleste skal man med all den programvaren? Jeg fjernet en hel masse jeg ALDRI kommer til å få bruk for. Halve skjermen var jo også dekt av toolbars når jeg åpnet IE for å laste ned Opera...

 

Hadde det bare fulgt med en clean installasjons DVD av Win 7!! Da vet jeg ihvertfall hva jeg skulle ha gjort :p

 

Har derfor også et spm: Hvis jeg når kjøper meg upgrade kit fra Home Premium til Ultimate. Vil jeg da få muligheten til å reinstallere og formatere hele PCen? Noen som har prøvd dette?

Endret av Iceman.
Lenke til kommentar

Øøøh .. fins det i det hele tatt oppgraderingsmulighet fra en Win7 versjon til en annen? Det var nytt for meg. I så fall skal Home Premium bumpes til Pro / Ultimate her også så snart jeg får den nye maskinen ..

 

Uansett, du kan selvsagt alltid formatere diskene og legge inn nytt, clean OS.

 

Man kan komme ganske nært det ved å systematisk fjerne all dritten som følger med - og her er nok Acer en skikkelig versting. Jeg nevner i fleng; Acer RecoveryCenter, Acer GridVista, Acer Performance Center, Acer SoundSomething, Acer Acer Acerer ...

 

Fjern alt det, bruk tools som CCleaner etc og prøv å luk bort det meste fra registry også.

 

Og fjern for guds skyld McAfee dersom det kommer auto-installert. En del ekstra bry med å få fjerna den møkka helt, men det går.

Endret av stonebro
Lenke til kommentar

Joda det er fullt mulig det. Microsoft partnere i norge har slike opplæringspakker. :) Expert, mpx osv.

 

Edit: Hmmm... Nå ble jeg usikker!

__________________________________________________________

 

Hehe... Fjernet stort sett alt fra Acer jeg ja... Det var MYE for å si det sånn. McAfee ble også fjernet ;) Og Avg free lagt inn.. Jeg brukte pcdecrapifier for å fjerne mesteparten. :)

Endret av Iceman.
Lenke til kommentar

Jeg har ikke vært aktiv i denne tråden på en stund, men leste den nå og så en del som lurte på om man kan oppgradere fra 32bit til 64bit. Det kan man ikke, da må man installere 64bit helt fra bunn av.

 

Da jeg kjøpte PCen kom den med 32bit, og de fleste leverandører leverer dessverre med dette. Jeg vet ikke hva det kommer av, men jeg har kjørt W7 64bit siden i våres (installerte W7RC den dagen den slapp) og har aldri hatt noen problemer som jeg ikke hadde i 32bit og 64bit Vista (prøvde begge). Det er ingen grunn til å beholde 32bit på en maskin som dette.

 

Når det gjelder programmer som følger med dataen fra forhandler så er dette noe av det verste jeg vet, og jeg har aldri kjørt en data med originalt OS. Da jeg fikk denne maskinen formaterte jeg og la inn W7 RC uten å starte opp Vista i det hele tatt, og vet egentlig ikke hva Acer mater dataene sine med.

 

Ellers er jeg veldig, veldig fornøyd med maskinen. WoW kjører som bare det, den drar GTA IV på high og kjører CoDMW2 med alt på fullt uten lag. Maskinen lager ingen støy i det hele tatt (og forsvaret ga meg full score på hørsel i sommer), men den blir litt varm. Etter et par timer med MW2 ligger skjermkortet på rundt 70 grader når den står på bordet.

 

I W7 RC 64bit lever dessverre DVDrommen sitt eget liv, og den fungerer eller ikke etter humør (eller andre uforklarlige fenomener). Vurderer å skaffe ordentlig W7 64bit, og håper at det løser problemet. Noen som vet?

 

Er det noe så er det bare å spørre, har sånn nogenlunde med datakunnskaper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...