Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Årssakssammenheng og påregnelighet

Pilkern

Anbefalte innlegg

Sitter med en oppgave som handler om erstatningsansvar.

Har kommet til drøftingen, hvor jeg nå skal ta for meg årsakssammenheng og påregnelighet, men har et lite problem med å forstå forskjellen mellom disse to?

Hvis jeg har forstått det rett:

Årsakssammendrag:

At det er et årsakssammenheng mellom skadevoldende handling og den skaden som oppstår.

Påregnelighet:

Skaden må være en nærliggende følge av handlingen.

Kunne noen forklare litt nærmere forskjellen, kanskje komme med et eksempel?

Sliter med å se hva som er forskjellen, for meg virker de nesten helt identiske.

Takker for svar!

Endret av Pilkern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med det er årsakssammenheng du henviser til?

Fra Jusleksikon (Jon Gisle)

adekvat årsakssammenheng, et av hovedvilkårene for at det skal foreligge erstatningsansvar.

Det må være en faktisk årsakssammenheng mellom den skadevoldende handlingen og skaden og årsakssammenhengen må være adekvat,

dvs. at den ikke må være så tilfeldig, atypisk og upåregnelig at det ikke er rimelig å pålegge erstatningsansvar.

Uavhengig av påregnelighet må det også være en viss nærhet i årsakssammenheng mellom handling og skaden, se f.eks. Rt. 1973 s.1268

påregnelighet, moment ved vurderinger av om en skadevolder skal pålegges erstatningsansvar.

Hvis skadevolderen ikke med rimelighet kunne regne med skaden som konsekvens av den skadevoldende handling, peker dette i retning av at han ikke holdes ansvarlig.

Jf.->adekvat årsakssamenheng.

Endret av Fin Skjorte
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Kravet til årsakssammenheng kan illustreres med betingelseslæren: som hovedregel kan si at det foreligger årsakssammenheng mellom (handling/unnlatelse) A og (skade) B, dersom B ikke ville inntruffet dersom A tenkes borte.

Kravet til adekvans (påregnelighet) er begrunnet i skadevolder ikke kan ha ansvar for ethvert tap som rent logisk er forårsaket av hans handlinger. Et klassisk eksempel: En kusk skal frakte noen passasjerer over vei B. Kusken sovner (uaktsomhet --> ansvarsgrunnlag) med den følge at hesten tar vei A, hvorpå passasjervognen treffes av lynet og passasjerene drepes. Hadde kusken ikke sovnet, ville vognen kjørt vei B og skaden hadde ikke inntruffet - det er altså faktisk årsakssammenheng. Imidlertid er det ikke rimelig at kusken skal holdes erstatningsansvarlig, hans uaktsomhet økte ikke risikoen for å treffes av lynet. Skaden var ikke en adekvat (påregnelig) følge av den skadevoldene handling. Det snakkes gjerne om "ekstraordinære", "fjerne", "avledete", "upåregnelige" etc. tap.

Men ordbruken varier og alt er rimelig svevende uansett. :)

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...